Recenzja gry edukacyjnej Skarb matematyka

Nauka liczenia to najważniejsza z umiejętności, które powinno nabyć dziecko, tabliczka mnożenia jest jednak nielubiana przez uczniów, gdyż w dużej mierze bazuje na zapamiętywaniu wyników. Najlepiej utrwalamy rozwiązania w świadomości poprzez regularne ich powtarzanie – zatem gra to znakomity pomysł na aktywność z edukacją na pierwszym planie, jako forma rozrywki łagodzi napięcie emocjonalne związane z obowiązkiem szkolenia się, a sensacyjna tematyka ma zainteresować na tyle, aby uczestnik poczuł potrzebę i radość z wykorzystania nabytej wiedzy konkurując o nagrodę, czyli zwycięstwo w rozgrywce.

SzachMat” to wydawnictwo z Katowic, zatem mamy je w sąsiedztwie, cieszy też, że dzielą się z nami swoimi autorskimi pomysłami, gdyż to nie sztuka zakupić licencję, a wymyślić coś samemu od podstaw – gratulujemy!

Skarb matematyka” to gra karciana, ale wykorzystująca również planszę jako interesującą oprawę wizualną i element organizacji rozgrywki. Produkt dla 1-4 uczestników w wieku od 7 lat, czas trwania pojedynczej partii zajmuje ok. 20 minut.

Po otwarciu opakowania zobaczymy dwie talie kart numerycznych oraz planszę z miejscem na stosy kłódek i kluczy je otwierających. Prezentacja produktu nawiązuje do idei rozwiązywania zagadek detektywistycznych, nam odrobinę przypomina przygody z grami typu „escape room”, z kolei mowa o poszukiwaniu kodu wyjaśniającego znaczenie skomplikowanych szyfrów od razu kojarzy nam się z historią Enigmy i słynnymi uczonymi matematykami. Wizualnie wygląda to bardzo elegancko: starannie wykonane ilustracje, śliskie karty, tajemnicze przedmioty – trochę jakby z dawnych lat, a więc równie dobrze mogące skrywać rozmaite sekrety przeszłości.

Każdy z graczy otrzymuje własną pulę kart trzymanych na ręce i uzupełnianych na bieżąco oraz wybiera leżące odsłonięte w obszarze gry, do których ścigać się mogą wszyscy uczestnicy. Rezygnacja z tur jest znakomitym pomysłem, ponieważ pozytywnie wpłynęła na dynamikę gry, która jest wyjątkowo intensywna – wszystko, co żywiołowe i związane z sportem budzi pozytywne odczucia jak przy wysiłku fizycznym, a takich nam potrzeba w trakcie nauki!

Gracze odsłaniają wierzchnie karty kłódek i w czasie rzeczywistym, wszyscy jednocześnie wydają karty własne oraz cudze, rzucając je na środek planszy. Jeśli nie znajdziemy dopasowanych numerów, możemy wykonać działanie dodawania lub odejmowania dla każdej z cyfr rozwiązania osobno, istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że zawsze dopasujemy karty. Tylko czy uczynimy to wystarczająco szybko?

Ryzyko utraty zdobytych wcześniej punktów za pomyłki uczy nas dokładności i mobilizuje do należytej koncentracji uwagi. Rozgrywanie kart jedną tylko dłonią dla wariantu „morderczy sekwens” jest wyczynem, zatem wyzwaniem dla ucznia i nagradza osoby pamiętające położenie własnych kart – zachęca do ćwiczenia pamięci, co przydaje się w praktycznej edukacji. W rozgrywce bierze udział „joker”, to ukłon w stronę klasycznych gier karcianych i momentami przydatne ułatwienie kiedy gonimy lidera.

Magdalena Drabarek, matematyk z zawodu i czynny nauczyciel w szkole podstawowej wypowiada się o grze w samych superlatywach – „uczniowie są ciekawscy i chętni do rozwiązywania zagadek, podoba im się bycie odkrywcami czy też wynalazcami”, my także zauważamy ogromną popularność gier na kształt uczestnictwa w śledztwie oraz badania doświadczalnego w postaci prowadzenia eksperymentów – zazwyczaj związanych z magią i czarami rodem z świata fantasy (patrz Eliksir mnożenia”) czy też w nawiązaniu do kreatywnego budowania z klocków.

Mnie się podoba, że gra nie promuje wyłącznie mnożenia, ale przypomina o wartości i innych działań, iloczyn można przecież zamienić na sumę identycznych składników”. Celne spostrzeżenie i pokazuje, jaki głęboki jest sens skracania sobie czasu liczenia poprzez zastosowanie mnożenia!

Kłódki na szyfr nie są czymś niespotykanym – znamy je chociażby z zabezpieczania rowerów, ale używamy również w torbach podróżnych, zamki na kody oglądamy też w filmowych laboratoriach, ich otwieranie jest jak docieranie do miejsc zakazanych, skrywających bogactwa materialne, wiedzę tajemną – chęć rozwiązywania i to nie tylko działań matematycznych, ale sekretów stała się tutaj kołem napędowym dla „rozwijania umiejętności mnożenia”. Taka gra to Skarb (dla) matematyka.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SZACHMAT

Film: „Skarb matematyka” – unboxing

Film: „Skarb matematyka” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *