Recenzja gry karcianej Vilnius

Dzisiejsza gra powinna zainteresować wszystkich miłośników historii „Kresów”, czyli dawnego wschodniego pogranicza Polski – pozycja nawiązuje do obrony Wilna przed Krzyżakami.

Produkt otrzymaliśmy od niemieckiego wydawnictwa zlokalizowanego w pobliżu Hannoveru, czyli Ostia Spiele”, które w swojej ofercie posiada również inne tytuły odwołujące się do dziedzictwa i kultury stolic krajów bałtyckich, jak „Tallin”, „Ryga”.

Vilnius” to gra karciana dla 2-3 uczestników w wieku od 12 lat, czas rozgrywki trwa ok. 90 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy 180 kart oraz instrukcję w języku niemieckim i angielskim. Jest to pozycja kooperacyjna, w której każdy z graczy indywidualnie rozbudowuje swoje włości oraz rekrutuje kolejne jednostki, ale ostatecznie wspólnie bronimy Wilna przed Zakonem Krzyżackim. W grze możemy również podliczać punkty sławy i sprawdzić, kto bardziej przyczynił się do utrzymania miasta.

Każdy z graczy startuje z rezydencją i koszarami, które będziemy następnie rozbudowywać o kolejne obiekty łącząc odpowiednio ze sobą karty po bokach, co umożliwi nam zatrudnienie nowych pracowników, a ściśle – oddziałów tworzących naszą armię. Podczas ataków Krzyżaków obrażenie będą otrzymywali gracze, ale ucierpi również stolica – jeśli spłonie doszczętnie, uczestnicy razem przegrywają partię.

Formą płatności będzie tutaj złoto oraz narzędzia, otrzymujemy je w fazie „dochodu” – 5 kart pobieranych z talii prowincji i/lub jednostek w dowolnej kombinacji. Wydajemy je na stawiane budowle oraz zaciąganie wojska.

W fazie „przygotowawczej” odsłaniali będziemy karty Krzyżackie – jednostki oraz budynki, oddziałują one na wszystkich graczy pomniejszając ich dochód, a ostatecznie muszą zostać odparte odpowiednim rodzajem uzbrojenia danego typu jednostki, która z kolei pojawić się może, jeśli posiadamy przynależną jej zabudowę.

W fazie „miasta” wykonujemy pojedynczą akcję – zbudowanie budynku, rekrutację jednostki, spasowanie. Wartość płatnicza kart prowincji wzrasta jeśli postawiliśmy odpowiednie budynki handlowe.

W fazie „wojskowej” następuje obrona przed atakiem Zakonu, rozpatrywane są obrażenia na gracza i na tor siły Wilna. W zależności od symboliki możemy odrzucić kartę prowincji, aby ocalić stolicę, będziemy tracili również karty obiektów w mieście oraz jednostek wojskowych, które uczestniczą w bitwie wydawane przez wszystkich uczestników. W tej fazie, po udanej akcji, otrzymujemy łupy z plądrowania – dobieramy kolejne karty prowincji, jeśli stracimy prowincję – można ją w przyszłości odebrać jako nagrodę dociąganą ze stosu. Na końcu gry rozpatrywana będzie karta specjalna „finałowy atak”, wtedy odeprzeć należy zmasowaną ofensywę.

Wilno” bazuje na ikonach i raczej schematycznych ilustracjach, nie każdemu gra przypadnie zatem do gustu z wyglądu. Styl rozgrywki odrobinę przypomina nam „Pola zieleni”, gdzie również układamy karty tworząc nasze gospodarstwo, z którego otrzymujemy profity i bronimy się przed przykrymi skutkami nadciągających wydarzeń. „Fields of Green” jest jednak pozycją wydaną na bogato i w przeciwieństwie do „Vilnius” nastawioną na rywalizację.

W omawianej pozycji podoba nam się układanie własnego miasta, ponieważ odpowiednie lokacje muszą mieć ze sobą styczność, ponadto przełożenie włości na zaciąganą armię, której specjalne uzbrojenie jest wymagane do odparcia ataku – wszystko to jest ładnie ze sobą połączone. Ze słabych stron produktu – z pewnością instrukcja, którą można rozszerzyć o większą liczbę przykładów i ilustracji.

Jeśli lubicie gry z układaniem kart w formie puzzli, tworzeniem własnej organizacji miasta oraz kooperację z historią w tle, a mniej zależy wam na oprawie wizualnej pozycji, powinniście być zadowoleni z zakupu, na pewno zachęca sama tematyka – średniowieczni rycerze i obrona Wilna.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy OSTIA SPIELE

Film: „Wilno” – unboxing

Film: „Wilno” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!