Recenzja gry planszowej Social Train

Żyjemy w czasach sieci społecznościowych, czy to się nam podoba, czy nie! Wzmożona aktywność w Internecie przekłada się na zanikanie kontaktów bezpośrednich – czasu przecież nie da się rozciągać i najprościej rzecz ujmując nie wystarcza go dla tych, z którymi można porozmawiać osobiście, spotkać się chociażby przy planszy do gry. Dzisiaj opisywany tytuł ma wiele wspólnego z masowym zabieganiem o polubienia oraz zbyt emocjonalnym podejściem do kciuka opuszczonego w dół.
„Social Train” tłumaczyć można jako „pociąg społeczny”, może lepiej nawet jako „pociąg towarzyski”, w wagonie nie sposób pominąć fizycznej obecności drugiego człowieka, czasem na bakier z kulturą osobistą, stąd dwa rodzaje znaczników występujących w grze. Propozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, czas partii trwa ok. 30 minut.
Wewnątrz opakowania znajdziemy popielate kostki „Like” i czarne „Dislike”, które odzwierciedlają uczucia pasażerów względem pozostałych podróżujących. Ponadto 11 typów postaci o unikatowych zdolnościach, przyznać trzeba, że znakomicie zilustrowanych! Plansza do gry ukazuje siedzenia w dwóch przedziałach – pierwszej klasy, które cieszą i oferują parę znaczników oraz drugiej – połowa zadowolenia mniej. Każdy z graczy startuje z trzema ludzikami i czterema kartami, z których pierwsze wykładamy na planszę. Maksimum na ręce do pięć kart. Otrzymujemy również karty do zbierania kosteczek – wszystkiego, co pozostaje poza zwalczające się przeciwne określenia dla sympatii bądź jej braku, przyznawane przy wysiadaniu postaci.
Noty otrzymujemy jeśli na karcie pasażera pojawi się pięć kosteczek, punktujemy również w momencie zagrania wydarzenia z kontrolerem – mężczyzną, wtedy posiadając na planszy wyłożone trzy chłopki, wybieramy jednego z nich do podliczenia, jedna z postaci – „Amelia” pozwala na rozliczenie karty z drugiej strony pociągu już przy czterech leżących tam kosteczkach. Po przyznaniu not karta wypada z gry, a ludzik wraca do zasobów gracza.
Przed uruchomieniem akcji indywidualnych odkrywamy pojedynczą kartę wydarzenia dla wszystkich graczy: bileter to punktowanie jednego z trójki ludzików gracza będących w grze, pani – kontroler to zamiana wyłożonej karty z inną na dłoni, karta trasy pozwala uczestnikom dobrać kartę.
W swojej turze możemy wykonać trzy akcje w dowolnej kolejności – wsiadanie, czyli położenie karty, oznaczenie jej ludzikiem i przyznanie znaczników z siedzenia danej klasy. Kolejnym ruchem jest aktywacja zdolności pasażera i przyznanie reszcie towarzyszy podróży znaczników w odpowiednich kolorach, użyty pionek należy położyć płasko na planszy. Ostatnią akcją jest dociągnięcie pary kart – często warto wykonać ją na wstępie, aby mieć większe urozmaicenie postaci w wachlarzu gracza. Po turze pociąg zatrzymuje się i oddajemy nadmiar kart, stawiamy również ludziki do pionu.
Umiejętności kart są następujące: „Arsene” nakazuje odrzucenie karty z ręki, „Sophia” przemieszcza wybrany znacznik z jednego pionka do innego, „Lisa” umieszcza dwa osobne „Like” na dwóch pasażerach, „Francisco” usuwa wybrany znacznik, „Billy” wymienia pojedynczą kostkę pasażera na przeciwną, „Paolo” wydaje dwa osobne „Nie lubię” na parę podróżnych, „Pam” kładzie 3 „Lubię” na trzech różnych osobach i jedno „Dislike” na pojedynczym dojeżdżającym, „Maria” zaraża niechęcią wszystkich w przedziale pierwszej klasy – pojedyncze kostki, „Pierre” zamienia komplet znaczników z danej karty na przeciwne, „Helmuth” jednego zniechęca, drugiego zachęca, a wspomniana już „Amelia” uruchamia punktowanie z czterech kostek. Karty nie działają na same siebie.
Problemem w tej grze jest instrukcja, która nie opisuje tekstem znaczenia strzałek, a jedynie poznajemy ich funkcje z ilustracji tła. Strzałka skierowana do góry karty może wyznaczyć każdą osobę po drugiej stronie pociągu lub dokładnie jedną z naprzeciwka, na wstępie musimy ustalić czy gramy na konkretne siedzenie czy wszystkie z równoległej linii. Strzałki wskazujące lewo i prawo na pewno wskazują na wszystkie po bokach, co wiemy z przykładu „Pam” przydzielającej większą liczbę znaczników. Karty z strzałkami ustawionymi pod kątem na boki z pewnością omijają siedzenie dokładnie naprzeciw postaci z aktywowaną umiejętnością. Na logikę „Maria”, aby zarazić niechęcią cały przedział musi zajmować w nim siedzenie i strzałki nie są nam do niczego potrzebne na karcie. Z „Amelią” musimy ustalić na początku, czy działa na wybraną osobę z całej równoległej linii siedzeń czy też sprawdzamy dwa miejsca naprzeciw zajmowanego przez nią siedzenia – dokładnie po drugiej stronie i prawe bądź lewe sąsiednie – na karcie widzimy parę strzałek skierowanych w górę.
„Social Train” wygląda znakomicie, tematyka odnosząca się do zachowania podróżnych w przedziałach jest nowatorska i pokazana na wesoło. Brakuje dokładnej instrukcji odnoszącej się do strzałek, ale przy ustaleniach na początku zabawy to już nie problem. Tematyka intryguje, wykonanie cieszy oczy, a przyznawanie własnej drużynie modnych obecnie „Like” sprawia przyjemność, podobnie jak negatywna interakcja z użyciem „Nie lubię”. Takiej gry o emocjach jeszcze nie mieliśmy, pomysł jest innowacyjny i bardzo nam się podoba!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM GAMES
Film: „Social Train” – unboxing
Film: „Social Train” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!