Recenzja gry planszowej YINSH

Dzisiaj zaprezentujemy wam drugą z gier, którą sprezentowaliśmy sobie na święta – najwięcej gramy w tytuły ekonomiczne i logiczne, tym razem gra poza tym, że na myślenie to mocno abstrakcyjna, gdzie trudno o tematykę, odniesienie do tła – najbliżej grze do geometrii – linie proste, siatka trójkątów, okręgi i koła tworzące nasze pionki.
„YINSH” to gra planszowa dla pary uczestników w wieku od 13 lat i czasem rozgrywki 30-60 minut. Długość partii jest tu silnie uzależniona od umiejętności graczy – taktycznego rozstawienia, strategii przemieszczania zestawu pierścieni po planszy, planowania kolejnych ruchów własnych i przewidywania tych konkurenta. Reguły gry są proste, stąd limit wiekowy uznajemy za zawyżony, chociaż, żeby wygrać, trzeba się natrudzić – czytaj przemyśleć każdy ruch i to najlepiej na zapas!
Po otwarciu opakowania okazuje się, że wnętrze kryje całkiem dużo pustej przestrzeni, ale do tego niestety coraz częściej się przyzwyczajamy, chociaż przyznać trzeba, że tytuł można nabyć w naprawdę okazyjnej relacji jakość – cena – zabawa, gdyż nie zapominajmy, że o rozrywkę przecież tu chodzi.
Przeglądając komponenty, zaskakuje ich wysoki poziom, odnosząc się do stosunkowo niskich kosztów zakupu – użyty materiał, detale wykończenia pionów i planszy, wielojęzykowa instrukcja, wszystko to sprawia bardzo dobre wrażenie – chce się powiedzieć, że to „niemiecka jakość”. Zwracamy uwagę na świetne dopasowanie zewnętrznych pierścieni i umieszczanego w centrum okrągłego krążka – wszystko pasuje idealnie. Czuje się też prostotę wzornictwa, które nie należy do wyszukanych i kłujących w oczy – dominuje czerń i biel, co kojarzy się z barwami w klasycznych grach, ale tego właśnie od takiej analitycznej produkcji oczekujemy – logiki, czystości, należytej organizacji, czyli braku rozpraszaczy, gdyż potrzeba nam skupienia i koncentracji.
Produkcja podobna odrobinę do „warcabów”, ale również do „młynka”, czyli klasycznych gier z dzieciństwa dzisiejszych rodziców i dziadków. Zbliżona również do „Connect4”, z uwagi na tworzenie prostych oraz „Soulaween”, z racji odwracania pionów na przeciwną stronę. Jest jednak od tamtych bardziej zaawansowana, przynajmniej wydaje się, że myślenia jest tutaj więcej, w tym już przypomina „szachy” i tak samo rozpoczynają białe.
Celem gry jest ułożenie linii prostej składającej się z pięciu krążków jednolitej barwy, w tym momencie ściągamy jeden z pierścieni, które napędzają ruch i rozstawianie się na planszy, po zdjęciu trzeciego okręgu automatycznie wygrywamy rozgrywkę.
Przygotowanie gry polega na rozłożeniu pięciu pierścieni na planszy na połączeniach linii siatki.
W swojej turze wkładamy krążek w pierścień naszej barwy, przemieszczamy okrąg o wybraną liczbę pól po prostej i zatrzymujemy się bądź przeskakujemy nieprzerwane skupisko krążków sąsiadujących ze sobą, a następnie odwracamy je na przeciwne strony. Nie możemy przeskoczyć pierścienia, krążek włożony w pierścień pozostaje niezmieniony.
Po ułożeniu linii pięciu krążków jednolitej barwy następuje ich zdjęcie z planszy, a następnie wybranego przez gracza pierścienia. Może się zdarzyć, że ukończymy więcej linii, wtedy rozpatrujemy w pierwszej kolejności nasze, a dopiero potem przeciwnika. Jeśli stworzone linie się przetną, punktuje jedynie pojedyncza, gdyż po jej usunięciu powstanie luka w kolejnej. Przeciwnik, któremu ułożyliśmy linię punktującą również musi wybrać pierścień do zdjęcia, a następnie rozpoczyna swoją turę.
„YINSH” jest fantastyczna! Gra się rewelacyjnie, jest ogrom kombinowania i rozważania kolejnych posunięć, a jednocześnie prostota i logika zasad – myślimy nad zwycięstwem nie regułami gry. Pojedynek silnie angażuje, a przegrana strona od razu życzy sobie rewanżu. Wspaniały produkt, warty swojej ceny i poświęconego czasu. Gorąco polecam!
Film: „YINSH” – unboxing
Film: „YINSH” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!