Recenzja gry Coding HEADU
„Coding” nie jest dla nas zaskoczeniem, ponieważ programowaliśmy już w ten sposób robota, natomiast nowością jest rywalizacja z innymi graczami podczas wyznaczania trasy, co przybliża ten produkt do modelu standardowej gry.
Pozycja będąca wstępem do kodowania dla 1-4 graczy w wieku 4-8 lat. W opakowaniu znajdziemy puzzle, z których składamy okolicę, po której będziemy się poruszali, pięć pionków pojazdów, żetony przeszkód dopasowane do każdej lokacji, skarby do zdobycia po drodze, oraz żetony startu i mety do dużej planszy ćwiczebnej – na odwrocie.
Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu pudełka to ogrom strzałek – zastanawiamy się, czy rzeczywiście uda się je wszystkie wykorzystać. Pamiętajmy jednak o tym, że tutaj ścieżkę planują aż cztery osoby jednocześnie, zatem potrzeba dużo oznaczeń.
Kolejna rzecz, na którą zwracamy uwagę to żetony skarbu – w tym przypadku pojawia się pewien dysonans poznawczy. Ilustracja z pudełka jest myląca, ponieważ skrzynie ze złotem są w rzeczywistości mniejsze, a za tym również parkujące na nich pojazdy – tych rozmiar można było zwiększyć dwa razy, a wystające poza pole fragmenty nikomu by nie przeszkadzały. Dzieci, które lubią takie zabaweczki przypominające bibeloty z jajek niespodzianek mogą nam to potem wypominać.
My od razu zaczynamy rozgrywkę na planszy z czterema osobnymi częściami dla każdego z uczestników zabawy i wam też to polecamy, ponieważ jednolitą dużą planszę do treningu trudniej jest złożyć – zawsze lepiej obrócić całość kiedy mamy już ukończone różniące się od siebie ćwiartki.
Każdy z graczy otrzymuje zestaw strzałek oraz pionek – autobus, żaglówkę, samochód osobowy, motocykl lub wyścigówkę. Za zadanie mamy dopłynąć z portu na wyspę, zawieźć busem dziecko z domu do szkoły, dojechać nad rzekę, ukończyć wyścig sportowy. Poza planszą, bez przesuwania pionka, używając strzałki wyznaczamy trasę przejazdu. Musimy ominąć przeszkody, a także skończyć wyścig przed innymi, czasem również zdobyć przy okazji skarb.
Poziom skomplikowania wyznacza rodzic dobierając odpowiednią liczbę żetonów, a także ustawiając skarby w wybranych punktach. Ważne, żeby nie zamknąć dziecku drogi do celu – zawsze musi być wolne miejsce, aby wykonać ruch przód-tył, lewa prawa. Do dyspozycji dziecko ma również żeton obracania, który przydaje się, kiedy musimy powrócić tą samą trasą – najczęściej już ze złotem na koncie, zmierzając do mety.
Duża przestrzeń na odwrocie jest używana, aby dziecko przyzwyczaiło się do poruszania po planszy – tutaj ustawiamy metę i start a mały rajdowiec zdobywa cel wybierając dowolny sposób ułożenia trasy, którą następnie wizualizuje poprzez umieszczanie żetonów z wyścigówkami.
Jest to bardzo interesujący produkt i pomimo że znamy lepsze, to warto zwrócić na niego należytą uwagę. My mamy najbliższe porównanie z „Robotem DOC”, w którym programuje się ruch naciskając strzałki na głowie zabawki, następnie zatwierdza sekwencję i maszyna sama sunie do przodu, możemy też skorzystać z podobnych oznaczeń drogi, jak te tutaj. Natomiast dzieci zawsze niecierpliwie czekają w kolejce do robota, a podczas zajęć w grupie należny pilnować, aby wartościowy produkt nie został zniszczony – najczęściej poprzez spadanie ze stołu.
W przypadku tej gry, nie otrzymujemy niestety urządzenia i zamiast praktycznego zastosowania kodowania w robotyce uczymy się teorii tylko na kartonikach, natomiast wielką zaletą jest to, że jednocześnie bawią się aż cztery dzieci.
Zabawa jest mądra, rozwija w kierunku myślenia obliczeniowego, matematyki topologii czy po prostu orientacji w przestrzeni – umiejętności w sam raz dla przyszłego informatyka i każdego, kto korzysta z mapy w terenie. Dzieląc złożoną akcję na drobne kroczki – instrukcje, uczymy się planowania sekwencji, a to już wstęp do kodowania. Interesująca, kreatywna zabawka.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy HEADU
Film: „Coding” – unboxing
Film: „Coding” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!