Recenzja gry planszowej Założysz się

W grach planszowych często brakuje nam zadań zręcznościowych, które wydają nam się ważne, ponieważ dzieci nie przepadają za gimnastykowaniem się, a fast foody ciągle jeszcze masowo oblegają. „Założysz się” to jedna z niewielu opisywanych przez nas gier bazujących nie tylko na wysiłku umysłowym, ale również fizycznym.

Jest to pozycja rodzinna, dla 3-6 graczy w wieku od 8 lat, która trwa ok. 45 minut – czas jest uzależniony od nas i zakładany z góry. Na zawartość opakowania składają się: plansza, 144 karty zadań zręcznościowych, 144 karty zadań umysłowych, 12 kart Tak/Nie, plik banknotów, 6 pionków, notatnik, kostka, 3 klepsydry o różnej prędkości spadania piasku.

Gra łączy formę quizu z typowym hazardem – zakładaniem się o powodzenie bądź niepowodzenie gracza wykonującego dane wyzwanie.

Przygotowanie do gry polega na podziale talii kart, rozłożeniu planszy i pionków, rozdaniu banknotów o nominałach 80 punktów oraz kart służących do typowania wyników graczy wykonujących polecenia.

Gracze zakładają się o sukces bądź porażkę osoby wykonującej zadanie – karty Tak/Nie wykładają w ciemno. Następne obstawiają – maksymalnie połowę posiadanych wartości pieniądza. W przypadku wygranej, otrzymują to, co postawili z banku lub tracą na rzecz puli gry. Wykonujący zadanie otrzymuje tyle pieniędzy o ile łącznie założyli się rywale, oczywiście kiedy podoła zadaniu.

Po przejściu przez start otrzymujemy banknoty o wartości 50 punktów. Pole z kropką pozostawia nam opcję wyboru kategorii zadania. Czarne pole z zieloną strzałką to ponowny rzut kostką. Pole z kostką to zakład o większą ilość wyrzuconych oczek z wybranym graczem, z tym, że on nie ryzykuje utraty pieniędzy, a my tracimy na jego rzecz w przypadku niepowodzenia.

Talia kart z zadaniem zręcznościowych to ćwiczenia typowo siłowe, jak wykonywanie pompek, związane z koordynacją wzrokowo-ruchową, jak łapanie w usta podrzuconego orzeszka, a nawet na wydolność płuc, projekt samolotu z papieru, przemowy o owocach, gwizdanie melodii czy mruczenie. Do wielu zadań będą nam potrzebne drobne gadżety, jak książka, kapsle lub butelka, zapałki, moneta, igła z nitką, karty, łyżeczka. Na wykonanie każdego wyzwania mamy określony czas, jest też opcja dla juniorów z dłuższym limitem czasu lub zwiększoną ilością prób – w przypadku trzymania zapalonej zapałki – wymianą karty. Pytanie czyta osoba siedząca na lewo od gracza wykonującego polecenie.

Talia kart z zadaniem umysłowym to najczęściej wyliczenia – należy wymienić określone pokarmy – w tym dania wigilijne, zwierzęta, perfumy, piłkarzy, pisarzy, kwiaty, marki zegarków, itd., ale również są tu anagramy, czyli wykrywanie słowa w pomieszanych literach, a nawet kilka prostych zadań matematycznych. Zadania umysłowe dają duże pole manewru, gdyż nie bazują na konkretnej dziedzinie wiedzy, a na wypunktowaniu zawartości określonych zbiorów przedmiotów czy osób. Nie mamy tutaj wrażenia testowania naszej inteligencji, co przyciąga do tej gry. Na kartach pokazano, który kolor klepsydry należy użyć przy odpowiedzi. Pytanie umysłowe czytają wszyscy pozostali gracze, a dopiero potem słyszy je wykonujący polecenie.

Udane połączenie gry quizowej z hazardową. Rewelacyjne pomysły na zadania, w szczególności zręcznościowe. Z uwagi na rodzaje zadań gra jest nie tylko rodzinna, ale przede wszystkim imprezowa! Warto grać w dużym pomieszczeniu i usunąć wszelkie łatwo tłukące się rzeczy w pobliżu, gdyż część akrobacji wymaga wolnej przestrzeni, utrzymania równowagi, czasem siły lub zręczności, itp. Polecamy również przygotować sobie wcześniej drobne przedmioty, które przydadzą się do wykonywania poleceń. Raczej nie jest to pozycja dla osób bardzo nieśmiałych oraz unikających wszelkiej aktywności ruchowej, gdyż mogą poczuć się niezręcznie.

Gra wciągająca, mocno angażująca uczestników, dająca duże pole do popisu, wnosząca wiele uśmiechu i radości podczas zabawy, silnie integrująca graczy. Super!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TACTIC Games

Film: „Założysz się” – unboxing

Film: „Założysz się” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!