Recenzja gry planszowej Troia

Jeśli interesuje was mitologia grecka oraz twórczość Homera, a także wydarzenia, uważane obecnie za historyczne, gdyż Troję odkopano na terenach dzisiejszej Turcji, to ten tytuł wam się spodoba. Gra dla wszystkich miłośników „Cyklady”, jeśli macie ochotę na grę szybką i dla pary, odrobinę podobną do „Pojedynek 7 Cudów Świata”.
„Troia”, czyli po naszemu „Troja” jest grą planszową dla dwójki uczestników w wieku od 10 lat, co jest wskazaniem odrobinę zawyżonym oraz z czasem rozegrania partii ok. 20 minut. Autorem gry jest Eloi Pujadas, którego znamy z „Shikoku”, ilustracje – Alba Aragon, tu warto wymienić fantastyczne grafiki dla „More Bloody Nights”, „Social Train”, „Metal Mania”, „Gizeh!”. Kategoria gry – mitologia, walka, antyczne cywilizacje.
Wewnątrz opakowania znajdziemy ślicznie zilustrowaną planszę ukazującą Olimp oraz przede wszystkim pole bitwy podzielone na pasy ziemi pomiędzy miastem Troja a wybrzeżem, gdzie cumują greckie okręty, ponadto żetony bóstw i bohaterów wzorowanych na obrazach z waz i antycznych rzeźbach, karty dla każdej ze stron. Całość wygląda rewelacyjnie.
Mechanika polega na zdobywaniu terenu pola walki i gromadzeniu zestawów ofiarnych dla określonego rodzaju bóstwa, pod opieką którego znajduje się jednostka, co pozwala na aktywację ruchu o 1-2 pola oraz akcji bonusowej. Każdy tasuje własny stos, a grę rozpoczynamy z parą kart na ręce, wojownicy stoją na centralnym polu oznaczonym skrzyżowanymi mieczami. W swojej turze możemy dobrać kolejne dwie karty lub złożyć ofiarę.
Poszczególne postaci z panteonu wspierają swych ulubieńców, pionki o identycznej barwie. Aby poruszyć bohatera o pojedyncze pole należy złożyć ofiarę, czytaj oddać karty z ilością symboli wskazaną na torze góry Olimp dla danej strony konfliktu, w tym chociaż jedno oznaczenie musi się zgadzać z preferowanym przez bóstwo – jest to tzw. „oferta mieszana”.
Przemieszczenie wojownika o dwa pola oraz uruchomienie bonusu przynależnego danemu bóstwu jest możliwe, jeśli symbole na oddanych kartach spełniają założenia dla danej postaci – uzbieraliśmy aktualnie wymaganą ilość identycznych oznaczeń, akcja z żetonu wykonywana jest natychmiastowo bądź przepada.
Po złożeniu ofiary żeton bóstwa przechodzi na pole na samym dole oznaczone najwyższym numerem oferty dla danej strony gry, nierzadko wtedy przemieszczane są pozostałe na torze, aby zwolnić miejsce. Premie dodatkowe to przede wszystkim ruch bohatera na planszy pomiędzy wskazanymi sektorami, ale też dobieranie kart, zastępowanie symboli ofiarnych czy też wpływanie na ustawienie kolejności bóstw w panteonie.
Jeśli pod koniec swojej tury mamy dwóch lub więcej wojowników na skrajnym, maksymalnie oddalonym od nas polu należącym do przeciwnika, mamy prawo zagrać kartę z ręki z częścią tworzonego konia trojańskiego lub dla Trojan – odrzucić kartę Hektora i/lub Parysa (finalnie obie) przemieszczając żeton ataku w stronę greckiej floty. Wygrywa strona, która jako pierwsza wykona swój projekt – pokonanie toru dla żetonu „H/P” bądź złożenie konia-zasadzki z czterech dopasowanych kart, wydawanych w dowolnej kolejności.
„Troia” to super gra, która zachwyca obrazami – klimatycznie dobrane barwy, stylistyka malunków nawiązująca do kultury i mitologii greckiej, ale także solidnie dobraną mechaniką prowadzenia konfliktu, która świetnie łączy bohaterów z ich boskimi opiekunami. Podoba nam się, że relacja bóstwo – bohater dla konkurujących ze sobą stron jest odmienna, gdyż pionki mają różne barwy po obu stronach. Znakomicie przemyślany jest również ruch w panteonie, wykonując przemieszczenie dla jednej strony przesuwamy pozostałe żetony, z których korzysta przecież przeciwnik.
Nam manewry na polu bitwy oraz wspinanie się na szczyt Olimpu kojarzy się odrobinę z przeciąganiem liny i poruszaniem znacznika wojny w „7 Cudów świata Pojedynek”, a to świetny motyw tamtej gry. Polecamy bliżej przyjrzeć się grze „Troia” – uważamy, że wydana w kraju znalazłaby wielu nabywców, gdyż jest bardzo dobrym tytułem z gorącą atmosferą starcia pary dowódców wrogich sobie armii.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM GAMES
Film: „Troia” – unboxing
Film: „Troia” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!