Recenzja gry planszowej Crusader Kings
Mocne zakończenie roku i z pewnością rekomendacja dla „Crusader Kings”, żeby zainteresowali się nią krajowi wydawcy, gdyż edycja na planszę słynnej gry video, którą otrzymaliśmy od autora Tomasa Härenstama okazała się strzałem prosto w serce.
„Crusader Kings” jest grą planszową dla 3-5 uczestników w wieku od 14 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 180 minut. Przenosimy się do wieków średnich i wypraw krzyżowych z zamiarem odbicia Ziemi Świętej. Celem rozgrywki jest doprowadzenie swej dynastii do triumfu – punktacja za kontrolę planszy, osiągnięcia budowy zamków, zaangażowanie w krucjaty i posiadane karty rozwoju, natychmiastowe zwycięstwo dla „King of Jerusalem” – finałowe pole toru. „Królowie Krzyżowcy” to wysoko oceniany tytuł w kategorii gier tematycznych, takich z klimatem i głębią, której dzięki polityce łóżkowej, intrygom, a kiedy trzeba zbrojnym najazdom z pewnością tutaj nie zabraknie.
Wydawcą gry jest „Free League” lub też po szwedzku „Fria Ligan”, ponieważ są z Sztokholmu. Tworzą nagradzane gry fabularne, inwestują także w sprawdzone marki – w planach mają oficjalnego „Aliena”!
Krzyżowcy kojarzą mi się przede wszystkim z Ryszardem Lwie Serce, tutaj jednak poznamy tło historyczne kilku wypraw i różne europejskie dynastie – scenariusze osadzone są w prawdziwej rzeczywistości konfliktów religijnych. Odnośnie mechaniki rozgrywki, interesujące jest, że nie rzucamy kośćmi – w zamian za karty postaci, z którymi zawieramy związki, otrzymujemy cechy do puli dobierania, losujemy z własnego worka, płacimy za kolejne próby, a nasze działania sabotują przeciwnicy, to polityczno-obyczajowe tło silnie przypomina rozwiązłą arystokrację z „Gry o Tron” i kształtuje gęstą atmosferę zakulisowej potyczki. Znakomitym pomysłem jest również konieczność posiadania „Casus Belli”, czyli „przyczyny wojny”, gdyż w sferze międzynarodowej dla konfliktu powinien zaistnieć realny powód.
Sekwencja gry dzieli się na trzy ery, w każdej dociągamy 8 kart na rękę ze stosów „królestwa”, „spisków”, „podatków”, „wojny” oraz „krucjaty” i w każdej z trzech rund w trakcie tury zagrywamy parę kart. Runda rozpoczyna się od „fazy dynastii”, kiedy aranżujemy małżeństwo, nadajemy tytuły książęce, korzystamy z kart „doradców” i „wynalazków”, jak „zbroja płytowa” czy „marynarka wojenna”. W „fazie spisków” zagrywamy wybrane karty – akcję i efekt, opłacamy utrzymanie piechoty, oznaczamy wiek monarchy – przy pięciu znacznikach musi nastąpić sukcesja tronu bądź kryzys – problemy z utrzymaniem terytoriów i skarbu. Erę kończymy fazą organizacyjną – „czyszczenia”, w której odrzucamy pozostałe karty akcji, wymieniamy postaci niezależne na planszy wraz z cechami oraz wystawiamy nowe karty „rozwoju”.
Posiadając tytuł otrzymujemy bonus dla książąt – dodatkowy sukces w dociąganiu cechy dla „inwazji”, „obalenia”, „podżegania do niepokoju”, w przypadku utraty terytorium eliminowane są również postaci. Aranżując małżeństwo wybieramy osobę płci przeciwnej, chociaż można włączyć do zabawy kartę konia „Glitterhoof”, którą znają miłośnicy cyklu – dla osoby z własnej dynastii i niepodległego terytorium wymagany jest pojedynczy sukces w sprawdzaniu cechy, dla konkurencyjnego rodu negocjujemy i zawieramy „pakt”. Akcje „królestwa” to „budowa” zamku, która wymaga pojedynczego sukcesu oraz kosztuje trzy złota, a także „rozwój” – zakup karty za opłatą 1-3 złota za każdą kolejną.
