Recenzja gry karcianej Roboty

Ostatnio, czytajcie od momentu pojawienia się na rynku nagradzanej gry karcianej „The Mind”, modne stają się tytuły nawiązujące swoją mechaniką do eksperymentowania z intuicją, wyczuciem czasu i tempa działań uczestników rozgrywki. To bardzo ciekawe elementy zabawy, ponieważ czas jest pojęciem abstrakcyjnym, pomiar mierzony tylko w ramach umowy społecznej za pomocą zegara, emocjonalnie jednak odbierany bardzo indywidualnie, zależny od zaangażowania w aktywność, świadomości uczestnika, stanu jego zdrowia, itp. Niejednoznaczne jest również tempo ruchu, patrząc na to, z kim się porównujesz, tak możesz je określić.

Robots” jest grą karcianą dla 2-6 osób, dzieci w wieku od 5 lat, czas rozegrania pojedynczej partii trwa ok. 15 minut. Podstawowy wariant gry to kooperacja, bawiąc się w trybie konkurowania minimalny potrzebny skład uczestników to 3 osoby. Wewnątrz opakowania znajdziemy 12 dwustronnych kart oraz 50 drewnianych krążków – chipów dla potrzeb prowadzenia notowań. Inne nazwy dla tej produkcji to „Wir sind die Roboter” oraz „We are the robots”. Autorem jest Reinhard Staupe.

Model rozgrywki przypomina nam niedawno opisywany „Contact” oraz „Illusion”, z wcześniejszych tytułów – „The Mind”. W prezentowanych pozycjach skupialiśmy się na intuicji, wyczuciu, żeby zidentyfikować miejsca docelowe podróży kosmicznych poprzez określenie tempa lotu i czasu pokonania poszczególnych etapów; żeby wyłożyć na odpowiedniej pozycji kartę z warunkiem rosnącego procentowego udziału danej barwy w jej pokryciu; żeby wreszcie pozbyć się kolejnych kart numerycznych opracowując zgodny rytm ich oddawania.

Z wyglądu recenzowana gra przypomina nam „Ciasteczkowe potworki”, gdzie w myślach podróżowaliśmy po liniach labiryntu pokazanych na kolejnych kartach, natomiast szybkość ruchu nie była ważna, a jedynie ostateczny cel naszej wędrówki. Gra ze swej idei kojarzy się z „Scotland Yard” i jej podobnymi – kombinowanie w oparciu o trasę i ukryty ruch, a także zagadka, do którego miejsca przedostał się uczestnik.

W trybie kooperacji gracz podnosi wierzchnią kartę ze stosu i pozostawia niejawną dla reszty uczestników. Dopasowuje numer z kolejnej widocznej karty do prędkości przemieszczania się wskazanej na karcie na ręce – „powoli”, „normalnie”, „szybko”. Startuje swojego robota poprzez sygnał głosowy „piip” i jedzie po trasie do celu, postój na mecie oznajmia tą samą komendą.

Zadaniem zespołu jest wskazanie, gdzie zatrzymał się finalnie robot. Nie znamy prędkości – jedna z trzech do wyboru, a jedynie długość manewru. W grze kooperacyjnej za trafienie otrzymujemy 3 krążki-chipy, za pomyłkę o jeden obiekt przed lub po tym właściwym – 2 krążki, za typowanie różne o dwa przedmioty – 1 chip.

W grze konkurencyjnej każdy z graczy typuje końcowy przystanek robota osobno, bez konsultacji z grupą. Za właściwy strzał uczestnik otrzymuje 2 krążki-chipy, za różny o pojedynczy obiekt – 1 punkt, operator robota otrzymuje punkt za każde trafienie rywali. Wygrywa osoba mająca najwyższe noty po rozegraniu stosu dostępnych kart.

Produkt przypomina niedawno opisywany „Kontakt”, natomiast z pominięciem manipulacji dłonią oraz z równymi odcinkami pomiędzy obiektami i bez przystanków na trasie, natomiast z podziałem prędkości na trzy rodzaje. Znamy kierunek ruchu i przebieg drogi, próbujemy dopasować czas przejścia dla wskazania lokalizacji. Sukces w rozgrywce jest losowy, ponieważ niewiadomą jest wybór tempa poruszania się, zatem nawet wypracowując wspólne czasy dla każdego rodzaju ruchu i tak otrzymujemy jedną szansę na trzy, że postawiliśmy na właściwego robota – wizerunek ślimaka, kulki lub rakiety.

W „Kontakt” punktem odniesienia była mapa układu planet, w oparciu o żetony i wypracowane przez zespół tempo wskazań dla danej jednej prędkości, można było celnie trafiać. W „Robotach” zagadką pozostaje zarówno wyznaczone przez parę kart tempo, jak i indywidualne jego liczenie, stąd duża zmienność i przypadkowość naszych wyników.

Roboty” to ciekawa gra, wymagająca od nas skupienia, wypracowania wspólnego rytmu dla każdej z prędkości i… szczęścia. Uważam, że gdyby gracze informowali z jakim tempem poruszają się ich roboty, zabawa w same tylko dopasowanie czasu do długości ścieżki byłaby mniej losowa, rekomenduję ten sposób prowadzenia rozgrywki. W dalszym ciągu indywidualnie interpretujemy przedział czasu pomiędzy komendami dla każdego z określeń. Dobra zabawa z młodszymi dziećmi, aczkolwiek „Contact” od tego wydawcy jest lepiej dopracowanym tytułem.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy NSV

Film: „Robots” – unboxing

Film: „Robots” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!