Recenzja gry karcianej Contact

Na dzisiaj proponujemy wam najnowszą grę od Steffena Benndorfa, który znany jest z projektów raczej numerycznych, a większość jego tytułów otrzymuje prestiżowe nagrody, u nas mieliście okazję obejrzeć od tego autora – „Qwixx on Board”, „The Game”, „Ohanami”. Gra, o której przeczytacie jest jednak nieco inna, mniej analityczna, bardziej na pokazywanie, chociaż przypomina nam przekazywane sygnałów kodem Morse’a. Produkcja z nazwy nawiązuje do słynnego filmu Roberta Zemeckisa z Jodie Foster, podobna tematyka to również niedawna ekranizacja „Nowy początek”.

Contact” jest grą karcianą dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki trwa ok. 20 minut. Kategoria dla tej pozycji to gry dedukcyjne i eksploracja kosmosu, jest to rozgrywka kooperacyjna.

Grę ilustrował Christian Opperer, którego rysunki mogliśmy oglądać w „Ohanami” oraz „Ambrosia”, tu przedstawiają one planety bliźniacze dla tych z „Projekt Gaja”, zwracają uwagę przede wszystkim karty sygnałowe – obrazy podobne do pola widzenia noktowizora, przypominają ujęcia z gier komputerowych i filmów „Alien” czy „Predator”. Poza kartami otrzymujemy żetony – ostrożnie wyjmujcie je z arkuszy, gdyż ciężko je oderwać. Drewniane komponenty przedstawiają rakietę kosmiczną oraz beczki z paliwem. Najbardziej intryguje zamknięta koperta oznaczona jako „Top Secret”. Znajdziecie tam raporty do kontroli i zapisu naszych misji – przebiegu kolejnych partii.

Mechanicznie rozgrywka przypomina nam gry wykorzystujące gesty dłonią z „kamień – papier – nożyce”, czyli np. „HMS Dolores” oraz „A kysz!” – tu akurat bez użycia ręki, ale ciągle z kręgiem zależności. „Kontakt” ma jednak też coś z gry „The Mind”, gdzie schodzimy z kart opracowując wspólny rytm odstępów pomiędzy wartością oddawanej karty, a momentem jej złożenia. W dzisiejszej grze określany długości odcinków pomiędzy planetami i docelowo przebieg trasy poprzez cykl podnoszenia i opadania palców dłoni, zatem również staramy się utrzymać równe dla całego zespołu tempo, dostosowane do odległości pomiędzy przelotami w układzie planetarnym. Z wyglądu komponentów i rozłożenia zabawa przypomina grę pamięciową „Odyseja”.

Przygotowując się do rozgrywki żetony z planetami rozkładamy na kwadratowej przestrzeni o bokach długości dwóch opakowań gry, w wariancie zaawansowanym dołączamy do nich czarne asteroidy. Jedna osoba jest „źródłem” i pokazuje gestem dłoni kosmiczny przekaz – lot to podniesione palce, opadnięcie ich na blat to lądowanie (finałowe lub międzylądowania). W zależności ile było przystanków oraz jak długo podniesiona była dłoń pomiędzy nimi, określamy trasę do planety docelowej. Nie można przelecieć nad planetami znajdującymi się na naszym kursie, w takim przypadku robimy postój. Ilość zielonych walców wyznacza liczbę prób. Komunikacja, kodowanie przekazu może zostać powtórzone jeszcze dwa razy.

Kartę celu wyznaczamy ze stosu 2-6 kart, w zależności od stopnia trudności. Gracze znają ten zestaw, nie wiedzą natomiast, która pojedyncza karta będzie wybrana dla bieżącej rundy. W wariancie zaawansowanym w zabawie uczestniczy od początku cały stos kart planet, czyli miejscem docelowym może być każda dostępna jeszcze lokacja obrócona ciemną stroną. Oczywiście, tak jak w grze podstawowej karta odgadniętej finałowej planety jest usuwana z rozgrywki, zatem stos będzie się kurczył. Na filmie z przebiegu gry wytłumaczyłem to na odwrót, jako stałe dodawanie kolejnej wierzchniej karty do ręki, co jest drobnym przekłamaniem – instrukcja pisana jest kiepską polszczyzną i dopiero angielski tekst oraz praktyka wyjaśniają niuanse.

Przydatne mogą okazać się karty pomocy: 50/50 to trafienie w jedną z pary docelowych planet, wymiana celu to zmiana mety na inną (losowo dobraną), pokazywanie pierwszego przystanku to skracanie drogi i podpowiedź odnośnie kierunku trasy, na każdej karcie znajduje się ikona głośnika, gdyż komunikować możemy się jedynie zużywając kartę pomocy. Aby ponownie aktywować komplet niedostępnych już kart wsparcia graczy należy oddać beczkę z paliwem.

Odnosząc się do punktacji, kartę sygnałową otrzymujemy tylko w chwili wskazania planety docelowej przy pierwszej próbie. W grze podstawowej dociągamy je losowo, w zaawansowanej dopieramy samodzielnie, w zależności od skomplikowania trasy, umiejętności i ambicji zawodnika. Staramy się dobić do limitu 42, kolejne karty raportów są niczym wyrwane z dziennika pokładowego.

Contact” to arcyciekawy pomysł na wykorzystanie rytmu ruchów dłoni dopasowanych do odległości na naszej małej mapie układu słonecznego i świetne nawiązanie do eksploracji kosmosu, poszukiwania pozaziemskiego życia. Każdy gracz intuicyjnie ocenia tempo, czas utrzymywania podniesionej dłoni względem przestrzeni gry, zatem przydają się powtórki z nawiązania kontaktu. Zabawa wciąga, a wyniki zależą i od indywidualnego wkładu członków załogi i od zgrania zespołu, wzajemnej kooperacji, wymiany poglądów w oparciu o komunikację z kart pomocy. Dobra gra, która uświadamia jak skomplikowany może być proces językowy jeśli przechodzimy na inny typ kodowania.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy NSV

Film: „Contact” – unboxing

Film: „Contact” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!