Recenzja gry planszowej AXIO
Reiner Knizia to projektant wielce zasłużony – ogrom jego produkcji oraz liczba tytułów, które zdobywały nagrody udowadnia, że należy do twórców elitarnych i jest prawdziwym doktorem świata gier planszowych. Gra logiczna jego autorstwa to zawsze wielka gratka, a jeśli lubicie „Geniusza” to w tej rozgrywce poczujecie się bardzo komfortowo.
„AXIO” to pozycja dla 1-4 graczy w wieku od 8 lat, z czasem przebiegu gry do 45 minut. W dość znacznych rozmiarów opakowaniu znajdziemy materiałowy worek z 100 tekturowymi płytkami, 4 plansze punktacyjne z kompletem 5 kolorów znaczników dla każdego z uczestników, 4 stojaki oraz 20 piramid, planszę główną oraz krótką instrukcję.
Zabawka promowana jest, jako „elegancka gra logiczna” i rzeczywiście czerń i biel nadają klasycznego uroku tej pozycji, aczkolwiek młodsze dzieci mogą zniechęcić, tutaj rola rodzica nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ warto grać w „AXIO” nawet z najmłodszymi, bo to rozwija logiczne myślenie i umiejętność planowania.
My w grach logicznych kochamy kombinowanie – ciągłe myślenie, analizę sytuacji na planszy, planowanie i optymalizację własnych ruchów w oparciu o działania przeciwnika. Doceniamy, kiedy reguły są banalnie proste, wręcz bezmyślne, a szare komórki pracują, aby wygrywać i mierzyć się z konkurentem – nie uczyć się zasad wstępnych.
W tej grze będziemy dokładali do siebie prostokątne płytki i otrzymywali punkty za każde pola tego samego rodzaju, które przylegają do naszej płytki tworząc linie proste identycznych symboli. W momencie kiedy pozostanie na planszy pojedyncze pole, na które nie możemy już dołożyć klocuszka, stawiamy piramidę – dodatkowe punkty za każdy symbol stykający się bokiem.
Rozpoczynamy zabawę z 5 żetonami, za każdym razem uzupełniamy wydane zasoby. Pierwsze ruchy to dołożenie płytek do nadrukowanych na planszy oznaczeń – każdy gracz do innego rodzaju, za które nie otrzymujemy punktów. Kolejne układamy na planszy w wybranych przez nas miejscach. Najważniejszą informacją dla gracza jest jednak ostateczna punktacja, ponieważ nasz wynik to pozycja znacznika, który jest najsłabiej rozwinięty, co powoduje konieczność podnoszenia ich wszystkich. Warto jeszcze zaznaczyć, że kiedy dochodzimy do maksymalnej liczby 18 punktów, to otrzymujemy dodatkową turę, ale kolekcjonowanie danych symboli stanie się już dla nas bezużyteczne. W przypadku remisu – znaczniki najsłabiej rozwinięte u graczy są na tej samej pozycji – porównujemy kolejny od końca znacznik.
Ostatnią opcjonalną regułą jest wymiana wszystkich płytek, jeśli w naszych zasobach nie posiadamy symbolu, który jest najsłabiej rozwinięty na naszej planszy. Gra kończy się w momencie, kiedy nie możemy już ustawić nowej płytki na planszy lub gdy któryś z graczy zdobędzie maksymalne noty we wszystkich wskazaniach.
Gra jest wspaniała, przypomina od lat nagradzanego „Geniusza”. Proste zasady to start z marszu, a potem pasjonujące rozgrywki lub turnieje każdego dnia. My mamy jednak pewne uwagi odnośnie wydania, bo można je było wykonać na najwyższym możliwym poziomie i wtedy gra nabrałaby dodatkowej wartości w naszych oczach.
Stojaki są wąskie, ale nie chybotliwe i to jest ok. Plansze punktacyjne nie mają wgłębień ani otworków, zatem przy poruszeniu wszystkie znaczniki zmieniają swoje pozycje – można było wprowadzić plansze, jak w „Ewolucji”. Kolejna rzecz to płytki – ładne, funkcjonalne, ale tekturowe. Wykonane z tworzywa, jak w „Trexo” dodały by tej produkcji jeszcze większej elegancji i dostojeństwa. Jakość jest więc wysoka, ale nie mistrzowska, a odrobinę szkoda, bo to produkt pretendujący do miana deluxe.
Kolejna gra do kolekcji od Reinera Knizi dla fanów łamigłówek, ale do jej rozegrania zapraszamy wszystkich – przekonacie się, że pozycje logiczne są naprawdę świetnym wyborem dla dziecka i rodzica.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT
Film: „AXIO” – unboxing
Film: „AXIO” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!