Recenzja gry karcianej Dany

Dzisiaj zaprezentujemy wam grę w rodzaju „Dixit”, czyli mocno dedukcyjną i bazującą na skojarzeniu obrazów z konkretnym hasłem z listy na karcie, dyskusja pomiędzy uczestnikami i prezentacja rysunkowa jest istotną zabawy. Co wyróżnia „Dany” spośród innych gier? Jest to jego osobowość, a w ścisłości mnogość wcieleń w jednej głowie – uczestnicy rozgrywki wstępują w role zwielokrotnionych jaźni, jedna z nich będzie zdrajcą – osobowością Dany’ego, pozostałe drugorzędnymi osobowościami walczącymi o swój byt.
„Dany” to gra karciana dla 3-8 uczestników w wieku od 16 lat, czas rozgrywki trwa ok. 30 minut. Autorem jest Phil Vizcarro, a ilustruje Antoine Baillargeau – warto zapamiętać obie te osoby, ponieważ gra jest bardzo oryginalna, ze względu na pomysł z tłem fabularnym zabawy – ile znacie gier o wtórnych osobowościach, rozdwojeniu jaźni bądź jej zwielokrotnieniu? Obrazy również do nas przemawiają i są mocno psychologiczne, a także eleganckie, wykonane w czerni i bieli, pozytywnie niestandardowe.
Wydawcą gry jest „GRRRE Games”, którego siedziba mieści się w Grenoble, a ideą założenia było „umożliwienie projektantom i ilustratorom narodzin ich oryginalnych projektów”, oni „pragną zaskakiwać i zapewniać najbardziej wyjątkową i przyjemną rozgrywkę”. Udaje im się!
Po otwarciu opakowania widzimy czarno-białe duże karty z podziałem na karty pamięci – obrazy ze wspomnień, idei – zestawów haseł prezentowanych potem na szkicach, osobowości – wtórne i Dany, wyboru – numer wyznaczający pojedyncze hasło dla aktywnego gracza.
Ilustracje są rewelacyjne – znakomicie prezentują emocje, w szczególności wieloznaczności, niedomówienia. Sporo tutaj postaci ludzkich niedopasowanych do otoczenia, indywidualności wyróżniających się na tle grupy, destrukcyjnych aktywności. Obrazy pomimo braku bogatej palety barw, są artystycznie piękne i zaskakujące, przemawiają do wyobraźni i czujemy ich głębię.
Zadaniem Dany’ego jest przeszkadzanie innym w rozwiązywaniu zagadek, ponieważ przy trzech niepowodzeniach lub kiedy pozostanie tylko 7 kart w stosie dobierania – rozpoczyna 30 losowych, następuje próba jego zdemaskowania. Jeśli większość uczestników wskaże na osobowość drugorzędną – Dany wygrywa rozgrywkę i uwalnia się od pasożytujących w nim natrętów. Pozostali – wtórne osobowości, wygrywają jeśli podadzą 6 poprawnych rozwiązań lub w finalnym głosowaniu wskażą na Dany’ego.
Każdy z graczy otrzymuje osobowość trzymaną w sekrecie. Aktywny gracz dociąga 7 kart ilustracji, podgląda wierzchnią z numerem wyboru hasła z listy 5 zaprezentowanych pomysłów na karcie idei.
Można skorzystać z kompletu obrazów lub tylko z wybranych, można zasłonić poszczególne części szkiców wyłożonymi kartami, nie można podpowiadać innymi sposobami. Każdy z graczy po kolei według ruchu wskazówek zegara od lewej strony gracza aktywnego, wypowiada się odnośnie rozwiązania, natomiast ostateczną odpowiedź podaje i tak gracz bezpośrednio po jego prawej – osobowość decydująca. Karty w zależności od poprawności wskazania ustawiane są po lewej lub prawej stronie stosu. W kolejnej turze gracz aktywny stanie się osobowością decydującą i tak w kółko, aż do uzbierania wskazanej ilości kart – doprowadzających do finalnego głosowania, bądź zwycięstwa osobowości drugorzędnych przy 6 trafieniach.
Dany powinien wydawać słabo dopasowane karty jeśli jest aktywnym graczem – tu musi uważać, ponieważ gracze po ujawnieniu hasła mogą zapytać o wytłumaczenie poprawności prezentacji z kart. Jeśli jest graczem decydującym, może starać się wybierać hasła jego zdaniem nietrafione – również z uwzględnieniem możliwości zdemaskowania, kiedy działa wbrew swoim poprzednikom. Ma kształtować u graczy poczucie wątpliwości, stwarzać atmosferę niezdecydowania utrudniającą dokonanie wyboru. Wtórne osobowości mają poprawnie typować, również osobę Dany’ego, która miesza w grze, jak one w jego głowie.
Tematyka zabawy przypomina nam „Pytaki”, które również są silnie psychologiczną pozycją, tylko „Dany” posiada model rozgrywki wzorowany na grach ilustracyjnych z dużą rolą dedukcji i blefowania oraz raczej dla dojrzałych odbiorców.
„Dany” to gra, którą chcielibyśmy posiadać w kolekcji w języku polskim, nie tylko dlatego, że zrozumieć mogliśmy zaledwie wybrane francuskie hasła, ale pomysł na prezentację zaburzeń osobowości w grze jest dla nas czymś niesamowicie wyszukanym i fascynującym! Pragniemy więcej takich gier nawiązujących do psychologii i chorób, podanych w tak eleganckiej, prostej szacie graficznej, gdzie nie bombarduje nas tęcza barw, a umysł i tak pracuje intensywnie próbując zdemaskować zdrowego Dany’ego. Nie sposób zapomnieć tej gry, chociaż na półce nie kłuje w oczy.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRRRE GAMES
Film: „Dany” – unboxing
Film: „Dany” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!