Recenzja gry karcianej Pikoko
Wydawca, którego grę dzisiaj opisujemy znany jest przede wszystkim z popularnej i nagradzanej gry „Ice Cool” o pstrykaniu pingwinów – zresztą bardzo polecamy. Nie zapominajmy jednak, że jak sama nazwa wskazuje – „Brain Games” to produkcje dla umysłu, stąd i takie łamigłówki, jak numeryczne „Game of Trains” czy wyśmienity dla rodziny „Rekin”.
Na „Pikoko” warto zwrócić uwagę, ponieważ ta gra jest pięknie wykonana – karty z numerami układamy na stojakach stylizowanych na pawie, w które wkładamy ogony, czyli nasze wachlarze tworzące układ piór. Cudowny wygląd idzie w parze z jakością – sztywne karty, korpusy ptaków wykonane z tworzywa, nie z tektury. Jest to gra dla 3-5 osób w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30 minut. W grze nie patrzymy na wartości własnych kart, ale obserwujemy talie konkurentów. Bierzemy lewy, ale nie zakładamy się o swoje własne zbiory lecz rywali, ponadto zagrywamy kartami naszego sąsiada po lewej stronie.
Talia składa się z pawich piór podzielonych na 5 barw, wartości 1-11, występują też 4 karty wielokolorowe złożone z 3 różnych barw. Każdy z graczy otrzymuje w ciemno 8 kart i wkłada je w stojak nie patrząc na wartości. Posiadamy również żetony używane do zakładów oraz karty graczy w kolorach ich pawi. Z pozostałych kart odkrywamy wierzchnią ze stosu – będzie to kolor atutowy, czyli najsilniejszy – przy karcie wielokolorowej rozdanie nie ma atu. W oparciu o podgląd cudzych kart, obstawiamy ile lew uda nam się zebrać. Każdy z uczestników zagrywa kartę osoby po lewej stronie, czyli tych, które widzimy. Przy niepełnym składzie uczestników będziemy usuwali karty począwszy od najwyższych wartości.
Przed rozdaniem następują licytacje dla każdego pawia graczy z osobna, a następnie dla własnych, określamy ile właściciel danego ptaka zbierze lew. Następnie potajemnie wykładamy karty graczy – zaufania wobec własnych zakładów. Za poprawne typy zdobywamy 3 punkty, za błędne tracimy pojedynczy, możemy też z góry zgarnąć 1 punkt bez ponoszenia ryzyka. Pierwsza karta wykładana z pawia sąsiada po lewej jest dowolna, kolejne jeśli to możliwe muszą być pod kolor – jeśli był to atu. Karta wielobarwna odpowiada wymaganej przez kartę atutową barwie, jeśli taką posiada. W przypadku jeśli jest to pierwsza wykładana karta jej kolor wybiera rozdający, nie właściciel pawia, z którego była czerpana. Lewę bierze najwyższa karta danego koloru lub najwyższa atutowa, ale zgarnia rozdanie właściciel pawia! Zatem wygrywamy lewę dla swojego sąsiada, oczywiście starając się wpasować w nasze zakłady!
Otrzymujemy 2 punkty jeśli liczba żetonów jest równa liczbie lew, którą właściciel danego koloru pawia zebrał. Otrzymujemy pojedynczy punkt, jeśli liczba zebranych lew jest różna o 1 żeton (bliska zakładanemu wynikowi). Jeśli zakład jest niższy bądź wyższy o 2 żetony lub więcej, nie otrzymujemy punktów. Należy pamiętać o punktach za oferty zerowe – bez użycia żetonów. Za karty graczy – zaufanie do zakładów, otrzymujemy punkty za trafienie na wybranym kolorze pawia, ewentualnie punkt pewny – pozbawiony ryzyka. Kolejny ruch rozpoczyna osoba, która zebrała poprzednią lewę.
„Pikoko” przypomina „Pirackie porachunki”, ciekawą modyfikacją jest używanie i obserwacja obcych kart z pominięciem własnych, które są niewiadomą. Gra wymaga spekulacji i analizowania w oparciu o widoczne wartości u konkurentów oraz bieżący kolor atu. Karty zaufania do zakładu są dodatkowym zabezpieczeniem kiedy wszystko jest już wyjaśnione na etapie licytacji. Wielką zaletą gry jest piękna oprawa wizualna – pomysł na pawie jest czymś wyjątkowym wśród gier numerycznych, jakość wykonania również sprawia nam ogromną przyjemność, estetyka i piękno są istotne kiedy bawimy się z dziećmi. Mądra, śliczna i interesująca gra, którą należy wydać w Polsce.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BRAIN GAMES.
Film: „Pikoko” – unboxing
Film: „Pikoko” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!