Recenzja gry planszowej Wangdo
Podobają mi się gry, które posiadają klimat azjatycki – nawiązują do kultury, obyczajów, legend, budowli czy też wierzeń. W dzisiaj opisywanej pozycji widzę piękne pagody, niedźwiedzie panda kojarzone symbolicznie z Chinami, tradycyjne stroje – kimona przypominające te Japońskie noszone przez samurajów czy tybetańskich mnichów. Ilustracje są na tak wysokim poziomie, że ich autor podpisuje się na odwrocie wieczka, co w moich oczach tylko dodaje wartości temu produktowi.
„Wangdo” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem rozgrywki ok. 30 minut. Ideą dla powstania gry było twierdzenie, że każdą mapę można pomalować jedynie czterema barwami i tyle wystarczy, aby sąsiadujące regiony nie były tego samego koloru! Warto zwrócić uwagę na ilustratora Jakuba Rebelkę, który z taką kreską zajdzie bardzo wysoko w świecie gier planszowych! Z projektantów sławę już zyskał Sebastien Pauchon – autor „Jaipur” i „Jamaica”, a ostatnio też – „The River”.
Wewnątrz pudełka znajdziecie znakomitej jakości komponenty: cztery plansze graczy, planszę główną dzieloną na trzy części, żetony, karty, materiałowy worek z niedźwiadkami panda – 4 barwy miniaturowych steli – święte pomniki nagrobne w kształcie misia, które stawiamy w wioskach.
Celem gry jest zapełnienie planszy gracza żetonami reprezentującymi określone umiejętności i wiedzę nabytą przez przyszłego władcę tej krainy pochodzącego z danego klanu. W przypadku remisu wygrywa gracz z największą liczbą smoczych pieczęci – suma z żetonów oraz kart. Gra posiada instrukcję w języku angielskim, poza kilkoma zaledwie słowami na kartach bazuje na symbolice zawartej na ikonach.
Plansze graczy są dwustronne, jedna z nich jest przeznaczona dla zabawy w parze. Plansza główna zbudowana jest z trzech fragmentów, środkowego używa się podczas rozgrywki w 4 osoby. Figurki wykonane są z gumy – w całości odlane, mocne i odwzorowane w detalach. Miło patrzeć na organizację wnętrza opakowania – centralne wgłębienie w kształcie niedźwiadka oraz wytłaczany w plastiku tytuł gry w literach arabskich oraz azjatyckich – przypuszczalnie właśnie koreańskich.
Przygotowanie do gry jest szybkie i proste. Każdy z graczy otrzymuje planszę oraz trzy losowe misie, jedna osoba krążek złotego niedźwiadka, czyli żeton pierwszego gracza. Na torze świątyń ustawiamy stele w danym kolorze na pierwszych ołtarzach, a na polach wiosek losowe żetony, cztery z niedźwiadkiem zamieniamy na figurki startowe. Tasujemy karty. W grze dla 2-3 osób usuwamy 8 żetonów – po jednym krążku z każdego rodzaju.
W swojej turze wykonujemy jedną z dwóch dostępnych akcji. Pobranie figurki steli – niedźwiadka. Zamiana posążka na żeton wiedzy. Ponadto możemy zagrać karty pieczęci w dowolnej ilości ograniczonej przez nasze posiadanie.
Aby zdobyć nowe figurki misia możemy pobrać dwie stele ze świątyni lub trzy, ale losowe z worka – ogranicza nas limit zmagazynowania 10 pionków. Pobranie krążka wiedzy – umieszczamy figurkę na polu w zamian za żeton – obowiązuje zasada, że kolejne dokładane niedźwiadki muszą przylegać do wcześniejszych tworząc ścieżkę oraz nie mogą sąsiadować ze sobą figurki w identycznych barwach. Stawiając na planszy niedźwiadka oddajemy do świątyń własne posążki w kolorach sąsiadujących steli – jest to koszt ustawienia pionka na planszy.
W momencie dodania ostatniej figurki na torze świątyni uruchamiamy rytuał, co w praktyce oznacza, że pionki danej barwy wracają do worka, a gracz dodatkowo otrzymuje misia z innego toru.
Po zapełnieniu kolumny na planszy gracza, otrzymuje on kartę. Pobraną kartę pieczęci należy wykorzystać dopiero w kolejnej turze. Można użyć kilku kart jednocześnie, następnie je odrzucamy.
Karty pozwalają nam wykonywać dodatkowe akcje lub zmieniać podstawowe zasady gry. Zmniejszają opłatę po postawieniu niedźwiadka – ignorowanie jednej z sąsiadujących figurek. Pozwalają położyć dodatkową stelę na polu wioski, z opłaceniem kosztu i wedle reguł dodawania. Wymienić trzy własne figurki na cztery losowe z worka. Zamienić dwa sąsiadujące ze sobą elementy – kombinację figurek, żetonów. Pozwalają zignorować kolor przy dokładaniu misia lub płaceniu kosztu. Umożliwiają kradzież niedźwiadka konkurentowi lub zamianę dwóch pionków pomiędzy uczestnikami rozgrywki.
W momencie, gdy któryś z uczestników zapełni wszystkie pola na swojej planszy, dogrywamy kolejkę i kończymy zabawę.
„Wangdo” jest piękną grą, która atmosferą nawiązuje do takich rodzinnych hitów, jak „Takenoko” czy „Tokaido” – czuje się w niej duchowość Dalekiego Wschodu. Jest to produkt typowo familijny, ponieważ łatwo wytłumaczyć reguły gry, stylistyka spodoba się dziecku, gdyż widzimy tutaj kadry przypominające te z animacji „Kung Fu Panda” i miłe figurki niedźwiadków, zabawa nie jest długa. W trakcie rozgrywki zachowano świetny balans pomiędzy losowością doboru surowca, a jego wykorzystaniem zależnym od naszej decyzji. Wyborów nie ma za wiele, ograniczają się one do trasy ekspansji w królestwie oraz do źródła dobierania niedźwiadków, a także momentu użycia kart bonusowych. Początkowo wybór ścieżek jest prosty, w miarę zagęszczania pola gry i wzrostu kosztów postawienia posążka zaczynamy kombinować i wykorzystywać bonusy z kart. Na różnorodność każdej partii oddziałuje losowe rozmieszczenie żetonów, niedźwiadków startowych dla tras, doboru z worka.
Jest to przyjemna gra familijna, która spodoba się dziecku nie tylko z powodu wizualnego artyzmu i jakości jej wykonania, ale również prostoty mechaniki. Rodzice mają dużą szansę zakochać się w jej azjatyckich klimatach, na pewno warto zagrać!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MANDOO GAMES.
Film: „Wangdo” – unboxing
Film: „Wangdo” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!