Recenzja gry karcianej Aves

Aves” oznacza z języka hiszpańskiego ptaki, to one są bohaterami występującymi w grze, może nie bezpośrednio, gdyż tutaj operujemy kartami ubranymi w pióra i owoce, ale jednak dążymy do wielobarwnego upierzenia jak u papugi, a wrony z ich czarnym charakterem i nie tylko, pojawiają się w pełnej okazałości. Pozycję wydał „Play With Us Design” stąd od razu żywiej podchodzimy do tego tytułu – ich poprzednie „Soulaween”, „Vita Mors” oraz „Wonderland XIII” są nie tylko piękne wizualnie, ale również dopracowane technicznie i posiadają zdumiewającą głębię działającą na emocje, które nas skłaniają do refleksji.

Aves” to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 6 lat, czas partii zajmuje ok. 10-15 minut. Gra małych rozmiarów, zapakowana w praktyczne pudełko, które znakomicie się przechowuje na półce i wygodnie transportuje do znajomych i rodziny.

Wewnątrz znajdziemy talię kart w nietypowych w porównaniu z europejskimi rozmiarach, a także gramaturze – stosunkowo sztywne, mocne, ale ciągle jeszcze wygodne w tasowaniu, gdyż niewielkie, chociaż prostokątne to szersze od naszych. Ilustracje ukazują pióra o różnych barwach na czarnym tle oraz na odwrocie karty – owoce w zakresie 1-6, z których grają te do numeru o jeden więcej niż skład uczestników. W wariancie skorzystamy z kart ukazujących wrony.

Czarująca jest historia wymyślona do gry: „Na początku wszystkie ptaki są białe. Aby ptaki były bardziej kolorowe, twórca posadził tęczowe drzewo, które rośnie w siedmiu kolorach. Kiedy ptak zjada owoc, kolor owocu pojawia się na jego upierzeniu. Zaskoczone i podekscytowane ptaki pragną zostać najbardziej pryzmatycznymi ptakami.” Wiemy, że pryzmat rozszczepia światło, zatem zwierzęta dążą do bycia kolorowymi, strojnymi i ładnymi, w domyśle chcą się podobać stwórcy. W Biblii tęcza pojawia się jako znak od Boga kiedy Noe dryfuje na arce. Nam obecnie czasem kolorowe zjawisko na niebie kojarzy się z tolerancją mniejszości seksualnych, natomiast symbol pochodzi z religii i został zapożyczony. Opowieść ma coś w sobie i uwodzi ducha. Odnosząc się do wszelkich ruchów społecznych w obyczajowości, zawsze z dozą ostrożności podchodzić należy do „+” na końcu akronimu, gdyż sam symbol nie powie nam co dodajemy, w matematyce przecież sumować można w nieskończoność, zatem kwestia otwartości bez granic i limitów może obawiać.

Wracając do meritum, każdy z graczy otrzymuje trzy karty na rękę, której limit wynosi 7 kart – nadmiar jest oddawany do stosu, natomiast nie wrony z wariantu gry. Celem jest uzbieranie 7 barw występujących w talii, w przypadku remisu sprawdzamy ilość zebranych owoców. Przed rozpoczęciem zabawy należy rozłożyć 7 kart, w centrum ustawiamy stos dobierania.

W swojej turze wydajemy kartę pomiędzy dwie z okręgu, aby różnica pomiędzy sąsiadującymi z nią była równa tej zagranej w środku. Jeśli wynik odejmowania się zgadza, bierzemy na rękę karty z obu stron tej dodanej. Dla niedopasowanej karty należy pobrać na rękę pojedynczą ze stosu na środku. Jeśli w kręgu jest tylko jedna karta, należy odsłonić z talii sześć kolejnych do kompletu. Zabawa może zakończyć się wcześniej, jeśli stos kart się wyczerpie, wtedy porównujemy liczbę uzbieranych kolorów. Karty nadmiarowe z ręki należy oddawać do stosu, także na finiszu gry.

Wariant „Chciwe wrony” polega na dołączeniu tych ptaków, które za swoją zachłanność i łakomstwo otrzymały białe pióra! Posiadając taką kartę w wachlarzu musimy się jej pozbyć wydając do kręgu, gdyż trzymając wronę na ręce nie mamy prawa ukończyć gry. Przy odejmowaniu dwóch identycznych zbiorów owoców na kartach sąsiednich wrona sprawdza się idealnie, gdyż jej wartość to „0”. Nie wolno oddać wrony jako karty nadmiarowej oraz jako „wymiany z talią” – poprzez dodanie do kręgu (przy niedopasowaniu do różnicy) i pobranie pojedynczej karty z talii.

Kolejny wariant zabawy to „Odkryte karty”, trzymamy je owocami w stronę przeciwnika, w tym przypadku wydawca nie poleca zabawy z wronami.

Aves” to interesująca gra, ponieważ uczymy się planowania – zagrywamy karty w obecnej turze, już teraz myśląc taktycznie o kolejnej. Ponadto pozycja posiada zalety gry do kształcenia – dzieci trenują odejmowanie. Tytuł śmiało można wykorzystać jako pomoc dydaktyczną w klasie szkoły podstawowej, ewentualnie w domowej edukacji. Prosta, czytelna forma, niewyszukana wizualnie, dlatego przejrzysta, tu część owoców kojarzy się z tymi zjadanymi nie przez ludzi lecz przez ptaki, typu jarzębina, co również może zaciekawić i jest „eco”. Tęcza obecnie, jak nigdy wcześniej, idealnie nadaje się do rozmowy o skali wartości, a także do poruszania kwestii poszanowania godności osoby i bycia odpowiedzialnym, czego nie powinniśmy pomijać w swych rozważaniach. Rozgrywka angażuje, umysł pracuje, zabawa jest dynamiczna i cieszy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PLAY WITH US DESIGN

Film: „Aves” – unboxing

Film: „Aves– przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *