Recenzja gry planszowej Klątwa Faraona Złota edycja
Jeśli wydaje wam się, że gra planszowa, w której poruszamy się po torze i w zależności od pola przyspieszamy lub opóźniamy naszą wędrówkę już niczym was nie zaskoczy – oznacza to, że nie graliście jeszcze z dzieckiem w „Klątwę Faraona Złotą edycję”.
Gra rodzinna dla 2-4 osób w wieku od 6 lat, zajmuje ok. 15-30 minut.
Po otwarciu opakowania widzimy starannie upakowanie duże fragmenty planszy i filarów piramidy. Zaskakuje, że połowa instrukcji opisuje jej złożenie, do czego od razu przystępujemy. Tak, to będzie przygoda w Egipcie i to w trzech wymiarach!
Trzy piętra, po których poruszamy się naszymi przyjaciółmi ze świata Walta Disneya. Dwie drabinki, które również mają pionowe pola, a na nich może stać lub w zasadzie lekko odchylać się pionek – kiedy nie spadł, uznaliśmy tak do końca, że to naprawdę bombowa konstrukcja. Dzieci z pewnością zauważą przejścia do poszczególnych sal, w tym pojedyncze ruchome wrota, które jednocześnie uruchamiają zapadnię na środkowym poziomie. Spadając dostajemy się na ukryty korytarz, gdzie nasz dzielny poszukiwacz skarbów przeciska się bokiem przez wąskie szpary w murach. To kolejna rewelacja – każde przejście, nawet te wąskie dostosowano do wymiarów pionka, którym spacerujemy po zakamarkach grobowca.
Z drobnicy warto wymienić karty z pytaniami – też na grubych rozmiarów płytkach, żetony pochodni, dwie mumie w postawie stojącej i złote medale dla trzech najszybszych w skarbcu.
Przechodząc wreszcie do celu – po prostu jest to dotarcie to końca, czyli komnaty ze złotem, ale nie finał lecz sama podróż jest tutaj największą przygodą dla dziecka i przyznamy to szczerze – rodziców, bo i my czuliśmy przyjemność z zabawy.
Ściany tworzące piramidę pasują do siebie idealnie, nie było problemów ze złożeniem, wszystko wtykane do otworków, a przesuwany fragment muru na ćwiekach z użyciem zębatki przy kręcących się polach zapadni. Zwrócić musimy uwagę na dopasowanie ilustracji lub przejścia, żeby naszego toru nie zamienić nagle w ślepą uliczkę bez wyjścia.
Pola specjalne na planszy to pradawna wskazówka – czekamy kolejkę, ponieważ interesują nas piękne zdobienia na planszy lub, jak wolicie – hieroglify. Porzucona pochodnia – pozyskujemy żeton z pochodnią. Fioletowe pole ciemnego korytarza – jeśli nie posiadamy pochodni, to w kolejnej turze poruszamy się po omacku, czyli o jedno pole do przodu. Wężowisko – przymusowy postój, z którego wybawi nas wyrzucenie nieparzystej liczby oczek. Korytarz z ukryta pułapką, czyli wizerunkiem kolców – przy drugim postoju cofa nas na pierwsze pole przed danym korytarzem. Przygoda – odpowiadamy na zagadkę z karty lub wykonujemy polecenie. Pole tajnego przejścia – zamykamy i otwieramy je wyrzucając 1 lub 6 ewentualnie stając na odpowiednim miejscu przed drzwiami.
Każdy stopień drabiny liczy się, jako pojedyncze pole, jeśli pionek spadnie ze szczebelka ustawiamy go przed drabiną. Na pionowym torze może znajdować się tylko jeden pionek jednocześnie – gęsiego zatem, odkrywcy!
Teksty na kartach związane są z tematyką gry. Najciekawsza zagadka to oczywiście ta wypowiedziana przez Sfinksa o zwierzęciu poruszającym się na zmiennej liczbie nóg. Pozostałe także są ciekawe, chociażby egipskie ciemności, wyliczanki ekwipunku podróżnika i odkrywcy, spacerowanie z zamkniętymi oczami dookoła stołu i inne równie przednie i sprawiające wiele radości zadania.
Nie ukrywam, że największa petarda to sama plansza, ale wszystkie pola na torze ruchu również są umiejętnie dobrane i połączone relacją na zasadzie przyczyna – skutek, one również budują klimat gry, nie zapominając oczywiście o znakomitych treściach na kartach. Czasem zdarzy się, że nawet pogoni nas mumia i jest dużo śmiechu. Całość najwyższej jakości i po prostu obłędna. Młody Giercownik bawi się nawet kiedy nie gra, wtedy ustawia na planszy ludziki z klocków. Gorąco polecamy.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TREFL.
Film: Klątwa Faraona Złota edycja – unboxing
Film: Klątwa Faraona Złota edycja – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!