Ranking gier planszowych w klimecie antyku i starożytności
Już w tym roku otwieraliśmy całkiem dobrą grę odnoszącą się do oblężenia Troi, o której wspominał Homer, z kolei w zeszłym roku pojawiły się u nas znakomite tytuły opisujące losy starożytnej Mezopotamii oraz wiarę Egipcjan w Ra. Stąd pomysł, aby stworzyć listę najlepszych propozycji z kategorii „starożytność” i „mitologia”.
Tematyka obejmuje dzieje zawarte w przedziale: pierwsze dynastie Egiptu – upadek Cesarstwa Rzymskiego. Mowa zatem o cywilizacji Egiptu, Grecji, Rzymu, ale również Babilonii. Wydawcy gier upodobali sobie także dawne kultury amerykańskie, przede wszystkim Majów. Pojawi się orientalna Japonia, a także nawiązanie do pogan, czyli Słowianie kiedy Polska jeszcze nie powstała. Ranking najlepszych gier planszowych w klimacie antycznym i starożytności, opowiadających o starciu pierwszych cywilizacji, dawnych wierzeniach i mitologii, obyczajach i kulturze.
„7 Cudów świata Pojedynek” – słynna seria gier, z których ta wydaje się nam najciekawsza – wygodnych rozmiarów pudełko, forma zabawy idealnie dopasowana do pary graczy. Poza pięknymi kartami i ciekawym ich rozłożeniem w pamięci pozostają przede wszystkim elementy przemieszczania znacznika walki – forma przeciągania liny pomiędzy stronami konfliktu, jeśli się zagapisz i zbagatelizujesz ten tor, możesz zakończyć przed czasem.
„Concordia” – uważamy ją za najlepszą grę o starożytnym Rzymie, podoba nam się też bardzo elegancka, klasyczna forma ukazania ówczesnego świata. Świetna mechanika budowania talii, zajmowania legionami bądź flotą kolejnych terenów basenu Morza Śródziemnego i przede wszystkim czerpania dóbr z zakładanych miast – interesująca forma produkcji dla całego regionu, zatem również konkurenci mogą się wzbogacić, jeśli posiadają posiadłości w aktywowanych prowincjach.
„Tzolk’in Kalendarz Majów” – każdy miłośnik gier planszowych powinien posiadać ten tytuł w kolekcji na własność! Rzecz oryginalna, niepowtarzalna z racji mechanizmów zębatkowych przekręcanych i sprzężonych ze sobą kół – miast. Mocne oparcie również w wierzeniach Majów – dbasz nie tylko o żywienie, ale starasz się o przychylność kapłanów w świątyniach. Kryształowe czaszki – najlepsze komponenty jakie oglądaliśmy w grach.
„Tygrys i Eufrat” – cudownie wydana gra ukazująca region ważny dla rozwoju cywilizacji, a często pomijany w produkcjach. Fascynująca rozgrywka, w której rozwijasz swoje królestwo i zdobywasz kolejne wywołując bunt lub poprzez wojnę – po połączeniu skupisk kafli z identycznym typem lidera. Punktowanie również interesujące – porównujesz noty w najsłabszej kategorii!
„Trajan” – niestety jej nie mamy, a to jedna z takich gier, którą chciałoby się jeszcze posiadać w kolekcji. Znakomity pomysł, aby wykorzystać mechanikę z mankala, czyli rozdzielania kamieni po kolejnych dołkach – bazach, co aktywuje akcje. Bardzo dobrze, że w grze nie pominięto aspektów politycznych władzy w Rzymie.
„Kemet” – jedna z ulubionych gier w rodzinie, zawsze gramy będąc w gości. W dobrej cenie otrzymujesz znakomite miniaturki, interesującym pomysłem są również punkty przechodnie pomiędzy graczami, które tracisz oddając okupowany region.
