Recenzja gry karcianej Pentos

„Pentos” to interesująca mała gra karciana, którą zaprojektował wielki twórca Bruno Cathala, ten sam, którego znamy ze słynnych produkcji, jak „Cyklady”, „7 Cudów świata”, Pięć plemion”, czy nominowane właśnie do Spel des Jahres „Kingdomino”.

Podczas gry zarządzać będziemy kartami na ręce oraz składać nasze czary, a może bardziej gotować mikstury, ponieważ tutaj wcielamy się w wiedźmy i mieszamy w swoich kociołkach wymawiając magiczne formuły.

Gra dla 2-5 graczy, najlepiej w wieku uczniów szkoły podstawowej, czas zabawy zajmuje ok. 20-30 minut. W zgrabnym czarnym pudełeczku znajdziemy talię 55 kart z podziałem na składniki i karty specjalne, które pozwalają na manipulowanie kartami.

Celem gry jest rzucenie zaklęcia Megalos lub pomniejszych czarów, żeby na końcu gry uzyskać możliwie najniższy wynik koa, czyli obrażeń doznawanych w trakcie czarnoksięstwa. Bawimy się przez 3 rundy lub do momentu, aż któryś z graczy uzbiera sekwencję kart dla czaru Megalos.

Przygotowanie do gry polega na wyłożeniu z czarnej talii po dwóch składników do trzech kociołków (rzędy kart) oraz dwóch karty specjalnych z białej talii.

W swojej turze możemy dorzucić składniki do kotła – dodajemy pojedyncze karty do trzech równoległych rzędów i pobieramy bonusy specjalne, jeśli się pojawiły. Dwie lub więcej kart danego koloru oraz tych samych cyfr pozwalają nam wybrać jedną kartę z takiego kotła na rękę – nie musi być ona częścią zestawu. W swojej turze możemy skosztować mikstury, czyli dołożyć do kart na ręce wszystkie identyczne wartości lub kolory z danego kotła. Ostatnią akcją, jest rzucenie czasu i do tego właśnie zmierzają dwie powyższe.

Czary są trzy. Megalos to sekwencja kart w tym samym kolorze o wartościach 1-9, czyli uzbieranie całego zestawu, który kończy grę, niezależnie od tego, ile mieliśmy obrażeń koa i tak cieszymy się zwycięstwem. Tytułowy Pentos to sekwencja 5 różnych kart o tej samej wartości, w tym jokerów. Rzucając Pentos nie otrzymujemy ciosów koa i kończymy daną rundę. Mikros to najprostsze czary bazujące na trzech lub więcej następujących po sobie kartach tej samej barwy lub identycznych wartości numerycznych kart różnych kolorów, w tym jokerów. Odrzucając taki zestaw z ręki wybieramy 1 z 2 kart specjalnych aktualnie dostępnych dla graczy.

Karty specjalne to jokery zastępujące kolory i wartości. Karty pozwalające nam dobrać jeden składnik z czarnej talii lub stosu kart odrzuconych. Karty umożliwiające nam pobranie od wybranego gracza lub przekazanie 1-5 wybranych kart. Karty doboru 1 dowolnego składnika z dowolnego kociołka. Karty, dzięki którym odrzucamy 1-5 wybranych kart.

Po każdej rundzie podliczamy punkty. Karty wchodzące w skład sekwencji (to też dwie następujące po sobie karty) warte są po jednym punkcie obrażeń koa, a niepasujące do pozostałych równe są wartości zapisanej na karcie. Kto ma najmniej obrażeń zostaje mistrzem gry.

„Pentos” jest prostą, ale solidną grą karcianą. To jakby dodać do gry „Zero” trochę magicznego klimatu, ale pozbawić się liczenia. Dla nas to taki „Korsar” z bardziej tajemniczymi kartami, w opcji dla dziewczynek. Kiedy chłopcy bawią się w piratów, to panny zakładają szpiczaste kapelusze czarownic i mieszają w miksturach. Możliwość wypowiadania zaklęć z poszczególnych kart tworzy przyjemny nastrój gry. Fajny produkt, który powinien się podobać, należy jednak grać w 3-4 osoby, gdyż wtedy częściej wchodzimy sobie w paradę. Warto zostawić w kolekcji i mieć na wszelkie wypady w teren, bo to maleńkie pudełeczko, które nie zajmuje wiele miejsca i mało kosztuje, a bawi i przyjemnie zajmuje czas.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line (Fabryka Kart Trefl-Kraków Sp. z o. o.).

Film: Pentos – unboxing

Film: Pentos – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!