Recenzja gry Pavlov’s House The Battle of Stalingrad
Za co uwielbiamy gry wojenne – przede wszystkim za analizę strategiczną i rozwój intelektu, który jej towarzyszy, ponadto za głębię historyczną – realne wydarzenia przeniesione na planszę, pisanie ich od nowa i wyciąganie własnych wniosków, prywatnych refleksji. Bitwa o Stalingrad to temat, który przede wszystkim kojarzy nam się z fantastycznym filmem „Wróg u bram” – pojedynek snajperów, którzy i tutaj się pojawią, słynne „ani kroku wstecz” dla piechoty, która masowo ginęła na polu chwały – tu także widoczne już na opakowaniu „not one step back!”, temat został użyty również w „Call of Duty” w misji pod tym samym tytułem, co dzisiaj omawiana pozycja i w „Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad”. Nominacja do „Golden Geek” za najlepszą grę wojenną zobowiązuje, zapraszam do recenzji.
„Dan Verssen Games” słynie z gier wojennych, ich najbardziej znane produkty to „Thunderbolt Apache Leader”, „Warfighter: The Tactical Special Forces Card Game”, którą również niebawem wam pokażemy oraz „Hornet Leader: Carrier Air Operations”.
„Pavlov’s House” lub po naszemu „Dom Pawłowa” to strategiczny punkt w Stalingradzie, z którego bezpośrednio można było prowadzić ostrzał jednostek na Wołdze. Żołnierze radzieccy utrzymali redutę mimo stałego naporu zmasowanej siły wroga, a historia oporu stała się kluczowym elementem propagandy tamtych czasów. Gra dla 1-3 uczestników w wieku od 12 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 60-75 minut. Autorem gry jest David Thompson, którego znamy z znakomitej gry „War Chest”. Możemy grać walcząc samotnie z systemem gry, możemy kooperować i jedna osoba przejmuje fazę sowieckich kart, druga radzieckich znaczników, ewentualnie konkurować – przeciwnik zagrywa karty Wermachtu planując działania poprzez ustalenie kolejności rozkazów oraz wybierając poszczególne karty taktyki.
Celem jest utrzymanie się do ostatniej karty. Finałowe noty tracimy za jednostki wroga pozostałe w obszarze wokół kamienicy, zyskujemy za sowieckich żołnierzy znajdujących się wewnątrz zabudowań, za udane naloty grupy szturmowej. Natychmiast przegrywamy, jeśli znaczniki Wermachtu przesuną się poza tory ruchu, jeśli drugi żeton „rozbicia” pojawi się na 62 Armii ZSRR, jeśli wszyscy obrońcy wewnątrz polegną.
Jest to gra bitewna bazująca na standardowych kościach, kartach niemieckich i radzieckich oraz znacznikach. Innowacją jest podział planszy na trzy części, widzimy wnętrze domostwa, obszar wokół i fragment terenu nad rzeką Wołgą – łączność, zaopatrzenie, artyleria przeciwpancerna i przeciwlotnicza. W tej grze bronimy mocnego punktu przed zmasowanym atakiem, zatem doprowadzamy na miejsce żołnierzy, broń, żywność, utrzymujemy łączność, zaminowujemy teren wokół, prowadzimy naloty szturmowe, a wspierają nas jednostki z 62 Armii. Zazwyczaj w grach wojennych zdobywamy nowe tereny, tutaj nie możemy pozwolić sobie na utratę tego arcyważnego i to właśnie wciąga, gdyż czujemy się jak w bunkrze otoczeni przez rzeszę wrogów.
Świetnym pomysłem jest zastosowanie „linii wzroku”, gdyż z określonych lokalizacji w budynku widzimy konkretne kierunki świata i nadciągających wrogów, każda ze ścian również posiada określoną wartość, czytaj wytrzymałość – w oryginalne jedna upadła, a mimo to obsada kamienicy dała radę! Utrzymujemy łączność za pośrednictwem „batalionu sygnałowego” – w rzeczywistości wykopano w tym celu specjalne rowy, flotylla dostarcza nam posiłki, artyleria przeciwlotnicza uszczupla liczbę samolotów bombardujących Stalingrad. W grze odwzorowano faktyczną sytuację z pola bitwy.
W fazie kart zagrywamy trzy z czterech wylosowanych dla Sowietów, każda posiada parę akcji, z których wykonać możemy pojedynczą, pojawiają się karty „mgły wojny” zajmujące rękę. W fazie kart Wermachtu zagrywamy trzy karty dla strony niemieckiej, przy każdym kolejnym poziomie stosu pojawi się konieczność zaopatrzenia obrońców oraz szturmu. Kości określają nam miejsce kolejnych ataków oraz ich siłę. Ostatnia faza należy do znaczników radzieckich, kiedy przemieszczamy trzy w ramach murów kamienicy, ale również wysyłamy saperów i grupy uderzeniowe na tereny na zewnątrz, ludzie są wyczerpani, głodni, rozbici.
Zabawa jest fenomenalna i jak na grę wojenną stosunkowo krótka, w porównaniu z „Zimną wojną”, gdzie grając najczęściej w wolne weekendy może nam zejść nawet trzy godziny, tutaj jest naprawdę szybko i dzięki temu dynamicznie! Rozgrywka jest logicznie przemyślana, dobrze zorganizowana i elegancko zilustrowana. Trzy widoki znakomicie się dopełniają. Produkt można rozwijać poprzez dodawanie kart operacji – brakować będzie poszczególnych zasobów, wybrane elementy będą musiały być szczególnie chronione, a obrońcy staną się bardziej narażeni, oraz zagrywając karty taktyki zmieniające reguły walki – pojawia się więcej przeciwników i trudniej o trafione rzuty.
„Pavlov’s House” to rewelacyjna gra, ponieważ znakomicie ukazująca przebieg konfliktu, unikatową formą w rozgrywce stają się wnętrza, zatem nie jesteśmy nastawieni na ekspansję, a raczej alienację i walkę w osamotnieniu, odcinanie od źródeł wsparcia, potrzebę pomocy z zewnątrz. U nas tytuł pojawi się w najlepszych grach planszowych recenzowanych na blogu w bieżącym roku.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DAN VERSSEN GAMES
Film: „Pavlov’s House The Battle of Stalingrad” – unboxing
Film: „Pavlov’s House The Battle of Stalingrad” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!