Akcje „intrygi” to „spiskowanie” – rozpatrujemy maksymalnie 4 próby ze sprawdzaniem cechy, każda kolejna za wyższą opłatą, dzięki czemu produkujemy „Casus Belli”, „podżegamy do niepokoju” (sprawdzanie cechy) na niezmobilizowanym terenie – bez piechoty, „mordujemy” – zamach wymaga trzech sukcesów w sprawdzaniu cechy i w pierwszej rundzie nie można zgładzić monarchy, wręczamy „łapówkę” doradcy – pojedynczy sukces i opłata 2 złota za przekupstwo, ewentualnie „rozwodzimy się”. „Obalenie” – dla terytorium z żetonem „niepokoju”, do 4 prób, za każdym razem celem powinien być inny obszar, przy sukcesie dobierania cechy teren staje się neutralny, po porażce pojawia się „Casus Belli” przeciwko nam.
Akcje „podatku” są automatyczne, bez sprawdzania cechy, otrzymujemy złoto za kontrolowane tereny, zamki, żetony „zbiorów” – urodzaju, zdejmujemy bez zarobku oznaczenia „klęski plonów” oraz „plagi”.
Akcje „militarne” to „mobilizacja” – wystawienie do 4 piechurów po jednym na terytorium, zdjęcie żetonu „niepokoju”. „Inwazja” – do 4 prób, dodatkowe za sąsiednich wspierających, przy porażce za każdym razem atakujemy inne terytorium, musimy posiadać „przyczynę wojny”, teraz łamane mogą być pakty, należy dobrać cechy – z wymaganym dodatkowym sukcesem za każdego piechura, zamek i osobę z dworu. Za „grabież” zdobywamy 2 złota, w zamian za wyłożenie żetonu „niepokoju”. W przypadku porażki konkurent może kontratakować, co nie jest wliczane do jego podstawowej akcji.
Akcja „krucjata” jest obligatoryjna dla każdej epoki, w pierwszej kolejności wyruszają mężczyźni, sprawdzamy pojedynczą cechę, w przypadku porażki postać ginie. „Casus Belli” możemy stworzyć w trakcie spiskowania, otrzymujemy kiedy intryga konkurenta zakończy się porażką, inna dynastia wspiera atakowane przez nas terytorium, atakowany jest obszar, z którym posiadamy pakt lub kiedy umowa zostaje zerwana.
Ziemie z żetonami „niepokoju” mogą zostać „obalone”, znaczniki są zdejmowane w momencie „mobilizacji”. Żetony „zbiorów” generują dodatkowe przychody, następnie są usuwane z planszy, „klęski plonów” po rozpatrzeniu są odkładane, a „plagi” są przyczyną demobilizacji regionu i po rozpatrzeniu znacznika rozprzestrzeniają się do sąsiednich terytoriów.
Autorzy poza znakomitymi scenariuszami wyznaczającymi warunki startowe graczy, opisali również rozmaite strategie dla uczestników, w tym sztucznej inteligencji, kiedy walczymy solo bądź kooperacyjnie przeciwko automatowi – AI.
„Crusader Kings” jest wyjątkową grą – nie tylko piękną, ale również silnie angażującą! Do rozgrywki zachęca atmosfera – tutaj polityka to nie tylko inwazja, ale strategia przygotowawcza – osłabienia wroga i przede wszystkim zdobywania sojuszników. Władza następuje poprzez związki małżeńskie, dotrzymywanie paktów i ich łamanie, wojnę. Im nas liczniej przy stole, tym lepsza zabawa, gdyż szersze pole bitwy, więcej dogadywania, tymczasowych sojuszy, zdrady. „Crusader Kings” pojawi się w naszych podsumowaniach, jest jedną z najgorętszych pozycji jeszcze niedostępnych w polskiej edycji. Mamy nadzieję, że zostanie i u nas wydana. Polecamy!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FREE LEAGUE
Film: „Crusader Kings” – unboxing
Film: „Crusader Kings” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!