Recenzja gry planszowej Mini Rails
Opisywania dzisiaj gra przybyła do nas z bardzo daleka, bo aż z Tajwanu. Otwieramy pudełko, a tutaj dwie instrukcje pełne charakterystycznych krzaczków, na szczęście jest i „Rulebook”, więc mieliśmy z czego tłumaczyć zasady, a było warto!
„Mini Rails” to gra dla 3-5 osób, w wieku od 15 lat, rozgrywka zajmuje ok. 45-60 minut. Opakowanie pięknie ilustrowane złotym pociągiem, który nam lokalnie kojarzy się z poszukiwaniami skarbów pod Wałbrzychem. Wewnątrz pudełka znajdziemy: dwustronne płytki i ramki składające się na planszę-mapę, plansze osobiste graczy zysku-strat, planszę rynku, pionki akcji, żetony akcji, znaczniki kompanii kolejowych, trzy instrukcje oraz materiałowy woreczek.
Komponenty są bardzo dobrej jakości, gruba tektura, drewniane pionki i znaczniki, wygodne do przechowywania pudełko, nic nie lata samopas. Ilustracje na kaflach ładne, ale nie powalają – widoczki z lotu ptaka, generalnie tutaj i tak ważne są białe i czerwone kropki. Mniejsze plansze przejrzyste, logiczne oraz łatwe w obsłudze.
Celem gry jest takie inwestowanie w przemysł kolejowy, a dokładnie w akcje kompanii oraz rozbudowę torów – wpływ na wartość tych papierów, żeby po 6 rundach zdobyć największe zyski spośród wszystkich uczestników zabawy.
W zależności od liczby graczy korzystamy z różnej liczby znaczników startowych na planszy oraz w woreczku. Film pokazywał będzie rozgrywkę dla trzech graczy. Im nas więcej, tym sakiewka cięższa 7-9-11 dysków, a na planszy mniej 3-1-1 krążków. Każdy otrzymuje plansze personalne i znaczniki: akcji inwestowania w trasy oraz zakupu akcji. Posiadamy też parę pionków, którymi wybieramy kolor danej kompanii, tym samym zmieniamy pozycję w kolejce ruchu. Znaczników przedsiębiorstw kolejowych jest więcej niż naszych pionków, zawsze pozostaje jeden, który pod koniec rundy przenosimy do oznaczenia fazy opodatkowania (I-VI). Kolory znaczników, które będą tutaj widoczne pod koniec gry są usuwane ze strefy negatywnej (nie powodują strat i utraty punktów), a brakujące barwy (nie płacące podatków firmy) są ściągane ze strefy pozytywnej (pasek zyskownych akcji).
Rozbudowa torów skutkuje wzrostem wartości akcji – białe kropki, lub jej obniżeniem – czerwone. Zmierzamy do centralnej metropolii, gdzie wzrost będzie najwyższy. Zakupione, nowe akcje mają wartość równą „0”. Ruchy graczy na planszy z puzzlami oddziałują na zmianę tych wartości u wszystkich.
Nasze decyzje to kolejność wykonania akcji oraz wybór najlepszej w danej chwili barwy kompanii, a także miejsce położenia znacznika w akcji budowy. Czasem warto podnieść wartość własnych akcji, ale niekiedy korzystniej jest obniżyć cenę papierów przeciwnika, szczególnie jeśli my ich nie posiadamy. Może się zdarzyć, że wszyscy skończymy na minusie, wtedy wygrywa ten, którego straty są najmniejsze.
Z opisu gra może wydawać się rozbudowana i skomplikowana, ale w rzeczywistości jest bardzo logiczna i spójna, w zasadach prosta. Wybór miejsca w kolejce kojarzy nam się z ustawianiem pionków w „Wikingowie na Pokład!”, sam model rozgrywki podobny do „Złotego Interesu”, ale bardziej złożony i przez to ciekawszy, jednak raczej dla starszego odbiorcy, nie małego dziecka lecz nastolatka.
Rozgrywka jest bardzo przyjemna, zabawa w kolejową giełdę daje dużo satysfakcji i jest pouczająca. Jedyne do czego można się doczepić to do braku fajerwerków graficznych, czy na złośliwego, że na włochatym dywanie kafelki będą nam się rozchodziły na nierównościach, ale wtedy przenosimy się na stół.
Dobra gra! Kolejarze drżyjcie, bo inwestujemy na całego!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Moaideas Game Design.
Film: Mini Rails – unboxing
Film: Mini Rails – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!