Recenzja gry karcianej Tajemnicze domostwo
Do tej gry przymierzaliśmy się bardzo długo, ponieważ na zachodzie można nabyć jej odnowioną wersję, która wygląda ładniej i ma dodatkowe komponenty. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na zakup, ponieważ Młody Giercownik bardzo lubi „Dixit” i wszelkie gry bazujące na skojarzeniach, a tematyka związana z duchami, zbrodnią sprzed lat oraz snami i rodzicom przypadnie do gustu. Zapraszamy do czytania i oglądania.
„Tajemnicze domostwo” to gra karciana dla 2-7 osób w wieku od 8 lat, czas zabawy 30 – 60 minut, uzależniony od liczby uczestników zabawy i szczęścia w kartach, oraz talentu w konotacji obrazów. My graliśmy z córką i okazuje się, że dzieci przedszkolne czasem odgadują lepiej od rodziców!
Celem gry jest odnalezienie prawdziwego mordercy sprzed lat. Duch w snach naprowadza nas – początkowo każdego z osobna – na przedmioty, lokalizacje i postaci będące wtedy gdzieś na terenie domostwa, a w drugiej części gry, już jako zespół demaskujemy jednego sprawcę spośród tych ujawnionych.
Karty ducha powtarzają się z tymi wylosowanymi na potrzeby rozgrywki. Spośród nich osoba odpowiedzialna za komunikację ducha tworzy dla każdego ze śledczych zestaw składający się z przedmiotu, lokacji i postaci – to te karty odgadujemy, a na koniec jedną, konkretną z osób – wszystko w czasie 7 dni.
Duch przekazuje nam swoją wiedzę w postaci kart snów – wybiera te pasujące spośród 6 dostępnych na ręce. Po odgadnięciu karty przesuwamy znacznik na planszy śledczego, ten etap gry to „rekonstrukcja wydarzeń”. Jeśli wybrane osoby poprawnie wskażą wszystkie przygotowane dla nich karty mają prawo wspierać pozostałych graczy, ponieważ dopiero, kiedy oni zakończą, mamy prawo do oskarżenia tego jednego złego.
Katy snów wyglądają podobnie to tych z „Dixit”, z kolei te które musimy wskazać są zupełnie inne, nam bardzo kojarzą się z grą komputerową „Syberia”. Sama mechanika generalnie polega na naprowadzania wieloma obrazami na ten jeden właściwy, trochę jakby połączenie „Dixit” z „Tajniakami”.
Jakościowo gra jest bez zarzutu, wszystkie komponenty, wykonanie i atmosfera bardzo nam się podobają. Wybredni mogą się doczepić, że klimat kart snów odbiega od tych poszukiwanych, ale to czepialstwo. Tutaj nawet środek pudełka pasuje do gry – nagłówki z artykułów opisujących zbrodnię i proces niesłusznie skazanego na śmierć nieszczęśnika!
Wiele w tej grze zależy od kart, które przyjdą na rękę bądź nie – przyznać musimy, że bywa ciężko dobrać te bezpośrednio pasujące, aby śledczy otrzymał prosty i wyraźny sygnał, dokładne wskazanie. Bywa, że kluczymy, później uzupełniamy przekaz, dobieramy kolejne karty do już wyłożonych, a czas jak zawsze ucieka za szybko. Niekiedy udaje się tylko drogą eliminacji, kiedy pozostaje już zawężony wybór.
W grze dla dwóch osób dzielimy się rolami ducha i prowadzenia dwóch śledczych, nie polecamy tej wersji rozgrywki, gdyż wydaje nam się sztuczna, jak jakieś rozdwojenie osobowości. W trzy osoby możecie śmiało startować i będzie znakomicie!
Jeśli lubicie gry kooperacyjne i skojarzeniowe, czytacie kryminały i poszukujecie interesującej pozycji dla siebie i dzieci to warto „Tajemnicze domostwo” przetestować. My od razu zakupiliśmy z dodatkiem, żeby zdobyć więcej kart. Chociaż początkowo wydaje się ich aż zanadto, w tego typu grach jednak bardzo szybko się ogrywają.
Do czasu wydania po naszemu „Deception: Murder in Hong Kong”, które bazuje na blefowaniu i przypomina lepsze karciane „Cluedo” z pewnością ta gra będzie bardzo często gościć na naszym dywanie, zaraz obok dedukcyjnego „Sherlocka”. Gwarancja dobrej zabawy.
Film: Tajemnicze domostwo – unboxing
Film: Tajemnicze domostwo – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o