Recenzja Lombard Życie pod zastaw
Okazałe opakowanie zachęca do przeglądania zawartości, a tytuł od razu kojarzy się z serialem emitowanym w telewizji. Życie pod zastaw wydaje się niebezpieczne, ale ryzyko to emocje, których poszukujemy nie tylko w grach planszowych. Zapraszam do recenzji, ten produkt ostatnio często pojawia się w reklamach, jest więc rozpoznawalny, ale czy zaangażuje graczy?
„Lombard” jest grą planszową dla 2-6 uczestników w wieku od 12 lat, chociaż z tym limitem nie przesadzajmy, zawsze przecież możemy asystować dziecku w rozrywce. Podtytuł nawiązuje do transakcji „Życie pod zastaw”, do czego zachęcają banknoty wyglądające niemal jak prawdziwe, stąd dodatkowe oznaczenia, że to tylko „do nauki i zabawy”.
Poza forsą do aktywności z pewnością zachęcają nas świetne ilustracje poszczególnych eksponatów z bogatej oferty naszego komisu, ale również komiczne opisy z ukrytymi cechami produktów dla opcji „atut” i „feler”, gdyż „kostium kurczaka” może okazać się „zapocony”, ale „kombinezon astronauty” być „z pierwszej ręki”! Ten świat bawi i uczy, żeby korzystać z danej nam szansy i nie oceniać po okładce, gdyż pozory czasem mylą.
Na pierwszy rzut oka bank gry oraz karty kojarzą się z popularnymi grami w rodzaju „Eurobiznes” czy też „Monopoly” („Anty-Monopoly”), co dla jednych może być zaletą, innych odrzuci. Formuła zabawy jest jednak nieco różna: występują dwa tory, ograniczony czas rozgrywki, kostka wpływająca na cenę z karty, podobnie kolor pionka – podwojenie kwoty sprzedaży danej kategorii! Zbliżone propozycje do dzisiaj recenzowanej to „Tunel”, odrobinę też „Kolejka” – ta raczej tylko z tematyki.
Celem gry jest zdobycie przedmiotów w jak najniższym koszcie i odsprzedaż z jak najwyższym zyskiem, wygrywa najbogatszy po podliczeniu kart i gotówki.
Każdy z graczy specjalizuje się w wybranej kategorii towaru, który w pierwszej kolejności staramy się nabyć w trakcie akcji „zakup” oraz „licytacja”, a potem na nim zarobić oddając do banku gry z akcji „sprzedaż” lub konkurentowi z akcji „handel”.
Akcje do wyboru z wewnętrznego toru to „los” i „klient” – odpowiednik „szansy” i „losu” z wymienianych wcześniej pozycji o nieruchomościach, wesołe historyjki z życia pracowników komisu wzięte. Kolejne pole to „kup” – od ceny „regularnej” zielona kostka wyznacza nam upust, ewentualnie podwyżkę, trafić może nam się również odkrycie „feleru” lub „atutu”, wtedy kartę obracamy do poziomu i ponownie rzucamy dla innej już ceny wyjściowej. Jeśli nie zdecydujemy się na nabycie przedmiotu, może to zrobić sąsiad po lewej za połowę ceny regularnej – zazwyczaj jest to atrakcyjna inwestycja! „Sprzedaj” jest oferowaniem karty z powrotem do stosu w banku gry, w przypadku braku transakcji z naszej strony, kolejka przechodzi na następnego gracza, tu korzystamy z kości czerwonej. „Licytacja” to wspólna zabawa w aukcję – odkrywamy produkt i każdy z uczestników zapisuje w notesie własną stawkę, przy remisie powtarzamy proces. „Pan Kazimierz” – pobiera od nas opłatę bądź dofinansowuje działalność, zależnie od ścianki białej kości. „Handel” to świetna okazja, aby na siłę opchnąć przeciwnikowi towar dopasowany do barwy naszego pionka – podwojone zarobki, a rywal nie może odstąpić od umowy.
W tej grze możemy zbankrutować, kiedy jesteśmy zobligowani nabyć produkt, a nie posiadamy gotówki – odsprzedajemy karty za połowę ceny regularnej, jeśli i to nie wystarczy…, odpadamy z rozgrywki. W takich momentach przydaje się opcja grania na tygodnie, żeby uczestnik długo nie czekał w bezczynności aż inni zakończą rywalizację. Koniec gry następuje po upływie wyznaczonego terminu, porównujemy gotówkę po odsprzedaniu za połowę ceny zgromadzonych kolekcji przedmiotów – tu bonus z naszej specjalizacji koloru nie jest brany pod uwagę.
„Lombard” to pomieszanie „Monopoly” z grami handlowymi w rodzaju prowadzenia własnego interesu, kiedy nabywamy taniej i sprzedajemy drożej, czyli uczymy się zarabiania na zasadzie pracy sklepu i podobnego typu biznesu. Ogranicza nas losowość kości, ale jest ona przypadkowa dla wszystkich, natomiast strategicznie gramy pod kolor – szansą okazuje się wtedy zakup jako druga osoba w kolejności, kiedy sąsiad rezygnuje. Odnosząc się do organizacji gry – przydałby się wyciągany z opakowania organizer na bank, aby jak w kasie, każdy nominał miał swoje miejsce. Dobrą ideą jest wprowadzenie czeków, które zastępują większe sumy. Zabawa ma swój urok, dzieci zachęca także promocja w telewizji oraz znajomość popularnego serialu, zatem zamiast patrzeć w ekran – zasiądźmy rodzinnie przy planszy!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER
Film: „Lombard Życie pod zastaw” – unboxing
Film: „Lombard Życie pod zastaw” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!