Recenzja gry karcianej Villages of Valeria
Valeria to uniwersum znakomitych gier karcianych stworzonych przez amerykańskie wydawnictwo z Seattle. Produkcje oparte na tym fantasy oczarowują przede wszystkim malowniczymi obrazami ilustrowanymi przez Mihajlo Dimitrievskiego, a partie rozgrywać możemy już z młodymi uczestnikami, gdyż zasady są intuicyjne i bazują przede wszystkim na powtarzających się we wszystkich pozycjach symbolach.
Na dzisiaj przygotowaliśmy recenzję kolejnego produktu z tej uroczej serii, czyli „Villages of Valeria”, zobaczmy zatem, jak wyglądają wioski! Zapraszamy na mlodygiercownik.pl
Jest to gra karciana dla 1-5 graczy w wieku od 14 lat – o zgrozo, do korekty – czas zabawy zajmuje ok. 45 minut. W opakowaniu znajdziecie obszerną talię budynków, nieco okrojoną zbrojnych, karty zamków, pomocy, wyboru akcji oraz znacznik zamku i drewniane krążki zastępujące złote monety.
Jak sama nazwa wskazuje w tej grze będziemy rozbudowywać nasze wnioski i wabić podróżników, aby się u nas osiedlili. W zależności od liczby graczy wyniki z kart podliczamy po 10 lub 12 wybudowanych przez któregoś z graczy budynkach.
Tasujemy stos budynków i odkrywamy pięć kart, kopiujemy działania dla kart z podróżnikami. Każdy z graczy otrzymuje zamek trzy znaczniki złotych monet oraz 6 kart lokacji, z których jedną za darmo zamienia na akcję rozwoju swojego miasta – kładzie zakrytą pod zamkiem ukazując jedynie pasek na dole karty – analogicznie do kontraktów z „Osadników: Narodziny Imperium”. W zależności od liczby graczy zmienia się liczba złotych monet w grze.
Pierwszy gracz wybiera akcję jako lider i otrzymuje wyższe profity, a kolejni podążają za jego decyzją i korzystają lub nie z akcji, która dla nich będzie droższa. Następnie kolejka przechodzi na następnego gracza i proces się powtarza.
Pierwsza akcja do „zbiory”, czyli lider wybiera trzy karty z odkrytych lub stosu budynków i zostawia je na ręce, a pozostali ciągną po jednej. Druga akcja to „rozwój”, lider odrzuca kartę z ręki i kładzie inną dolnym jej paskiem nad kartą swojego zamku, gracze korzystający z akcji za taką kartę rozwoju odrzucają dwie z ręki. Trzecia akcja to „budowanie”, lider dodatkowo ciągnie kartę ze stosu budynków, a wszyscy po kolei kładą złote monety na kartach (swoich lub cudzych – tu poza zasobem dowolnym z zamku) i wystawiają budynek z ręki jeśli mają odpowiednie surowce. Złote monety na kartach przeciwników przepadają na ich rzecz i potem oni będą mogli z nich skorzystać podczas swojej kolejki. Budynki w wiosce nie mogą się powtarzać. Czwarta akcja to „rekrutacja” – lider wybierający akcję płaci jedną złotą monetę, aby pozyskać człowieka do swojej wioski, pozostali dwie sztuki złota. Ostatnia, piąta akcja w grze to „podatki”, lider bierze jedną złotą monetę z banku gry i dociąga kartę, pozostali mogą jedynie pozyskać nową kartę. Do wyboru akcji służy drewniany znacznik zamku.
Na kartach budynków znajdziemy koszt ich wybudowania – surowce, które zaznaczamy złotymi krążkami na własnych kartach, pasek do wykorzystania karty w akcji „rozwoju” miasta, liczbę punktów, akcję specjalną – profity z karty (jeśli jest narysowany piorun, to są one natychmiastowe), jest także rodzaj budynku (istotny dla podróżników). Karty ludzi posiadają koszt ich pozyskania – rodzaje wybudowanych budynków w wiosce, bonusy specjalne, wartość w punktach, rodzaj karty. Wszystkie są oczywiście cudownie ilustrowane.
Znakomite – przejrzyste i pomocne – są karty ściągawki. Z jednej strony wyjaśniono ikonografię, z drugiej rozpisano akcje dla lidera i reszty graczy. Gra jest dynamiczna, łatwa, losowość wynika ze stosów, ale to my decydujemy, jakie akcje rozegramy jako liderzy i które karty wybierzemy. Jest także wariant solo, ale to jak picie do lustra, wiec smutno opisywać.
Gra zostaje w kolekcji i podobnie, jak jej koleżanki z tej serii wędruje do dużego pudła z „Card Kingdoms”. Świetna mała gra, kiedy jest już za późno na zaawansowane pozycje lub po prostu nam się nie chce główkować, bo jesteśmy zmęczeni jest wręcz idealna. Polecamy!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Daily Magic Games
Film: Villages of Valeria – unboxing
Film: Villages of Valeria – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o