Recenzja gry karcianej ION A Compound Building Game

Intrygujący tytuł o tworzeniu związków chemicznych z kart – takie wyjątkowe pozycje to norma dla „Genialnych Gier” – tu w wolnym tłumaczeniu, jako „Jon: Gra w budowanie związków”, zatem fantastyczna pomoc dydaktyczna dla nauczyciela przedmiotu, ale także miłośnika i entuzjasty chemii.

ION A Compound Building Game” jest grą karcianą dla 2-7 uczestników w wieku od 8 lat, czas partii zajmuje ok. 20-30 minut. Projektantem jest John Coveyou, ilustratorem Tomasz Bogusz, znamy ich z innych wyśmienitych gier „Genius Games”, jak „Periodic” oraz „Cytosis”. Zastosowane mechaniki to budowanie wzorów – związków chemicznych wskazanych w celach, zbieranie zestawów oraz przepływ kart pomiędzy graczami. Produkt polecany przez „National Science Teaching Association”, które zrzesza pedagogów z wszystkich etapów oświaty i rekomenduje innowacyjne zasoby przeznaczone dla rozwoju osobistego i nauczania przedmiotów.

Wewnątrz opakowania znajdziemy karty ze skrótami pierwiastków oraz informacją o pozytywnym lub negatywnym ich naładowaniu, karty celów, metali „przejściowych”, jonów wieloatomowych, pierwiastki radioaktywne oraz żetony akcji i planszę punktacyjną ze znacznikami graczy, całość domyka instrukcja. Głównym motywem graficznym jest tutaj cząsteczka z atomami, pojawia się również charakterystyczna symbolika dla programu nuklearnego, a karty celu pokazują na rysunkach, gdzie wykorzystuje się konkretne związki chemiczne. Oprawa ilustracyjna jest stonowana, elegancka, dopasowana do tematyki produktu.

Każdy z graczy otrzymuje 8 kart – podczas rozgrywki z kartami radioaktywnymi będzie to 9 kart – z zestawu wybiera pojedynczą i zagrywa, pozostałe przekazuje osobie po lewej stronie, następuje zatem krążenie, swobody przepływ kart w każdej rundzie. Wszyscy jednocześnie odsłaniamy wyłożone karty i zagrywamy je tworząc związki z już wyłożonymi lub wydając jako samodzielne, runda kończy się z ostatnią parą, oddawaną na stos kart odrzuconych. Połączenia pomiędzy kartami mają tworzyć wiązania jonowe, neutralizować się, czytaj odpowiednia wartość przy „+” musi być związana z identyczną z „-”, aby otrzymać noty na koniec rundy, suma powinna się zerować. Nierzadko więc, do pojedynczej karty dodatniej dokładamy dwie ujemnie naładowane – w powszechnym nazewnictwie znany jest podział na kationy i aniony.

Gazy szlachetne są neutralne, zdobywamy noty za 2-3 karty w zbiorze, im większe zestawy, tym wyższe punkty. Metale „przejściowew oryginale „transition metal” możemy zagrać w wybranej orientacji karty, dla niżej lub wyżej ocenionych związków, ale trudniejszych do skompletowania z powodu większej liczby potrzebnych kart. Żetony akcji pozwalają nam na zagranie pary z wachlarza dla „select two”, dobranie karty z wyłożonych w centrum dla „take from center”, przeorganizowania zagranych wcześniej kart w obszarze gracza dla „RXN” – tu przy końcu rundy, z możliwością wzięcia karty przeciwnika, która nie tworzy związku i nie punktuje, ewentualnie dobrania ze stosu odrzuconych, ale też odwrócenia własnej karty metalu „przejściowego”.

Karty jonów wieloatomowych, w oryginale „polyatomic ion” łączą się jak inne w związki, ich dodatkową zaletą jest natomiast odwrócenie zużytego żetonu akcji na aktywną stronę. Bawiąc się w składzie minimum trzech uczestników warto dołączyć do talii karty jonów promieniotwórczych, w oryginale „radioactive element”, które mogą zapunktować dwa razy – na koniec rundy w zależności od liczby osób, które je wyłożyły – tu z obracaniem karty do poziomu bądź zakrywaniem, a także w finale, gdzie sprawdzamy u graczy wyniki z wszystkich zgromadzonych w trakcie rozgrywki kart opierając się na rozpadzie pierwiastków radioaktywnych. W takich chwilach od razu myśli się o badaniu prehistorii na podstawie rozpadu pierwiastków czy też pracy naukowej naszej słynnej Skłodowskiej.

Bardzo polecamy „Ion: A Compound Building Game”, pomimo że mechanikę z odpowiednim zagrywaniem kart i łączeniem ich w komplety znamy z wielu gier, niech i z klasycznego remika, ale tutaj przyczyną tych zestawów są reakcje chemiczne, a skutkiem związki, zatem jest to coś zupełnie uniwersalnego w grach karcianych! Decyzje gracza odnoszą się do wyboru odpowiedniej karty do zagrania, wykorzystaniu w najbardziej odpowiednim momencie limitowanych żetonów akcji, powiązaniu aktywnej karty z wcześniejszymi lub odstawieniu na bok, jako „podkład” pod kolejny związek. Tutaj istotna jest naukowa otoczka – tworzenie neutralnie naładowanych związków z elementów dodatnich i ujemnych, która to buduje nam głębię rozgrywki, nową jakość i specyficzną atmosferę rodem z laboratorium, szkolnej pracowni bądź domowego małego chemika. Świetna produkcja, czekamy na więcej i na krajowe wydania serii „chemistry games”!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GENIUS GAMES

Film: „Ion: A Compound Building Game” – unboxing

Film: „Ion: A Compound Building Game– przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *