Recenzja gry karcianej Dolina kupców

Przybyła do nas od autora, zatem bardzo nam przyjemnie, że mieliśmy kontakt bezpośrednio z samym twórcą gry, czyli Sami Laakso, bo „Dale of Merchants” to dzieło jednego człowieka, także ilustratora. Ciekawe, czy widoczek na opakowaniu to jakaś wioska w Finlandii? Miło nam powitać i zaprezentować wydawcę – „Snowdale Design”, w tym przypadku zima w nazwie pasuje idealnie…

Dolina kupców”, ponieważ pod takim tytułem spotkacie ją na pólkach w Polsce, to gra karciana dla 2-4 osób w wieku od 10 lat, rozgrywka trwa ok. 30 minut. Z tym czasem bywa różnie – niekiedy prędzej a innym razem dłużej, w zależności od wielkości składu, umiejętności i pomysłu na grę, losowości w doborze kart ze stosu.

Gra korzysta z mechaniki budowania talii i zarządzania nimi na ręce – w tym przypadku zdobytą kartę bierzemy od razu do aktualnie używanych w wachlarzu. Docelowo musimy uzbierać karty na nasze stoisko, a więc kolekcjonujemy pewne ich zestawy.

Po otwarciu pudełka widzimy dwustronną planszę rynku, na której przemieszczamy taniejące karty, 6 talii zwierząt, karty rupieci oraz kostkę dla szczęśliwego ocelota – najbardziej szalonego kupca, ale to gildia nadzwyczajnych handlowców, jak piszą na froncie „The Guild of Extraordinary Traders”, a więc i miłośnicy igrania z losem się tutaj pojawią.

Karty podzielone zostały na 6 kolorów, każdy rodzaj reprezentuje określone zwierzę, dopasowane do charakteru gry. Będą papugi pozwalające na częste wymiany kart na ręce, pandy mające fory na rynku i wpływające na jego zawartość, złodziejaszki szopy mieszające w wachlarzach konkurentów, wiewiórki mające ułatwienia przy budowaniu stosów na straganie, oceloty z kostką dodającą wartości karcie oraz zgadywanką numerów, kameleony kopiujące właściwości kart. Naszym zdaniem cechy zwierząt zostały świetnie zobrazowane zdolnościami kart należących do nich talii.

Na kartach umieszczono oznaczenia wartości, konieczne przy wykładaniu oraz zakupie, techniki (triki), cechy pasywne karty i symbol plusa, co umożliwia zagranie dodatkowej akcji – standardowo pojedyncza w turze gracza.

Początek zabawy to wybór talii zwierząt – gramy o jedną więcej niż liczba uczestników. Każdy z nas otrzymuje pojedyncze karty o wartości 1 z każdego rodzaju uczestniczącego w rozgrywce i uzupełnia do wartości 10 kartami rupieci. Następnie tasujemy swoje karty i losujemy 5 na rękę.

Nasze akcje to zakup nowych kart z rynku po wartości karty i opłaty widocznej nad nią na planszy – opłata uiszczana w kartach zwierząt oraz rupieci, a kartę bierzemy od razu na rękę. Kolejna z akcji to technika lub trik – zagrywamy kartę na stos odrzuconych gracza i stosujemy się do polecenia. Karty pasywne działają kiedy trzymamy je za ręce lub ich używamy do realizacji określonych działań. Akcją jest budowanie stosu – kolumny umieszczanej przed graczem o wartości od 1 w pierwszym stosie do 8 w ostatnim – ósmym, wykładamy je po kolei, każdy zestaw w całości oraz stworzony z identycznego rodzaju kart – kolor, zwierzę. Ostatnią akcją jest sprzątanie – odrzucenie z ręki niepotrzebnych kart, aby zamienić je na nowe ze stosu dopierania gracza.

Po każdej turze uczestnika następuje porządkowanie banku kart – przesuwanie w prawo i uzupełnianie luk na rynku kart. Gracz otrzymuje karty do brakujących pięciu na ręce.

Naszym zdaniem najciekawiej gra się szopem, ponieważ jest wtedy najwięcej negatywnej interakcji i manipulacji w wachlarzach graczy, najsłabszą talią są karty ocelota, ponieważ najmniej tutaj myślenia, a zbyt wiele beztroski.

Dolina kupców” jest popularną grą familijną, ponieważ nie jest specjalnie skomplikowana dla czytającego dziecka – wszystko ładnie opisano na kartach. Zabawa jest stosunkowo szybka, a talie tak od siebie różne, że gwarantują odmienne emocje dla każdej rozgrywki. Jak przystało na grę rodzinną mamy tutaj śliczne grafiki, czuje się też klimat wyścigu – pośpiech w wykładaniu serii na straganie, oraz atmosferę handlową – zakup pasujących kart po odpowiadającym nam koszcie lub mieszanie w cudzych, w zależności od granej talii.

Gra dla całej rodziny, przy której nastolatki śmiało konkurują z rodzicami i oba pokolenia czują radość z rozgrywki.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SNOWDALE DESIGN

Film: „Dolina kupców” – unboxing

Film: „Dolina kupców” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!