Recenzja gry karcianej OctoRage
Dzisiaj proponujemy wam niewielką gierkę z gatunku horror, od wydawcy, który kupił nas sobie tak ciekawymi pomysłami jak choroby umysłowe w grze „Dany”, czy też walki kocich herosów w stylu „papier – kamień – nożyce” z „Super Cats”. Najnowsza propozycja również jest interesująca.
„OctoRage” jest grą karcianą dla 3-6 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. Jesteśmy najemnikami, którzy plądrując złoto w dżungli obudzili złe demony i teraz muszą uciekać walcząc o istnienie. Tytuł przypuszczalnie jest związany z „octopus”, czyli ośmiornicą i „rage”, czyli jej gniewem, a wrogiem staje się „Octoman” – raczej mocno rozwścieczony gościu z mackami zamiast rąk i pokrzywioną mordą w miejscu ludzkiej twarzy.
Autorami gry są Florian Grenier, którego „Paris: New Eden” stał się silnie rozchwytywaną produkcją w ostatnich miesiącach, a także Nicolas Normandon, znany miłośnikom „T.I.M.E. Stories”, gdyż zaprojektował przygodę „The Marcy Case” (u nas w tłumaczeniu „Sprawa Marcy”). Ilustrator zasłynął z oprawy „V-Commandos”, która mamy nadzieję kiedyś pojawi się na naszym rynku – komandosi jak wyjęci z ulubionej gry komputerowej. Mechaniki użyte w produkcji to eliminacja uczestników oraz zarządzanie kartami na ręce.
Po otwarciu opakowania widzimy karty, przede wszystkim broni – ładnie odwzorowany arsenał w stylu dawnych filmów gangsterskich, karty postaci – rodem z prozy H.P. Lovecrafta i gier planszowych wzorowanych na tym uniwersum, znaczniki życia, planszę gniewu potwora żywcem wyjętego z najgorszego koszmaru podobną do drzewa genealogicznego wynaturzonego rodu.
W tej grze większość z nas skazana jest na porażkę, pozostanie tylko jeden, który zakończy rundę, jeśli przetrwa dwie – wygrywa zabawę. Startujemy z 5 punktami życia, 3 kartami na ręce (4 dla 3-4 graczy), własną umiejętnością specjalną. Monstrum zaczyna na najniższym poziomie gniewu, czyli zadaje najmniejsze obrażenia, natomiast z czasem staje się coraz bardziej złe i śmiercionośne.
Aktywny gracz w turze odpiera atak „Octomana” zagrywając kartę broni – każda kolejna musi być o równej lub wyższej wartości niż poprzednia, artefaktu („przeklętego skarbu”) – stawianego przed innym uczestnikiem, uniku – zmieniającego kierunek kolejki. Jeśli użyjemy feromonów ośmiornicy o wartości „8”, od razu podnosimy poziom wściekłości potwora. Jeśli posiadamy kartę artefaktu, wydajemy ją na dowolnego uczestnika osłabiając jego pozycję – w grze jest całkiem sporo negatywnej interakcji.
W przypadku rezygnacji z pojedynku z „Octomanem” (nie zagrywasz karty), ilustracja kreatury jest stawiana przed aktywnym graczem, który traci wartość życia równą poziomowi gniewu atakującego. Karty broni zagrywane przez uczestników są odrzucane, wszyscy gracze posiadający znaczniki życia dociągają kartę, a w przypadku ich braku na ręce – parę. Gracz, który otrzymał baty staje się nowym aktywnym, teraz zagrać już może dowolną kartę – obszar zagrywania jest pusty. W momencie eliminacji najemnika, karta demona zostaje przeniesiona na kolejną osobę zgodnie z obowiązującym kierunkiem ruchu kolejki.
Runda kończy się, jeśli tylko pojedynczy gracz posiada znaczniki życia, zmienia on kartę na stronę z skarbem, w kolejnej rundzie nie korzysta już z specjalnej zdolności postaci, natomiast jeśli przetrwa drugą rundę – wygrywa grę.
Wracając do przeklętych znalezisk, „Statuetka boga słońca” jest artefaktem, który powoduje utratę życia przy zagrywaniu karty uniku, „klejnoty boga ośmiornicy” zakazują wydawania kart „przeklętych skarbów”, „złota czaszka” obliguje gracza do przestrzegania limitu pary kart na ręce, „berło ofiarne” nakazuje uczestnikowi, aby zagrywał tylko karty wyższe (nie może wartości równej poprzedniej broni), „szmaragdowa korona” – jeśli któryś z graczy użyje dynamitu, „koronowany” traci znacznik życia.
Postaci posiadają swoje bonusowe talenty, „Jose” korzystając z maczety kradnie losową kartę z ręki wybranego gracza, „Courtney” biorąc do ręki rewolwer przeszukuje stos kart odrzuconych i wybiera pasującą jej kartę, „Britney” zagrywa kartę feromonów ośmiornicy również na wyższe wartości (pamiętajcie o podniesieniu miernika demona), „Gilles” używając pistoletu maszynowego sprawdza wierzchnią parę ze stosu dobierania i zatrzymuje pojedynczą kartę, „Norbert” traci dwa żetony zdrowia jeśli ktoś odpali laski dynamitu, „Pamela” otrzymuje parę krążków życia jeśli gracze używają „przeklętych skarbów” – nie podnosi jednak poziomu zdrowia powyżej startowego limitu.
„OctoRage” to zaskakująco dobra pozycja dla większej liczby graczy, kiedy uciekając przed śmiercią każdy z nas poświęca innych z grupy, aby przetrwać samemu. Należy umiejętnie zaplanować użycie kart, gdyż czasem lepiej jest otrzymać niski atak potwora, a wysoką kartę pozostawić na moment, kiedy „Octoman” nabierze wigoru. Korzystamy również z kart, które dostarczają nam dodatkowych premii i staramy się szkodzić tym najsłabszym. Kiedy jest nas jeszcze wielu – unikamy konfrontacji zmieniając kierunek kolejki, żeby pozostali męczyli się zamiast nas.
Atmosfera zabawy przypomina rozgrywkę w takie tytuły jak „Eldritch Horror” i jej podobne, chociaż tu każdy dba tylko o siebie, postawiono również na same karty, z pominięciem kości i planszy, bez rozwijania umiejętności postaci, nie pozyskujemy również kompanów do drużyny. Świetnym pomysłem jest podnoszenie wartości monstra w oparciu o karty feromonów, gdyż można zagrywać je taktycznie, aby okaleczony konkurent już się nie pozbierał.
Nas ten produkt satysfakcjonuje! Z dużych produkcji pewnie się nie przeniesiemy, ale kiedy nie masz czasu na długą rozgrywkę, ta szybka gierka zajmująca niewiele miejsca na półce naprawdę bardzo ucieszy, a że losowe kości nie występują – tym przecież lepiej! Polecamy!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRRRE GAMES
Film: „OctoRage” – unboxing
Film: „OctoRage” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!