Recenzja gry planszowej Thieves Den

„Daily Magic Games” znamy przede wszystkim z gier rodzinnych, każda w pięknej oprawie graficznej – ilustracje na kartach oraz planszy, najczęściej rozgrywka działa na symbolice, zatem są to gry wolne językowo. Ich najbardziej znanym tytułem jest „Valeria: Karciane królestwa”, w tym samodzielne gry z tej serii oraz dodatki. Natomiast nam najbardziej podoba się „Sailing Toward Osiris” z powodu świetnej atmosfery starożytnego Egiptu. W pamięci pozostała również raczej imprezowa „Swinging Jivecat Voodoo Lounge”, to z racji trójwymiarowych, dużych komponentów – kieliszki oraz zawieszki do drinków w postaci kolorowych małpek.
„Thieves Den” jest grą planszową dla 2-5 uczestników (para nie gra z kartami księżyc), w wieku od 10 lat – proponujemy wcześniej, ponieważ Amerykanie często zawyżają granice użytkowania, czas rozgrywki trwa ok. 45 minut. Będziemy tutaj zbierali zestawy określonych łupów, po które przychodzą paserzy, a które to pozyskujemy z kart lokalizacji. Punkty zdobywamy za zestawy kart lokacji – według planu danej szajki złodziei, za największe zbiory konkretnych typów pasera – określony stan, w każdej z trzech rund za oznaczony na planszy rodzaj dobra, które zajmujemy krążkiem.
Po otwarciu opakowania od razu rzuca się w oczy plansza składana po długości, która przyznam – sądziłem, że będzie takich rozmiarów jak w „Feudum” – ten rodzaj uniwersum, trochę także klimatu „Szeryf z Nottingham”, ale inna specyfika rozgrywki, o czym potem. Ilustrował Denis Martynets, który ozdabiał „Sailing Toward Osiris” i jeden z dodatków do „Osadnicy Narodziny Imperium”. Warowne miasto z wieżą maga górującą nad okolicą wygląda imponująco, podobnie domostwa pokazane na kartach.
Każdy z uczestników otrzymuje „Den”, czyli „norę”, „dziuplę”, „kryjówkę” – nazwijcie po swojemu. Ta indywidualna plansza każdego z graczy organizuje grę – widzimy 6 siedzeń dla kompletu złodziei, 8 skrzyń na ukradzione precjoza – księgi wiedzy, klejnoty, artefakty, skamieniałości, mikstury. Startujemy z 3 chłopkami na usługach pretendenta na mistrza fachu.
W fazie eksploracji każdy dociąga 4 karty lokalizacji, następni odsłania pojedynczą i pozostałe przekazuje dalej, ostatnie niewybrane karty oddajemy na spód stosu dobierania. Teraz następuje zasadnicza część gry, czyli faza kradzieży – tu ciekawa mechanika, ponieważ możemy umieścić pionek lub żeton na planszy, aby pozyskać zasoby i ekipę, ewentualnie punkty i oddziałujące na rotację kart i zasobów płytki mocy, ale także na kartach własnych i cudzych. Pionek ustawiony na karcie konkurenta jest przez niego przejmowany – oczywiście do limitu, wybrane karty również oferują nam bonusy – natychmiastowe lub kiedy przeciwnik odwiedza naszą lokację. Akcje do wyboru to „kradnij z lokacji” – zazwyczaj niezajętej, „odsprzedaj skarby”, użyj płytki mocy”, „dostarcz skarby wiedźmie”, „włam się po skarby”, „rekrutuj złodzieja”, „spasuj”. Runda kończy się kiedy wszyscy spasują i pozostaje nam faza czyszczenia „zacieranie śladów” – odkładamy na własne plansze zasoby, zbieramy chłopki, po każdej ze stron tworzymy stos zdobytych kart i uzupełniamy puste miejsca w linii.
Warto zaznaczyć, że pola na planszy są dostępne dla wszystkich, chociażby pozyskania dowolnego zasobu, czy też kolejnego członka gangu, ale również okupowane do końca rundy. Najciekawszym motywem w grze jest przejmowanie pionków złodziei z kart oraz aktywowanie magii z kartoników – dodatkowe akcje już znane, ale też nowatorskie, jak ustawienie drugiego złodzieja na zajętym polu, przestawia nie ludzików, itp. zaskakujące manewry wykraczające poza podstawowe zasady.
„Thieves Den” to gra planszowa odrobinę podobna do uniwersum „Valeria” – ilustracje, symbolika, chociaż zabawa pozbawiona jest kostki, to jak tam premie możemy uzyskać w turze innych graczy. Motyw z przejmowaniem pionka z kolei przypomina nam jego aresztowanie w „Architects of the West Kingdom”, tylko tam zbieramy na obiekty w miasteczku, a tu zdobywamy kupców na wzór „Splendor”.
Gra nie jest skomplikowana, warto zaprosić dzieci do zabawy i trenować, uczestnictwo w rozgrywce daje satysfakcję, w tle czuje się tematykę fantasy. Polecamy, będzie też dodatek!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DAILY MAGIC GAMES
Film: „Thieves Den” – unboxing
Film: „Thieves Den” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!