Recenzja gry planszowej Sagrada

„Sagrada” jest dla mnie przykładem, jak umiejętnie odziać w bogatą szatę i oryginalną formę grę logiczną bazującą na układaniu kostek. Gdyby nie ta cudowna otoczka związana z witrażami, skomplikowanymi narzędziami szklarzy i ich artystycznym fachem pewnie niewielu zwróciłoby na nią należyta uwagę, zresztą podobnie jest z „Azulem”, w którym poziom podnosi „ceramika”. Gry abstrakcyjne również można okrasić arcyciekawym tematem i ukazać stylowo, wtedy potrafią oczarować każdego fana gier planszowych, nie tylko miłośnika łamigłówek.
„Sagrada Familia”, czyli „Święta rodzina” do której nawiązuje ta gra, to ogromna katedra w Barcelonie i najwspanialszy projekt Antoniego Gaudiego. Podczas rozgrywki tworzymy witraż na miarę wielkości tej cudownej świątyni – powodzenia!
Oczekiwaliśmy od „Sagrady” bardzo wiele i czekaliśmy niecierpliwie, aż pojawi się na naszym rynku. Wydawca specjalnie na potrzeby tego produktu przygotował nową otoczkę logotypu. Generalnie czuje się, że im bardzo zależy, że to flagowy produkt na ten rok. W sumie na czasie, gdyż związany ze świętami i Kościołem, więc na Boże Narodzenie pasujący idealnie! Jest to gra abstrakcyjna dla 1-4 osób w wieku od 13 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30-45 minut. W trakcie zabawy będziemy odtwarzali wzory z kart za pomocą kostek i zapełniali miejsce szkiełek w witrażu.
Gra już nominowana do licznych nagród, za oprawę graficzną i innowacyjny projekt, do gry roku, familijnej, a także rozgrywki solo, gdyż również samodzielna zabawa jest pomysłowo rozwiązana i wzbudza silne emocje.
Po otwarciu pudełka zwracamy uwagę na witraże, plansze w charakterystycznym kształcie wyglądają pięknie i są wyjątkowo funkcjonalne, gdyż posiadają zagłębienia na kosteczki oraz szparę na wymienny wkład – kartę wzorcową ze schematem ułożenia. Kostki pasują do kompozycji, ponieważ są przezroczyste – przypominają szkło, bajecznie kolorowe i umiejętnie dopasowane do górnej części barwionej szyby kościelnego okna. Podobnie świetnie dobrane do tematyki gry są narzędzia – o obco brzmiących nazwach dla osoby nie mającej nic wspólnego z rzemiosłem, ale dzięki temu oryginalne.
Mając już witraż i schemat włożony w jego wnętrze, co przypomina kartę płatniczą umieszczoną w czytniku bankomatu, zaczynamy zabawę. W grze biorą udział trzy karty narzędzi do manipulowania kostkami. Używamy trzech kart jawnych celów dla całej grupy, do których zmierzają wszyscy gracze. Losujemy pojedyncze zadania indywidualne trzymane w sekrecie, ponieważ każdy stara się o dominację odmiennej barwy kostek. Gracze zaawansowani mogą skorzystać z trudniejszych łamigłówek, natomiast dla wyrównania szans otrzymują wtedy więcej znaczników uznania, które wydają na narzędzia do dłubania w kostkach.
Nadrzędną zasadą jest, że kostki o tych samych barwach i identycznej liczbie oczek nie mogą stykać się bokami. Białe pola mogą zostać zagospodarowane każdym rodzajem budulca, oczka oznaczają odcień koloru – wybrane pola narzucają nam ściankę oraz barwę kostki. Za każdym razem gracz rozpoczynający losuje ilość kostek równą podwojonej licznie graczy i jedną dodatkową, którą będziemy oznaczali minioną rundę. Każdy wybiera kostkę, następnie kolejka powraca – ostatnia osoba zatem jako pierwsza dobiera drugą, a rozpoczynający bierze jedną z pary zamykającej bieżące rozdanie.
W swojej turze możemy umieścić kostkę w zagłębieniu witraża – pierwsza ma dotykać bocznej krawędzi, a kolejne stykać się z poprzednimi bokiem lub narożnikiem. Drugą akcją jest oddanie znacznika uznania – pojedynczego lub pary jeśli narzędzie było już używane i skorzystanie z dodatkowej umiejętności związanej z rotacją kostek – przemieszczanie, przerzucanie, dobieranie nowych, przekładanie ścianki. Możemy również spasować.
W trakcie układania wzorów należy być ostrożnym i uważnie obserwować pozostałe pola, aby nie zablokować sobie miejsca na przyszłość poprzez umieszczenie konkretnej wartości lub barwy – reguła sąsiadowania różnych kostek. Po dziesięciu rundach podliczamy punkty z barw celów indywidualnych oraz z układów dla wszystkich graczy – określone barwy lub wartości w liniach i rzędach, ewentualnie w całej zapełnianej przestrzeni. Dodajemy również punkty za pozostawione w banku gracza znaczniki uznania, a odejmujemy za puste pola. Plansza rund po odwróceniu służy jako tablica do oznaczania wartości punktów. Najwyższy wynik wygrywa.
Świetnym rozwiązaniem jest walka solo. Tutaj nasz wynik końcowy musi być wyższy niż suma na kostkach odkładanych do oznaczania poszczególnych rund. Nie używa się znaczników uznania opłacając parę dostępnych narzędzi kostkami określonych barw. Losuje 4 kostki w każdej rundzie – dwie więcej, z uwagi na formę waluty.
Jest to wizualnie jedna z najpiękniejszych gier tego roku. Wspomniany wcześniej, odrobinę podobny mechanicznie „Azul” ma lepszy jakościowo budulec, natomiast „Sagrada” bije na głowę konkurenta efektowną formą planszy. Rozgrywka cieszy oczy komponentami, nastrój jest podniosły, ponieważ to wyzwanie na chwałę bożą, a roszady na planszy uczą racjonalnego planowania w zagospodarowaniu wolnego miejsca oraz umiejętnego wyboru akcji w oparciu o aktualną relację plan witraża – kostka, rozwijając przy okazji u dzieci myślenie logiczne.
Piękny, innowacyjny produkt, wykonany z klasą i dbałością o detale, prawdziwe odkrycie!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES.
Film: „Sagrada” – unboxing
Film: „Sagrada” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!