Recenzja gry Colonial Space Wars New Horizons

Strategicznych gier wojennych jeszcze nie mieliśmy okazji pokazywać, ta pozycja do nich aspiruje. Mamy tutaj konflikt we wszechświecie, poruszamy się rozmaitymi jednostkami z całą gamą różnych atrybutów, zdobywamy określone pozycje w przestrzeni terytorium, atakujemy przeciwnika pozbawiając go punktów dowodzenia, które wykorzystuje do uruchamiania swoich jednostek.

Colonial Space Wars New Horizons” to gra dla 2-4 osób, z czasem rozgrywki ok. 30-60 minut i dla dzieci w wieku od 13 lat. W opakowaniu otrzymujemy stosunkowo niewielką dwustronną planszę, kwadratowe żetony, całkiem pokaźną księgę zasad.

Żetony ukazują statystyki jednostek oraz ilustracje. Plansza podzielona została siatką pól, po których przemieszczamy żetony. Instrukcja wydana została na wysokogatunkowym papierze, podzielona jest na rozdziały opisujące podstawowe pojęcia gry, zasady i umiejętności poszczególnych jednostek, składy dostępnych frakcji, reguły dla zaawansowanych graczy, tło wydarzeń – historia.

W grze staramy się w pełni wykorzystać potencjał naszych jednostek i topografię terenu, aby osiągnąć cel, którym jest wyeliminowanie jednostek przeciwnika – a dokładnie pozbawienie go możliwości aktywowania swoich jednostek przez użycie punktów dowodzenia.

Startujemy na dwóch brzegowych liniach pól ustawieni naprzeciwko siebie. Zabawę należy rozpocząć od zapoznania się z atrybutami oddziałów na żetonach. Gwiazdka reprezentuje punkty dowodzenia konieczne, aby korzystać z jednostek. Zielona strzałka to maksymalna liczba pól, o które możemy przesunąć jednostkę – także na skos i na wcześniej zajmowane pola, latające oddziały przechodzą przez pola obecnie zajęte przez inne jednostki. Ruch kończymy na polu wolnym lub transporterze. Zębatka to grupa: oddziały lekkie – zazwyczaj piechota lub ciężkie – wytrzymałe maszyny, duże potwory. Atak podzielono na dwie wartości – po lewej widzimy obrażenia dla jednostek lekkich, po prawej dla ciężkich. Celownik to maksymalna odległość dla ataku – oddalenie ostrzeliwanej jednostki. Tarcza informuje o odporności jednostki, jej wytrzymałości, czyli liczbie uderzeń, które wchłania pancerz – wartość ta odnawia się w każdej turze jeśli jednostka przetrwała oblężenie.

Podczas każdego starcia decydujemy kto jest napastnikiem, a kto obrońcą – można wybrać w sposób losowy. Atakujący rozmieszcza jednostki jako pierwszy i ma pierwszeństwo ruchu, atakowany jako drugi. Teren opisany literami jest trudniej dostępny. Rodzaj pola oznaczonego „A” zużywa 2 punkty ruchu, „B” – 2 punkty ruchu dla jednostek lekkich i 3 dla ciężkich, „C”- tereny nieprzekraczalne. Jednostki ze znaczkiem „A” w atrybutach uznają tereny typu „A” i „B” za normalne.

Rasy posiadają różną liczbę punktów dowodzenia rozdzielaną na aktywowane jednostki. Sumujemy punkty z jednostek oznaczonych jako przywódca-lider lub „Node” i przeznaczamy na aktywowanie wybranych jednostek.

Żetony oddziałów obracamy w zależności od ich kondycji. Mogą być nieuszkodzone (strzałka do góry), z niewielkimi uszkodzeniami (strzałka w prawo), uszkodzone (strzałka w dół) – dodają punkt dowodzenia, z poważnymi uszkodzeniami (strzałka w lewo) – dodają 2 punkty dowodzenia. Każde trafienie to utrata jednego punktu zdrowia, czyli obrót żetonu.

W niekorzystnym terenie – „D”, wszystkie jednostki tracą 1 punkt ochrony, lekkie otrzymują punkt ochrony atakując tereny „A” i „B”, ciężkie otrzymują punkt znajdując się w fortyfikacjach. Umiejętności poszczególnych jednostek pozwalają im szybciej się regenerować i łatwiej poruszać w terenie oraz zwiększać liczbę punktów dowodzenia, a także startować w strefie neutralnej oraz transportować inne jednostki

Gra łączy elementy typowe dla gier logicznych-abstrakcyjnych oraz wojennych. Jest pozycją, w której powinniśmy poznać profile poszczególnych jednostek i umiejętnie ich używać – w wybranym terenie, przeciw konkretnym oddziałom konkurenta.

Od strony wizualnej gra jest raczej skromna – mała plansza, aczkolwiek można dokupić kolejne i rozszerzać teren batalii. Ilustracje są miniaturowe, ponieważ wielkość żetonu nie pozwala rozpędzić się artyście. Użyty materiał to tektura, jak w większości gier tego typu – osobiście wolimy komponenty na bazie drewna. Warto zwrócić uwagę na szczegółową instrukcję, znakomicie wydaną, która opisuje tło wydarzeń – elementy fabularne oddziałujące na wyobraźnię i atmosferę zabawy. Zaletą są również opcje gry – zdobywania poszczególnych bastionów lub udziału emisariusza, którego jedna ze stron ma wyeliminować, a druga ochronić, aby przeszedł przez planszę.

Colonial Space Wars New Horizons” to gra raczej drobna – ilość komponentów oraz ich rozmiary. Wydaje się, że to produkt z potencjałem na przyszłość, aczkolwiek na chwilę obecną brakuje tutaj rozmachu i przestrzeni oraz efektów wizualnych, które przyciągają ciekawskich amatorów, chcących spróbować swoich sił w bitwach.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy VEDRA GAMES.

Film: „Colonial Space Wars New Horizons” – unboxing

Film: „Colonial Space Wars New Horizons” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!