Recenzja gry planszowej Chińczyk + Halma
Niektórzy blogerzy pewnie by nas wyśmiali, że opisujemy „Chińczyka”, a bo to przecież każdy zna! Może i tak, ale gra może być inaczej ilustrowana lub tworzyć zestaw z inną pozycją, zresztą gry dawniej będące bardzo popularne, obecnie mogą być już nieco zapomniane i warto je odświeżyć.
Produkt dla 2-4 graczy w wieku od 5 lat, rozgrywka zajmuje ok. 30 minut. Seria rodzinna „family game”. Wewnątrz opakowania dostajemy dwustronną, składaną na ćwiartki kwadratową planszę, plastikowe pionki w ilości 49 szt., rozdzielane dla trzech graczy do „Halmy” i dla czterech dla „Chińczyka”.
„Chińczyk” to gra mocno losowa, ponieważ uzależnieni jesteśmy od rzutu kością. Celem jest dotarcie do domu, czyli ułożenie pionków na odpowiednich polach, aby tam stanąć wyrzucić musimy dokładną liczbę na kostce, co zawsze nas denerwowało. Przy „1” i „6” oczkach wychodzimy z naszej bazy. Komplet oczek to dodatkowy ruch. Na każdym polu może znajdować się tylko jeden pionek, zatem zbijamy przeciwników, którzy powracają do sowich baz. My decydujemy czy lepiej wyjść z naszej bazy czy poruszyć pionek będący już na torze. Ważny jest również wybór odpowiedniego pionka z grupy mogącej już się przemieszczać. Ta strona planszy jest bardzo kolorowa, a sympatyczne stworki mogą spodobać się młodszym graczom.
Druga gra jest naszym zdaniem mądrzejsza i ciekawsza, gdyż wymaga głębszego planowania. „Halma” przypomina warcaby, z tym, że nie zbijamy pionków, a naszym zadaniem jest przejście całym ich kompletem na drugą stronę gwiazdy. Ma ona 6 trójkątnych ramion, każdy z graczy startuje z innej części i kieruje się dokładnie na przeciwległą jej stronę. W swojej turze wykonujemy ruch jednym wybranym pionkiem o pojedyncze pole lub przeskakując inne pionki – w tym również należące do przeciwników. Musimy planować przyszłe ułożenie własnych pionków, uważnie obserwować układ na planszy i śledzić ruchy przeciwników. Ważne, żeby dużo skakać, ponieważ wtedy dalej i szybciej się przemieszczamy. Plansza ukazująca gwiazdę jest mocno symetryczna i z wyglądu przypomina grę logiczną.
Pionki są najprostsze z możliwych, kostka wyznacza pozycje graczy w kolejce.
Są to klasyczne gry planszowe, które naszym zdaniem każde dziecko poznać powinno. Starsi gracze, przykładowo dziadkowie będą potrafili zagrać z wnukami, a partyjka z seniorem zawsze integruje i zbliża pokolenia w rodzinie.
Zabawa z młodszymi dziećmi jest bardzo wesoła i daje wszystkim wiele radości. Nauka zasad jest stosunkowo szybka, a wygrana to satysfakcja i wielka chęć, aby rozpocząć raz jeszcze. Miło patrzeć, kiedy domownicy bawią się razem, a potem wspólnie komentują daną partię. Warto pamiętać o dawnych grach planszowych, bo to one wyznaczały standardy i stały się fundamentem nowoczesnych gier z obecnych list przebojów.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy JAWA
Film: Chińczyk + Halma – unboxing
Film: Chińczyk + Halma – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!