Recenzja gry karcianej A kysz!

A kysz!” – tak wołamy kiedy chcemy przepędzić intruza, nastraszyć nieproszonego gościa, najczęściej przy tym wymachując rękami. Nie zawsze ma to większy sens, czasem to my będziemy uciekali przed zwierzakiem, no ale cóż – tak to bywa…

Gra przypomina takie właśnie podwórkowe przepychanki, tylko pomiędzy zwierzakami, w końcu król obejścia może być tylko jeden! Pozycja dla 1-8 graczy w wieku od 8 lat, rozgrywka zajmująca ok. 20 minut.

Gra przypomina nam „Gangi Nowego Jorku” tego samego wydawnictwa połączone z „Niezła draka!” od „Trefl”. W pierwszej również występowała roszada kartami i walka o wpływy, w drugiej była gonitwa, tylko na żetonach.

Z pewnością „A kysz!” jest śliczna. Ilustracji nie ma wiele, ponieważ występują cztery zwierzęta w różnych odcieniach barw, ale ich wykonanie jest cukierkowe – wyglądem dzieci będą zachwycone, a mechanika rozgrywki – również całkiem niezła, zadowoli rodzica.

Zapamiętamy schemat strachu bądź ucieczki: pies – kot – mysz – słoń – pies. Każdy kolejny obawia się wcześniejszego. Teraz szybkie przygotowanie do gry, czyli w zależności od wielkości składu, otrzymujemy kartę z barwą i z gatunkiem zwierzaka, ewentualnie jedną z nich. Trzymamy je w sekrecie. Będziemy walczyli o to, aby w układzie rozłożonych kart pozostało najwięcej barw i gatunków, które wylosowaliśmy, jako ich reprezentanci – te będą nam punktowały.

Układamy karty w schemacie o kształcie prostokąta o bokach 4×8 i zaczynamy straszenie bądź przeganianie – wedle uznania. Wybieramy pojedynczą kartę i oddziałujemy na sąsiednie zwierzę góra-dół lub lewa-prawa, nigdy po skosie. Kartę zwierzaka nastraszonego usuwamy z układu, jeśli mamy ochotę lub zamysł gry na potem, to możemy przesunąć na jej miejsce – teraz wolne – właśnie użytą kartę. Karty wyżej w danej kolumnie przesuwamy w dół, aby zapełnić powstałą w układzie lukę. Teraz kolejka przechodzi na następnego gracza.

Rozgrywka jest bardzo prosta, ale zarazem logiczna i rozsądna, a przy tym naszym zdaniem bardzo interesująca. Obserwując cały rozkład kart możemy rozmyślać nad kilkoma ruchami do przodu i najbardziej optymalnym posunięciem na chwilę obecną – pamiętajmy przecież, że teraz kolej naszych konkurentów. Każdy z graczy zna swoją kartę pub parę, promuje na koniec odpowiedni gatunek i/lub barwę. Gra kończy się z chwilą powstania pustej kolumny, wtedy podliczamy noty z pozostałych na widoku kart, ujawniając przy tym swoje cele, których z biegiem czasu oczywiście zaczynamy się domyślać u konkurentów.

Gra jest fenomenalna do zabawy z dzieckiem, ponieważ jest mądra i łatwa do nauki, a przy tym mocno wciągająca. „Gangi Nowego Jorku” mają jeszcze jedną zaletę, że liderzy mogą punktować nie tylko dla jednego uczestnika zabawy, co dodaje grze smaczku i elementu blefu. Tutaj jest jednak bardziej magicznie, bajkowo i swojsko. Proto jest też młodszym graczom wyjaśnić zasady takiego zbijanego na wszystkich pięknie widocznych kartach. „Niezła draka!” jest fajna, długo była u nas w kolekcji, ale nie wyglądała tak okazale i ostatecznie zaczęła zbierać kurze, teraz wiemy, która ją zastąpi.

Można grać drużynowo, a także każdy osobno. Na zasadach łamigłówki – rozwiązanie całego układu bawimy się solo, ewentualnie popełniamy kolejne rekordy dążąc do pustego stołu.

Uwaga na nią, bo wygląd może zmylić – nie tylko dla maluszków! Atrakcyjna gra, którą łatwo przenieść do sąsiada lub wziąć pod namiot, wyciągnąć i zaprezentować w kilka minut. Dzieci będą zachwycone ilustracjami, a przebieg gry zachęci również rodziców do rywalizacji między sobą. Więcej niż spoko gierka, kolejny już raz okazuje się, że mały może wiele – nie tylko głośno szczeka!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „A kysz!” – unboxing

Film: „A kysz!” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!