Recenzja gry planszowej Mr. Jack Extension
Dobry dodatek charakteryzuje się naszym zdaniem tym, że umiejętnie wzbogaca wersję podstawową gry bez wywracania do góry nogami całej rozgrywki, ważne również, aby łatwo można było powrócić do poprzedniego stanu, a także, żeby nowe reguły płynnie rozwijały już wcześniejsze – nic na siłę!
„Mr. Jack Extension” to rozszerzenie do gry „Mr. Jack”, otrzymujemy 6 nowych postaci, z których w grze wykorzystujemy 4 osoby, ponieważ obligatoryjnie w zmaganiach uczestniczą Sherlock Holmes, Inspektor Lestrade, John Smith oraz Jeremy Bert. Gra ciągle dla dwóch osób – złoczyńcy oraz stróża prawa, dla dzieci w wieku od 9 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30 minut.
Wewnątrz opakowania znajdziecie: 6 kart postaci, na których symbolicznie opisano ruchy i specjalne umiejętności, 6 kart alibi – przestępca nadal wcielić się może w każdą osobę, dla każdego z 6 krążków przygotowano 12 naklejek – podejrzanego i niewinnego, dwie zdolności wykorzystują żeton – barykady oraz niebieski boczek ramki dla kart.
Zanim przejdziemy do opisu nowych postaci zaczniemy od omówienia rozpoczęcia rozgrywki, ponieważ teraz samodzielnie rozstawiamy aktorów na scenie, musimy również sprawiedliwie wybrać spośród większej liczby postaci, ale bez obaw, uda się używać wszystkich, gdyż jeden z charakterów podszywa się pod resztę wyłączoną z podstawowego rozdania.
Wielka czwórka charakterów jest obligatoryjna, ponieważ stale używamy komponentów takich, jak kordony policji, blokady włazów studzienek kanalizacyjnych, latarni. Bez ich udziału podstawowe reguły gry byłyby zmienione. Pozostałe 10 postaci tasujemy i dzielimy się nimi po równo, teraz każdy wybiera dwie. Przy rozkładaniu pionków działamy podobnie, jak to miało miejsce z wyborem kart dla graczy. Pierwszy pionek ustawia policjant, dwa kolejne Mr. Jack, ostatni znowu detektyw. Dla kolejnego rozdania rozpoczyna Kuba Rozpruwacz z pojedynczym pionkiem, potem stróż prawa z dwoma i kończy kolejny raz złoczyńca z ostatnim krążkiem.
„Madame” przemieszcza się o 1-6 pól, jej zdolność specjalna jest tutaj ograniczeniem – kobieta nie wchodzi do kanałów. „Spring-Heeled Man” to złoczyńca z legendy wiktoriańskiej, który opcjonalnie zamiast poruszać się o pojedyncze pola – skacze! Przeskakuje pojedyncze przeszkody, jeśli są oddalone od niego o kilka pól to po skoku ląduje w takiej samej odległości w jakiej startował, mężczyzna nie może przenosić się nad parą i więcej pionków. „John Pizer” to groźnie wyglądający rzeźnik z Whitechapel, od którego obligatoryjnie uciekają sąsiadujące postaci, pomimo że nie mają aktualnie ruchu – nie mogą przekroczyć strasznej sylwetki mężczyzny oraz skorzystać z kanałów ściekowych. „Inspektor Abberline” ma stałą umiejętność, która polega na spowalnianiu – okrajaniu z odległości ruchu poszczególnych postaci, on najzwyczajniej zagaduje zatem sąsiadujący z nim rozmówcy wykonują następnie pojedynczy ruch lub w przypadku „Spring-Heeled Man” skok czy sus. „Joseph Lane” obowiązkowo stawia barykadę pomiędzy dwoma polami drogi – w ten sposób sąsiedzi ciągle są dla siebie niewidoczni, co można wykorzystać, aby pozostać w cieniu, co istotne – zapora nie może zostać przeskoczona, ani postawiona na wyjściach z miasta; działanie przypomina odrobinę funkcję blokady ruchu używaną przez dziennikarza z przesuwaniem włazów kanalizacji. „Profesor Moriarty” – wciela się w postaci nie wybrane do aktualnej rozgrywki w podstawowym rozdaniu, za każdym razem w inną, ponieważ karty będą odrzucane z gry.
Postaci interesująco na siebie oddziałują i warto jednocześnie wprowadzić do rozgrywki więcej nowych charakterów. Zarówno „Madame”, jak i „Spring-Heeled Man” poruszają się na wielkie odległości. Ponadto „John Pizer” wystraszyć może kilka osób, a „Inspektor Abberline” zająć rozmową. Jeśli sąsiedzi „Inspektora Abberline” stoją jednocześnie obok „Johna Pizera” to uciekają o jedno pole, podobnie jeśli przywołuje je gwizdkiem „Sierżant Goodley”. Wszystkie te specjalne zdolności genialnie się dopasowały do siebie i uzupełniły.
Dodatek jest świetny i wszyscy miłośnicy gry „Mr. Jack” powinni go mieć, ponieważ gra staje się bardziej różnorodna – inni aktorzy dramatu gwarantują zupełnie odmienny model prowadzenia działań – ucieczki i pościgu, a co z tym związane, różne scenariusze odgrywania tej porywającej opowieści sprzed lat, przypominamy opartej na tragicznych faktach z historii Londynu.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy HURRICAN GAMES.
Film: „Mr. Jack Extension” – unboxing
Film: „Mr. Jack Extension” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!