Recenzja gry karcianej Pola zieleni

Jeśli tak jak my macie już dość gier pokazujących zacofane rolnictwo, najczęściej z epoki kamienia łupanego czy też średniowiecza, gdzie harujecie w pocie czoła z kosą w ręku, to zajrzyjcie na „Pola zieleni”! Przekonacie się, jak przyjemnie jest prowadzić nowoczesne gospodarstwo rolne, farmę współczesną, bo zmechanizowaną, a dzięki całemu temu technicznemu wyposażeniu bardzo interesującą, w szczególności dla mieszczucha, który raczej nie rusza się poza swoje City.
„Pola zieleni” to najnowsza duża produkcja od Czacha Games, przeznaczona jest dla 2-4 graczy w wieku od 12 lat, a czas rozgrywki wynosi ok. 45 minut w górę. Jest to gra karciana, podczas której musimy przeznaczyć trochę przestrzeni na rozkładanie naszych włości. Warto zwrócić uwagę na autora Vangelisa Bagiartakisa, gdyż tworzy coraz ciekawsze pozycje i z pewnością wiele z nich zagości niebawem w naszych domach, a my podziwiamy również piękne ilustracje, w tym i naszych rodaków, brawo!
Jeśli mamy uplasować grę gdzieś wśród rozgrywanych przez nas pozycji, to byłoby to coś pomiędzy „Kawerna: Rolnicy z jaskiń” i przede wszystkim „Osadnicy: Narodziny Imperium”. Interakcji jest tutaj jednak niewiele, co nie przeszkadza jeśli kochasz rozszerzać własne królestwo – może być i ferma.
W tej grze zajmujemy się prowadzeniem biznesu, nie odrabianiem pańszczyzny, stawiamy zatem budynki i konstrukcje specjalne, hodujemy rozmaite zwierzęta (inwentarz), uprawiamy rolę. Świetnie, że decyzje podejmujemy jednocześnie, zatem nie ma przestojów. Umieszczając elementy farmy na blacie tworzymy relacje pomiędzy wyłożonymi kartami, zatem budowa schematu to forma strategii. Gospodarstwo rozwijamy przez 4 kolejne lata, a pod koniec każdej rundy następują wydatki, jak karmienie czy podlewanie oraz oczywiście zbiory płodów rolnych. Nasze bogactwo zamieniamy na punkty zwycięstwa, wygrywa najlepszy. Gra funkcjonuje również bardzo wygodnie dla pary osób, wtedy zmienia się forma rozdzielania kart.
Możemy zbudować kartę lokacji, wieżę ciśnień lub silos, podstawowymi zasobami w grze są woda, żywność oraz pieniądze. Fazy gry dzielą się na: utrzymanie – pobór zasobów w nowej rundzie, pieniędzy oraz kart (6 szt. z 4 podpisanych stosów, 3 obligatoryjnie w użyciu), akcja – rozgrywanie jednej karty i przekazanie reszty sąsiadowi (budowa lokacji, wieży ciśnień, silosu, odwiedziny rynku, przywrócenie lokacji) i żniwa – opłaty i pobór zasobów, zamiana karty w nieużytek, użycie pozyskanego sprzętu, przekazanie znacznika pierwszego gracza.
Zabawę rozpoczynamy z silosem oraz wieżą ciśnień i 15 wartościami w monetach. Nowe lokacje umieszczamy w taki sposób, aby stykały się bokami, nie przekątną z już postawionymi. Wieża ciśnień dostarcza wodę na odległość 2 karty w linii prostej, nie po skosie. Transport żywności do i z silosów nie posiada ograniczeń odstępu karty.
Efekty z kart mogą być rozpatrywane natychmiast (szare tło), na koniec rundy (żniwa, zielone), na koniec gry (budynki, punktowe, żółte tło). Inwentarz to nabiał, mięso, drób i praca. Pola dzielą się na obsiane zbożem, owocowe sady, warzywne uprawy. Wybierając kartę, musisz posiadać zasoby do opłacenia jej budowy.
Oddając kartę lokacji z ręki i opłacając koszt możemy postawić wieżę ciśnień, która od razu jest zaopatrzona w 3 znaczniki wody. Nadmiar surowców przepada. Żywność przechowywana jest w silosach i można ją przenosić pomiędzy nimi. Budowa jest nieodpłatna, należy tylko oddać kartę lokacji. Zaraz po wybudowaniu silosy stoją puste. Oddając kartę możemy udać się na rynek i pobrać parę monet lub kolejne za odrzucanie kart i żywności. Przywracanie nieużytku polega na odrzuceniu karty i opłacie w wysokości monety o jednostkowej wartości.
W fazie żniw uruchamiamy nasz silniczek z kart, czyli relacje z ich rozmieszczenia i wykonywania poleceń z kart. Wydajemy wybrane dobra, żeby pozyskać kolejne z innych kart, ważna jest kolejność rozpatrywania akcji i wzajemne napędzanie się efektów. Ten mechanizm naszym zdaniem działa tutaj ciekawiej niż w „Osadnikach”, chociaż nam odrobinę brakuje negatywnej interakcji i niszczenia cudzych włości.
Zdobywanie sprzętu z kart polega na wyborze pojedynczego z trzech wylosowanych żetonów, na jednej karcie może leżeć pojedynczy obiekt, natomiast nie musi zostać postawiony od razu, może dopiero przy kolejnej budowie.
Jeśli bawimy się w parze, każdy z nas wybiera 6 kart, z których tworzymy wspólny stos. Odkrywamy 6 kart i wybieramy na przemian pojedyncze rozgrywając swoje akcje. Następnie parą kart uzupełniamy odsłonięte karty. Do rozgrywki możemy również włączyć dodatek ukazujący rozmaite wydarzenia – nie tylko zresztą katastrofy, które oddziałują podczas danej rundy na poletko gracza.
Podoba nam się odczuwalny tutaj łańcuch naturalnych powiązań – woda to plony będące potem paszą, którą spożywają zwierzęta, zamieniane na fundusze pieniężne, a to z kolei inwestycje na dalszy rozwój.
Nas ta gra zafascynowała, ponieważ pierwszy raz na tak dużą skalę ukazano nam ogrom inwestycji, które wspierają rolnika w jego działaniach. Tutaj to nie prosty chłop, a prawdziwy włościanin i biznesmen, zarządzający nieruchomością, dobrami ziemi, inwentarzem żywym i masą sprzętu technicznego – to robi wrażenie! Prosta mechanika wymaga miejsca, natomiast niewiele jest do tłumaczenia, a do dobrej zabawy poza tematyką zachęca również niebanalny wygląd. Polecamy!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy CZACHA GAMES
Film: „Pola zieleni” – unboxing
Film: „Pola zieleni” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o
Dołącz i Ty!