„Santorini” – swego czasu o tej grze było bardzo głośno, ze względu na pięknie wykonane charakterystyczne dla tej wyspy domostwa. Pozycja jest o tyle wartościowa, że poza wyśmienitą jakością oferuje nam rozmaite bonusy dla każdej z postaci, celem jest bycie przed innymi na trzeciej kondygnacji.
„Ra” – ulubiony przez dzieci mechanizm kuszenia losu poprzez wykładanie kolejnych kafli, aż do spasowania lub straty, a do tego ciekawa licytacja, gdyż wartości są różne i jawne. Umiejętne nawiązanie do kultury Egiptu poprzez wzornictwo i opis rozwoju cywilizacji – rzemiosło i antyczne budowle, a także wylewanie Nilu.
„Cyklady” – najbardziej znana gra o rozwoju cywilizacji antycznej Grecji, oczywiście z mocnym oparciem w mitologii, ponieważ składając hołd danemu bóstwu otrzymujemy korzyści – od Posejdona dla marynarki, od Apolla dla dochodu, od Aresa dla przemieszczania armii i zakładania warowni, od Zeusa dla budowania świątyń, od Ateny dla nauki – filozofia i uniwersytety.
„Osadnicy Narodziny Imperium” – gra karciana, w której zmierzyć się mogą ze sobą różne cywilizacje (z dodatkami naprawdę wiele), a każda frakcja ma inne mocne strony. W pamięci pozostaje przede wszystkim znakomite wykorzystanie kart oraz podłużna plansza gracza wygodnie organizująca rozłożenie i podział na poszczególne poziomy. Wizualne nawiązanie do słynnych komputerowych „The Settlers” także przyczyniło się do sukcesu tej produkcji.
„Onitama” – moja ulubiona gra walki w parze, w której wojownicy nie mają przypisanych poszczególnych ruchów na stałe, ale wybierasz je z kart. Natomiast po wykorzystaniu będzie mógł z karty skorzystać przeciwnik, zatem ciągła rotacja w limicie dzielonych manewrów nie jest wcale prostym planowaniem.
„Spartacus” – w rodzinie jest to jedna z ulubionych gier. Cieszy atmosfera walki na arenie, użycie kości reprezentujących atak, prędkość i obronę, ale dobrze, że nie pominięto znanych z serialu intryg, ponieważ gra nie skupia się na samej tylko bijatyce, ale rozszerzaniu wpływów danego domu.
„Carpe Diem” – nasza ulubiona gra rodzinna, w której tworzymy z płytek rzymską posiadłość. Wizualnie nie zachwyca, ale technicznie już tak – ruch po zasobnikach kafli po pentagramie, spełnianie pary celów jednocześnie, zatem budując stale obserwujesz dostępne jeszcze cele, a do tego układanka na planszy.
„Sailing Toward Osiris” – pięknie wydana, kolorowa gra rodzinna nawiązująca do historii. Po Nilu płynie barka przecinając kolejne kaskady, my stawiamy monumenty na brzegach wzdłuż jej trasy. Wszystko jest tutaj śliczne i z klimatem, a powstały także rozszerzenia wzbogacające zabawę o nowe zależności.
„Stworze” – stajemy za tytułowymi mistycznymi bóstwami, znanymi z ludowych legend i mitów, które wpływają na losy ludzi z wioski, aby wypełniać kolejne misje i ostatecznie stać się najbardziej wpływową siłą. Nastrojowe grafiki, nietypowy mechanizm prowadzenia rozgrywki, unikatowa tematyka. Mamy nadzieję, że po sukcesie „Wiedźmina” powstanie więcej gier o Słowianach.
„Troia” – ładna gra w klasycznych ilustracjach znamiennych dla kultury. Opowiada o zdobyciu, bądź obronie mitycznego miasta. Podoba nam się organizacja planszy i góry Olimp – bogowie mają swoich ulubieńców. Działanie każdego z graczy bezpośrednio przekłada się na możliwość wyboru przeciwnika. Warto promować ten tytuł.
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!