Ranking gier planszowych o piratach
Dzisiaj proponujemy wam zestawienie tytułów z uwagi na ich kategorię – piraci, korsarze. Będzie to lista najlepszych gier o marynarzach spod czarnej bandery z piszczelami i trupią czaszką na fladze. Czasem tematyka wysuwa się na pierwszy plan, innym razem pozostaje gdzieś w oddali, za każdym razem jednak ją poczuliśmy. Pozycje przez nas recenzowane, przede wszystkim typowo rozrywkowe, ale w tym edukacyjne. Może niekoniecznie jest to ranking gier pirackich, ale na pewno pojawia się atmosfera związana z korsarzami i pewne nawiązania – wątki pirackie, chociażby tylko ilustracje. Najlepsze gry planszowe z motywem poszukiwaniu skarbów, morskich grabieży z udziałem mieczy i armat, nierzadko będą to wyścigi statków.
„Port Royal” – pozycja na kartach, w której wystawiamy linię kolejnych członków załogi oraz statków aż do spasowania bądź odsłonięcia statku, którego nie jesteśmy w stanie odeprzeć. Zdobywamy pieniądze i werbujemy własnych marynarzy, aby wypełnić ekspedycje i uzbierać finałowe punkty. Świetna gra – dużo dobrej zabawy w małym pudełku.
„Jamaica” – uznawana za najładniejszą grę o korsarzach, jest to wyścig wokół tytułowej wyspy, z abordażem, zdobywaniem łupów i planowaniem w ramach kart i kości. Gra jest idealnym wyborem dla rodziny, chociaż w pełni rozwija skrzydła przy komplecie uczestników – po prostu dużo się dzieje!
„Wyspa skarbów Złoto Johna Silvera” – najładniejsza gra z poszukiwaniem ukrytego złota, w której jeden z graczy zakopuje skrzynie, a inni eksplorują teren, który powoli zostaje zakreślony jako przeszukany. Znakomite przyrządy do malowania – w tym wielki, drewniany cyrkiel, ponadto mechanizm blefu oraz na zakończenie, wyścig z kapitanem gnającym po swój skarb.
„Smash Up” – w tej grze wilki morskie to tylko jedna z frakcji, natomiast karty są śliczne, rozgrywka bazuje na negatywnej interakcji i dopełnianiu się poszczególnych kart, aby zdobyć przewagę w bazach. Korsarze są tu bardzo mobilni, warto również docenić niszczycielską moc ich fregaty!
„Riff Raff” – ogromne pudło i gigantyczny, drewniany okręt kiwający się na fali. Jest to gra zręcznościowa, w której naszym zadaniem jest umieszczenie zaopatrzenia na różnych poziomach statku, natomiast miejsce ustawienia losowane jest z karty i oczywiście nie wystarcza przestrzeni dla wszystkich. Kiedy towar leci za burtę mamy możliwość łapania zanim wpadnie do wody. Dynamiczna rozgrywka i pokazowa gra.
„Memoarrr” – gra pamięciowa z kolorowymi, bajkowymi rysunkami jak z animacji, w której odkrywamy kolejno pojedyncze karty do pary – zwierzątko lub tło, oczywiście każdy z bohaterów ma swoje specjalne funkcje pozwalające nam na podglądanie kart i mieszanie w wyłożonym układzie.
„Pirackie porachunki” – odnośnie piratów tylko z ilustracji i nazewnictwa, czyli zamiast lew zbieramy szajki i kiedy nie trafimy to ujemne punkty oznaczane są „czarną plamą”, ale gra i tak jest fantastyczna, ponieważ w oparciu o własne karty z góry zakładamy zbiory i zazwyczaj gramy pod wyżej punktowane zera, jest to gra turniejowa.
„Korsar” – świetnie nawiązanie do historii, gdyż piraci nierzadko działali na usługach poszczególnych krajów kolonizacyjnych – bronili określonych transportów na Galeonach i grabili inne złote konwoje. Warto zwrócić uwagę, że autorem gry jest Reiner Knizia, który bardzo dobrze opracowuje pozycje numeryczne.
„Munchkin z Karaibów”- słynna seria nawiązuje do „Piratów z Karaibów”, mechanika gry jest tożsama z poprzednimi wersjami, pojawiają się nowe pomysły na nazewnictwo oraz wesołe, złośliwe ilustracje nawiązujące do naszego rzemiosła. Zdobywamy kolejne poziomy, zbieramy dobra i walczymy z całą rzeszą rozmaitych potworów z głębin.
„HMS Dolores” – podział łupów nigdy nie jest prosty, a możliwością zdobycia skarbów może być również zmylenie nawigatora i posłaniu okrętu na mieliznę. W tej grze bawimy się w „papier, kamień, nożyce” i gromadzimy zestawy określonych dóbr, aż do nastania świtu. Gra uczy, że czasem należy odpuścić i lepiej jest się podzielić, natomiast wygrywają ci, którzy wyczuli moment i zdarzyło im się wymanewrować innych.
