Recenzja gry planszowej The Gallerist

Dzisiaj pokażemy wam produkt o wyjątkowej wartości! Jest to jedna z najlepiej wydanych pozycji w jakie mieliśmy okazję grać, rozmachem rozgrywki porównywalna tylko z takimi bestsellerami jak „Terraformacja Marsa”, „Projekt Gaja” czy też „Pandemia Legacy”. Mowa o „The Galleristocenianej jako najlepsze dzieło sławnego projektanta Vitala Lacerdy i uznanego ilustratora Iana O’Toole.

Galerysta” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 13 lat, czas partii trwa ok. 120 minut – 30 minut na każdego z graczy. Jest to gra ekonomiczna i strategiczna ukazująca zarządzanie galerią i funkcjonowanie rynku dzieł sztuki. Nominowana była do „Golden Geek” i kilku innych nagród, jako gra planszowa roku, najlepsza strategia, najładniejsza pozycja na rynku. Wykorzystane mechaniki to spekulacja towarami /commodity speculation mechanism & investment/ – zakup sztuki, inwestowanie w sławę twórcy i odsprzedaż jego prac z zyskiem, rozwój własnej galerii, zbieramy też określone kolekcje pod cel marszanda i kustosza, a całość dopełnia czerpanie akcji z pól planszy.

Tym razem piorunujące wrażenie towarzyszy nam już przed otwarciem, ze względu na rozmiar opakowania – pozycja jest dwa razy większa od standardowych gier uznawanych za „duże”. Po otwarciu zwracamy uwagę na dopracowane grafiki wielkich gmachów na planszy głównej, logikę symbolicznego opisu pozbawionego napisów – wydanie międzynarodowe, wystarczy dodać polską instrukcję i krajowe plansze pomocy, a także grubość tekturowych znaczników – również w tym przypadku podwojenie zwyczajowo spotykanych.

W trakcie rozgrywki wykonujemy akcje z lokacji, z „wyrzucenia” z pola (fajnie też brzmi „wykopania” z akcji lub bardziej elegancko – wypchnięcia), pomocnicze („wykonawcze”, które nazwać możemy też uzupełniającymi). Te ostatnie realizujemy przed lub po akcji głównej – przenoszenie odwiedzających poprzez wręczanie biletów, aktywacja z użyciem asystenta bonusów z kart kontraktów.

Akcje „wyrzucenia” to wykonanie działania lokacji, których podstawowe pola zajął cudzy galerysta, teraz za opłatą zmniejszenia wpływu do poprzedniego poziomu sławy (gwiazdki), ale również podjęcie akcji pomocniczej, wyróżnia ją aktywacja w cudzej turze – zaraz po zakończeniu ruchu konkurenta!

Akcje lokacji to działania czerpane z budynków, po dwie dostępne na gmach: „Kolonia artystów” – odkrycie artysty lub zakup i wystawienie działa w galerii, „Biuro sprzedaży” – podpisanie umowy, sprzedaż dzieła sztuki, „Centrum Medialne” – zatrudnienie asystentów, promowanie artysty, „Rynek międzynarodowy” – zdobywanie płytek reputacji i aktywacja bonusów z planszy gracza, składanie oferty w aukcji dzieła ze sztalugi, o międzynarodowej renomie licytowanego przy punktacji finalnej. Podliczanie not pośrednich uruchamiane jest wcześniej, kiedy po raz pierwszy wybrane zostaną wszystkie bilety danej barwy z kasy.

W tej grze fenomenalne jest to, że mało korzystamy z standardowej licytacji dobrze znanej z „Modern Art”, która cieszy, aczkolwiek najlepiej wypada w grach z pełnym składem osobowym, tutaj poprzez nasze inwestycje w autora i dzieło oddziałujemy na jego renomę i finalną wartość pracy w dłuższym procesie, czuje się ową ciągłość i występujące relacje, a także rolę opiekuna twórcy, który dba o przebieg jego kariery. Wspaniałe jest również to, że ukazano nam wartość gości w galerii – od naszych wizytatorów zależy wiele akcji, które składają się na ostateczne bogactwo – tu wygrywa najbardziej majętny, a dopiero podczas rozpatrywania remisów sprawdzamy ilość dzieł sztuki na wystawach i sprzedanych, liczbę odwiedzających, asystentów w grze.

The Gallerist” uznać można za najlepszą i najpełniejszą symulację rynku sztuki ukazaną w grach planszowych. Jeśli lubicie gry o pracach artystycznych, z głębią, jak „Azul”, „Modern Art”, „Sagrada”, czy też podobały się wam te niedawno przez nas prezentowane, patrzBelratti”, „Colors of Paris”, „Montmartre”, to pokochacie „Galerystę” – jest najbardziej złożony z powyższych tytułów związanych z rynkiem „sztuk wizualnych” – tworzonych ze względów estetycznych i intelektualnych i taka właśnie jest ta gra – piękna dla umysłu i dla oczu, a także niesamowicie wciągająca i wymagająca zaangażowania. Mieć taki tytuł w kolekcji to inwestycja i rzeczywista promocja sztuki – w tym przypadku użytkowej i rozrywkowej najwyższych lotów!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EAGLE-GRYPHON GAMES

Film: „The Gallerist” – unboxing

Film: „The Gallerist” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *