Recenzja gry planszowej Marco Polo II

Dzisiaj nowa odsłona słynnej gry planszowej, która została u nas uhonorowana grą roku. Warto przeczytać i obejrzeć porównanie obu części „Marco Polo”, ponieważ już pierwsza wersja oferowała nam fantastyczną zabawę, a nowa edycja jest jeszcze bardziej dopracowana, słowem – lepsza! „Marco Polo II”, tym razem już nie „Podróże Marco Polo”, ale tłumacząc z języka niemieckiego – „Im Auftrag des Khan”, czyli „W imieniu Chana”, „W misji Chana”, „Na zleceniu Chana”, „Z polecenia Chana”, a patrząc z języka angielskiego, jako „W służbie Chana” – „In the Service of the Khan”.

Serdecznie witamy wydawcę „Hans im Glück”, który w ofercie posiada praktycznie same HITy, dla przykładu „Epoka Kamienia”, „Manhattan”, „Carcassonne”.

Marco Polo II” to gra planszowa od znakomitego duetu projektantów Simone Luciani i Daniele Tascini, których znamy z takich przebojów jak „Tzolk’in Kalendarz Majów”, czy też wspomniana już „The Voyages of Marco Polo” – generalnie każda ich kolejna gra okazuje się być wielkim bestsellerem. Ilustratora również kojarzymy z wartościowymi pozycjami, Dennis Lohausen pracował nad wizualizacją „Ganges”, czy też „Gaja Projekt”.

W „Marco Polo 2” bawi się 2-4 uczestników w wieku od 12 lat, ale próbujcie zachęcać też młodsze dzieci – naszym zdaniem na spokojnie już uczniów szkoły podstawowej, ponieważ wprawa jest jedynie kwestią rozegrania, tu długość partii trwa 30 minut na gracza.

Po otwarciu opakowania widzimy komponenty bliźniaczo podobne do tych z pierwszej części, ale uważny obserwator dostrzeże różnice – jeśli duże zasoby, warte trzy mniejsze można było dawniej ze sobą pomylić, to teraz rozmiar tych bogatszych jest naprawdę znacznie większy. Korzystamy także z nowego zasobu – jadeit, który zastępuje wielbłądy oraz monety.

Patrząc na planszę, okazuje się, że jest równie piękna, natomiast sama rozgrywka stała się bardziej elastyczna, silniej rodzinna, a jednocześnie bardziej rzeczywista – zdobywanie kontraktów zostało realnie połączone z tworzeniem placówek handlowych w kolejnych azjatyckich miastach, a my łatwiej poruszamy się po kontynencie.

W pierwszej części gry, dół planszy zajmowały pola z rozłożonymi kontraktami, tutaj zlecenia otrzymujemy z miejscowości, do których dotarliśmy i założyliśmy punkt handlowy – życiowe i przemyślane.

Zniknęła mało klimatyczna tabela z surowcami, a pojawiły się księgi ofert – z pojedynczych kości, więc lepiej je zagospodarujemy w trakcie rozgrywki – do wyboru mamy więcej dobra i żetony rozmieszczane losowo, czytaj nie tak schematycznie jak w „Podróżach Marco Polo”.

Teraz prościej i szybciej docieramy do różnych fragmentów planszy – szlaki mają więcej połączeń i tak nie krążymy, ponadto pierwszy ruch otrzymamy już za pojedynczy sześcian! Bardziej sprawiedliwe wydaje się, że obecnie nagrodzony pierwszeństwem zostanie uczestnik, który wydał więcej kości od reszty, ewentualnie dopiero, który najdłużej wyczekał z uruchomieniem akcji ruchu. Za oddanie trzech kości możemy założyć placówkę w biegu – po drodze do celu i naszego postoju, to również mocna zachęta! 

Pojawiły się pieczęcie gildii – atmosfera fajna, ponieważ związane są one z rodzajami zasobów przewożonymi na jedwabnym szlaku, będą zatem zrzeszenia kupców biżuterii, przypraw, ubrań, rolnicze (chłopskie). Posiadając odpowiednie żetony możemy korzystać z tras wodnych, a także ulepszać je, aby zdobywać bonusy w wybranych miastach.

Pozostały w grze takie pola jak „przysługa chana”, zwana też „łaską chana”, tym razem funkcjonuje tylko pojedyncza sakwa przypominająca portmonetkę. Karty miast, poza tym, ze znajdziemy je w lokacjach, do których dojdziemy ludzikiem, będą również dostępne dla wszystkich – para niezależna od naszej pozycji na planszy zmieniana jest co rundę – postawiono więc na różnorodność opcji wyboru i dostosowanie do rozmaitych potrzeb uczestników. Symbole przy miejscowościach zachęcają nas do dłuższych spacerów, gdyż identyczne zgrupowano w regiony, a kolekcjonujemy różne herby. W dalszym ciągu dostępne są pola premii z wykrzyknikami za dotarcie do miasta, w tym za bycie pierwszym – półokrągłe żetony, które intensyfikują formę wyścigu.

Nowa edycja gry oferuje nam nie tylko kosmetyczne zmiany, ale naprawdę dopracowaną rozgrywkę, z której wyeliminowano wszystko to, co mogło momentami nas złościć, wymagało wielu nakładów przy niskich profitach z wykonania akcji, czyli było po prostu nieopłacalne. Wykładanie żetonów również w sferze handlu surowcem sprawia, że gra jest ciekawsza i inna z każdą rundą. Czujemy głębszy sens naszej podróży, ponieważ odwiedziny w miastach gwarantują nam nie tylko premie żetonów i kart, ale również szerszą pulę wyboru kontraktów. Dobra gra stała się teraz mistrzostwem świata!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy HANS IM GLÜCK

Film: „Marco Polo II Im Auftrag des Khan” – unboxing

Film: „Marco Polo II Im Auftrag des Khan” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Hans im Glück, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!