Recenzja gry karcianej Dolina Kupców 2

„Dolina kupców” to pozycja kupiecka z zasadami budowania własnej ręki, jej wielką zaletą jest barwne uniwersum, w którym rolę handlowców pełnią urocze zwierzaki, a odnosząc się do stylu rozgrywki – dokładanie zakupionej karty bezpośrednio do bieżącego wachlarza uczestnika, zatem nie czekamy, aż w końcu natrafimy na nią po przetasowaniu stosu kart odrzuconych, a od razu cieszymy się z jej dostępności.
„Dale of Merchants II” to samodzielny dodatek do bazowej gry z podtytułem „The Era of Trade Masters”, zatem możemy mieć tylko kolejną część lub zakupić, aby połączyć ze sobą poszczególne grupy zwierząt z obu produktów i poszerzyć możliwość wyboru – polecamy w ten sposób, gdyż zabawa staje się jeszcze bardziej atrakcyjna. Gra karciana dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, czas rozgrywki ok. 30 minut. Warto zacząć od początku szkoły podstawowej, jeśli dziecko już czyta – gra z pewnością pomoże w nabraniu płynności, a jeśli posiadacie wersję angielską, szybciej poznacie podstawowe słówka w tym języku. Pozycję otrzymaliśmy od jej autora, którym jest Sami Laakso.
Naszym celem jest stworzenie straganu, który budują kolumny kart o wartościach 1-8, ale nie dla każdej linii, ale rosnąco – pierwszy zestaw musi więc posiadać wartość 1 – pojedyncza karta, a ostatni 8. Startujemy zabawę z planszą rynku, na którym wskazano dodatkowe płatności do bazowej ceny karty, te oczywiście mogą tanieć poprzez ruch w prawo.
W trakcie zabawy korzystamy z talii zwierząt w liczbie o jeden stos więcej niż uczestników, każdy z nas otrzymuje karty o wartości 1 z każdej grupy, pozostałe najniższe usuwamy z gry, rękę uzupełniamy do 10 kart „śmieciami”, w rodzimej wersji nazwanymi „rupieciami”. Jeśli na karcie znajduje się oznaczenie „plus”, pozwala nam na wykonanie dodatkowej akcji w turze gracza. Zakupione karty tworzą naszą bieżącą rękę, co fantastycznie dynamizuje rozgrywkę. Mechanika jest identyczna jak w bazowej grze, zapraszamy do recenzji „Dolina kupców”.
W turze występuje podstawowa faza, w której wykonujemy jedną akcję rynku – zakup (nadpłata w niższych kartach), technik (trików) – zagrywanie karty i kierowanie się poleceniem z tekstu, straganu – tworzenie kolejnej kolumny, inwentarza (sprzątania) – odrzucanie dowolnej liczby kart z ręki, aby zrobić miejsce na nowe. Druga faza, raczej pomocnicza to „sprzątanie”, w krajowym tłumaczeniu jako dostawa – uzupełnienie kart na ręce do 5 oraz planszy rynku.
„Dolina kupców 2” daje nam 6 kolejnych gatunków zwierząt, które pozwalają na różny styl gry, odmienne strategie. „Eksperymentujące dziobaki” (tłumaczone również jako „obrotne”) mają karty pod kontrolą, czyli możemy układać sobie karty we własnym stosie, zmieniać te w straganie, ale także na polach rynku. „Skrupulatne leniwce” („sumienne”) – tu wyczekujemy na pozytywne efekty naszych działań, karty zagrywane do straganu będą miały wyższą wartość, występuje też nieodpłatne dobieranie kart z rynku. „Zastraszające karłowate krokodyle” („groźne”) – świetna talia dla osób preferujących złośliwą, negatywną interakcję polegającą na podwyższaniu ceny, uszczuplaniu talii oponenta, przemieszczaniu kart wierzchnich pomiędzy stosami rywali, kradzieży. „Przyjazne lisy fenki” („pomocne fenki”) – zapychanie ręki przeciwnika kartami niepotrzebnymi lub wręcz przeciwnie, zachęcanie oponenta, aby wziął dobrą kartę na rękę, którą zaraz ukradnie lisek chytrusek. „Lekkomyślne tchórze” (zwane też „brawurowymi”) – postawienie na ryzyko, rzuty kostką, odgadywanie wartości kart, zabawę z losowością, hazard. „Spostrzegawcze sowy śnieżne” („czujne sowy”) – skupienie się na działaniach pasywnych, reagowanie na cudze zagrania, zawsze aktywne po innych graczach.
W grach karcianych z budowaniem ręki gracza poprzez nabywanie i odpowiednie użycie kart, najlepsze jest kombinowanie z łączeniem talii, w szczególności jeśli mamy już kilka rozszerzeń i możemy składać je ze sobą. Relacji może być naprawdę wiele i fascynującym doświadczeniem jest odkrywanie nowych możliwości jakie daje kolejne wykorzystanie określonych akcji. Jeśli podobała wam się pierwsza „Dale of Merchants” to zakupcie ciąg dalszy z polskim podtytułem „Era Mistrzów Kupieckich”, bo obecnie pozycję nabyć można w śmiesznie niskich cenach, a resztki nakładu będzie ubywać. Świetna, rodzinna gra dająca satysfakcję z umiejętnego wykorzystania danej frakcji.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SNOWDALE DESIGN
Film: „Dale of Merchants 2” – unboxing
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!