Recenzja gry planszowej Crusader Kings Councilors & Inventions

„Crusader Kings” jest grą strategiczną przeniesioną z komputera na planszę, podczas której skupiamy się przede wszystkim na prowadzonym przez nas rodzie – autentycznych bohaterach, którzy starają się, aby to ich dwór dominował w sferze dyplomacji – spiski i intrygi, ale również przewyższał inne w aspekcie siły militarnej – stawianie warownych zamków, wysyłanie wasali, mobilizacja armii, rozpoczynanie inwazji i uczestnictwo w krucjatach do Ziemi Świętej. Świetnie pokazano aranżowane małżeństwa, gdzie łóżko staje się narzędziem w walce o nowe terytoria i poszerzanie wpływów. Całość aż kipi od emocji, gdyż zrezygnowano z kości na rzecz żetonów cech osobowości, a średniowieczni władcy nie zawsze byli zdrowi na umyśle…
„Councilors & Inventions” jest rozszerzeniem, które zostało wydane razem z bazowym produktem, a wnosi do zabawy 24 nowe miniaturki radnych i wynalazków, które po wyłożeniu na planszę zmieniają reguły spisane na kartach rozwoju. Podstawowe akcje zostały omówione w recenzji „Królowie Krzyżowcy” i tam odsyłamy zainteresowanych, tu prezentując zawartość i funkcje samego tylko dodatku.
Po otwarciu opakowania oczywiście czarują figurki, po dwie dla każdego działania. Widzimy tutaj ludziki w strojach z epoki, każdy ma swój oręż lub symboliczny obiekt, a także charakterystyczny wygląd dla danej profesji. Chłopki trzymają w dłoniach długi łuk, miecz i tarczę, halabardę, laskę dostojnika kościelnego, zwoje dokumentów, czytają rozwinięty dekret. Ubrani są w zbroję płytową, pelerynę szpiega, surdut urzędnika, hierarchowie występują z tiarą na głowie. Wynalazki reprezentowane są poprzez księgi i sakwy ustawione na antycznym cokole i rewelacyjnie wyglądający okręt dla marynarki wojennej. Te małe dzieła sztuki rzeźbiarskiej sprawiają piorunujące wrażenie.
Rozszerzenie zawiera zasady bonusowe dla kart rozwoju, efekt uruchamiamy wysyłając swojego radnego na misję w Europie wieków średnich, czyli stawiając na polu regionu w fazie dynastii miniaturkę otrzymywaną wraz z kartą. Tekst z karty zostaje anulowany, z chwilą położenia figurki stosujemy się do polecenia z instrukcji – tu szkoda, że nie otrzymaliśmy rozpiski umiejętności na osobnych kartach, indywidualnie rozdawanych dla każdego z uczestników, instrukcja musi więc krążyć wokół stołu.
W momencie utracenia kontroli nad obszarem, miniaturka jest zwracana na planszę rodziny, a polecenie z karty ponownie nabiera mocy sprawczej. Radnych w trakcie zabawy można „zamordować” lub „przekupić” na standardowych regułach dociągania cech.
„Kanclerz” oddziałuje na dociąganie cech przy produkcji „Casus Belli” (sprawdź „przyczyna wojny”), którą należy posiadać, aby wywołać konflikt. „Arcybiskup” pomaga przy próbie zaślubin oraz pozwala odbyć drugą krucjatę w tej samej erze. „Nadworny lekarz” umieszczany jest na terenie z „piechurem” (patrz „mobilizacja” w bazowej recenzji) – w momencie utraty kontroli nad obszarem, ludzik żołnierza zamiast zostać zdjętym z planszy, jest przemieszczany do innego pustego terytorium. „Marszałek” wykorzystywany jest przy próbie usuwania żetonów „niepokoju”, a „mistrz szpiegów” interweniuje przy „obaleniu” bądź „inwazji”, w obu przypadkach postaci te intensyfikują próby dociągania cech, ten drugi nie musi zostać usunięty z terytorium po utracie kontroli przez gracza. „Steward”, którego nazwę można tłumaczyć jako „włodarz” lub „zarządca” pomaga postawić zamek – oddziałuje na dociąganie cech oraz obniża koszty. Posiadanie „banku” gwarantuje wyższe zarobki z akcji „podatki”, natomiast miniatura może zostać utracona na poczet drugiego gracza po przejęciu terytorium; jeśli przeciwnik posiada już trzy wynalazki, karta wraca do zasobów ogólnych gry. „Biblioteka” umożliwia dobranie karty rozwoju bez ponoszenia opłaty. „Marynarka wojenna” przy najazdach dopuszcza poruszenie dwiema figurkami „piechoty” znajdującymi się na obszarach przy danym akwenie. „Zbroja płytowa” skutkuje lepszą obroną dla danego terytorium w momencie „inwazji” – dodatkowe dociąganie cechy. „Łucznik” pomaga przy „najazdach”, ponadto podąża wraz z „piechurem” przy jego przemieszczaniu. „Gwardia” stacjonuje tam, gdzie mamy osobę z naszego dworu, w królestwie – dzięki niej, podczas ataku i porażki, książęta nie zostają zgładzeni, ale wracają na planszę rodziny, miniatura umożliwia również sabotowanie „morderstwa” poprzez opłatę w złocie.
Sama zabawa z autentycznymi postaciami i rzeczywistymi wydarzeniami raczej się nie zmienia, ciągle najbardziej cieszy sfera obyczajowa i ruchy wojska, dzięki którym realnie zmieniamy bieg dziejów i wpływamy na losy Europy medium aevum! Posiadając rozszerzenie „Councilors and Inventions” łatwiej nam jednak osiągnąć sukces używając kart, akcje bardziej cieszą, gdyż efekty stają się mocniejsze – posiadając na planszy radnego czy też wynalazek prościej się obronić, ale również zaatakować, czy też uzbierać potrzebne środki na sabotaż działań lub budowę zamku, zatem szybciej o fascynujące doświadczenia, a fakty historyczne nie są znowu takie pewne, gdyż realizują się na naszych oczach i z naszym własnym udziałem.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FREE LEAGUE
Film: „Crusader Kings Councilors & Inventions” – unboxing
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!