Recenzja gry planszowej Królestwo
„Królestwo” to najnowsza gra od wydawnictwa „Foxgames”, w której walczymy o władzę w kraju ogarniętym przez chaos i bezprawie. Powołujemy nasze armie, podbijamy kolejne prowincje i ściągamy podatki, ponieważ w każdej wojnie ważne są fundusze, a w tej szczególnie!
Gra dla 2-4 osób w wieku od 10 lat, całkiem szybka, gdyż zajmująca ok. 30 minut. Autorem jest Rikki Tahta, którego najsłynniejszym projektem był „Coup” – u nas znany jako „Światowy konflikt”. Projektant lubi mechanikę opartą na blefowaniu, w dzisiejszej grze również będziemy jej używali, ale poza tym mamy kontrolowanie terenów oraz licytację.
W opakowaniu znajdziemy karty akcji, specjalnych zdolności, pomocy i pierwszego gracza oraz przebiegu rund, a także żetony – jednostek, monet oraz znacznik aktualnej rundy, czyli pory roku. Bawimy się na planszy ukazującej zamki, prowincje oraz „Pieskowe Skały”, gdzie zakaz wstępu mają rycerze, natomiast sam obszar posiada zdwojoną obronę, a katapulta podwójny zasięg. Plansza jest dwustronna i posiada trzy osobne plansze przeznaczone dla 2, 3, 4 graczy.
Wizualnie gra przypomina nam „Najeźdźców z Północy”, podobna rysunkowa kreska, a z przebiegu rozgrywki podobna jest nieco do walk powietrznych z „Bitwy o Brytanię”.
Celem gry jest zdobycie zamku konkurenta lub kontrolowanie największej liczby prowincji pod koniec gry, jeśli i to nie rozstrzygnie potyczki, decydujące okazują się rozmiary naszego bogactwa.
Rozpoczynamy zabawę od fazy wstępnej, podczas której rozmieszczamy wojsko oraz licytujemy karty specjalnych zdolności. Każdy z graczy kolejno rekrutuje pojedyncze jednostki, pamiętając o tym, żeby nie powtarzały się w regionach. Następnie pojedynkujemy się przez 4 pory roku, od wiosny do jesieni zagrywając jedną z trzech kart akcji, a zimą aż dwie. Pozycję pierwszego gracza licytujemy oddając monety.
Bitwa polega na blefowaniu – konkurent zgaduje, jaką sumę pieniędzy jesteśmy gotowi wydać na konkretny atak, jeśli odgadnie – wygrywa, a nasza jednostka wraca do zasobów i trzeba ją na nowo powołać, a zatem opłacić. Im więcej posiadamy pieniędzy, tym trudniej trafić, jaką sumę przeznaczamy na ofensywę i łatwiej o zwycięstwo, zatem warto także pomyśleć o zbiórce podatków oraz przychodów z kontrolowanych prowincji i obozów.
Karty specjalnych zdolności obniżają koszty powołania wybranych zbrojnych, zwiększają sumę zebranego podatku, zmieniają stawki deklarowane podczas ataku oraz zasięg ostrzału czy ruchu. Warto w nie inwestować.
Podczas zabawy kontrolować musimy nasze wydatki, rekrutować odpowiednie jednostki i mądrze je wykorzystywać odpowiednio rozmieszczając na kontrolowanych polach. Zabiegać będziemy również o „Pieskowe Skały”, jako centralny punkt w królestwie i świetnie miejsce do ostrzeliwania zamków z większego dystansu. Licytacja karty pierwszeństwa oraz przydatnej zdolności również znacząco oddziałuje na przebieg gry.
Rozstrzyganie bitew na zasadzie zgadywania może nie każdemu przypaść do gustu, ponieważ decyduje tu szczęście, a nie siła danej jednostki. Jest jednak wiele innych aspektów do przemyślenia, więc na nudę narzekać nie będziemy.
„Królestwo” to lekka gra strategiczna, która nie zajmuje wiele czasu, a wyzwala silne emocje związane z prowadzeniem konfliktu. Zwycięstwo uzależnione jest od umiejętności przewidywania posunięć przeciwników, sprytnych zmyłek, mających na celu przechytrzenie wrogów, ale również odrobiny szczęścia i przypadku. Jest to gra, która przyciąga wyglądem i prostotą zasad. Pozycja, w którą szybko nauczymy się grać, ale pomimo tego nie pozbawiona planowania odnoszącego się do licytacji przydatnych kart i pozycji startowej, wyboru najbardziej pasujących do sytuacji na planszy jednostek oraz przemieszczania i ataków. Dobra gra rodzinna.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Foxgames.
Film: Królestwo – unboxing
Film: Królestwo – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!