„Silver & Gold” – gra typu „papier i ołówek”, w której zakreślamy pola na wyspach według kształtów przypominających klocki z „Tetris”. Istotne są wartości na kartach, kolekcjonujemy też zestawy kolorów pod pieczęci oraz symbole „palmy” i oczywiście złote monety. Przyjemnie manewrujemy w ramach pary aktywnych kart obracając na wszystkie strony formę naszego spaceru po mapie widzianej z lotu ptaka.
„Catan Junior” – miłośnicy słynnej gry, tu w wersji familijnej będą uradowani, chociaż oczywiście oryginał jest lepszy i musimy tolerować odrobinę losowości z kostki. Natomiast dla dziecka rewelacja – miniaturki twierdz i okrętów na rozpostartych żaglach i kolorowa plansza zachęcają do zabawy. Idealna jako pierwsza gra eksploracyjna i ekonomiczna. Potem można śmiało przejść na „Yamatai” – prostszą wersję „Pięciu Klanów” w orientalnej scenerii i z handlem morskim w ramach rozwoju szlaków.
„Bitwa o Tortugę” – duże bryły, niespodzianka z odkryciem każdego kolejnego sześcianu – wiele jednak zależy od początkowego, losowego rozstawienia. Ostrzał statków jest ograniczony do wybranych kierunków, można natomiast blokować ukryte jeszcze jednostki. Szybra rozgrywka, ale długo u nas zagrzała.
„No Swap No Pay” – mocne, dobrej jakości monety, w tym przeklęte zerujące zawartość sakwy i „jokery”, czyli zastępniki dla tych poszukiwanych. W trakcie zabawy wyzywając innych, aby odważyli się zamienić workami, jeśli nie zechcą, uszczuplamy ich zbiór wybierając krążek w ciemno. Czekamy na jej wydanie, dzieci i dorośli na imprezie ją pokochają.
„Ahoj, Piraci!” – super mechanizm z gromadzeniem dóbr, które w określonym momencie mogą przeciążyć ładowność statku i je tracimy. Celem jest dotarcie z krążkami na maszcie do portu macierzystego, po drodze oczywiście napadamy konkurentów. Kręcenie strzałką dla tornada przypomina busolę nawigatora. Ładne drewniane komponenty.
„Guardians of Legends” – gra dedukcyjna, w której podpowiadamy, gdzie został ukryty skarb wskazując na ilustracjach symbole identyfikujące określoną wyspę, nagradzany zostaje gracz naprowadzający i podążający za śladami. Śliczna gra nawiązująca do klasyków z kartami obrazów.
„Gold Armada” – szalone turlanie z pozostawianiem kości po każdym z trzech rzutów. Naszym celem jest uzbieranie określonego kompletu ścianek, które pozwolą wziąć monetę. Możemy ryzykować starając się o wyższe wartości dla powtarzających się symboli lub gromadzić, oczywiście do czasu – te niskie. Wszyscy równo tracą na losowości. Wzornictwo jest śliczne, dzieci są zachwycone.
„Golden Horn” – jeśli macie ochotę na grę z trójwymiarowymi żaglowcami, która polega na transporcie towarów w określonej barwie do bezpiecznych portów, to dobrze trafiliście. Karty barw służą do poruszania – wiatr lub plądrowanie (para), występuje modułowa plansza.
„Dolina wikingów” – wpis uzupełniony już po publikacji, ponieważ to jednak wikingowie, ale działali na podobnych zasadach, a gra opowiada o podziale zrabowanych łupów. Rzucamy piłką, aby trafić w odpowiednie beczki ustawione w centrum planszy, te wskazują na przemieszczanych po pomoście wojów – pole określa wysokość nagrody uruchamianej kiedy ostatni z nich wlatuje do wody. Trójwymiarowe drakkary robią mega wrażenie!
„Wyspa skarbów” – pozycja z prostym torem pól, zatem na dobry początek, co natomiast zachęca – rewelacyjne odwzorowanie ekwipunku marynarza, który jak w słynnej „Operacji” wyciągamy z otworów w kasetce uważając, aby nie dotknąć ścianek dookoła i nie uruchomić alarmu.
„Piraci Gra matematyczna” – nauka dodawania i odejmowania dla najmłodszych dzieci, po podaniu poprawnego wyniku obracamy kartonik na naszym okręcie zdobywając skarb. Edukacja w ranach rozrywki w tematyce pirackiej.
„Piracka ortografia” – niewiele jest na rynku ładnie zilustrowanych gier o korsarzach, które uczą dzieci poprawnej pisowni. Przyjemnym elementem zabawy są pojedynki, podczas których walczymy o określoną stawkę rywalizując, kto poprawnie uzupełni większą liczbę wyrazów.
„Kupcy i Korsarze” – uznawana za najlepszą grę o piratach, natomiast rozgrywka jest bardzo długa, ok. 3 godziny, ponadto sprawdza się najlepiej w komplecie i niestety od lat jest niedostępna, natomiast należało ją tutaj wymienić.
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!