Recenzja Polskie Państwo Podziemne Edukacyjna gra historyczna

O Żołnierzach Wyklętych mówi się ostatnimi czasy bardzo wiele, natomiast zazwyczaj porusza się życiorysy poszczególnych jednostek, rzadziej opisuje się jak było zorganizowane Polskie Państwo Podziemne jako struktura. W pamięci pozostają obrazy filmowe w rodzaju „Nil” o heroicznych czynach i szlachetnych postawach, a także wybrane techniki prowadzenia rozgrywki z pozycji wydanych przez IPN – najciekawsze mechanicznie są „Kolejka”, „303”, „Niepodległa”. Dzisiejszy produkt jest wyjątkowy, ponieważ dowiemy się czegoś więcej o…, aż 24 osobach – patriotach, wzorach do naśladowania w godzinie próby. O współczesnych elitach mówi się różnie, czasem krytycznie, autorytetów stale brakuje, warto szukać i odnajdywać w przeszłości.

Polskie Państwo Podziemne Edukacyjna gra historyczna” to gra historyczna i jednocześnie gra edukacyjna przeznaczona dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki w zależności od wariantu może być różny, średnio 15-20 minut. Za produkt odpowiedzialny jest Oddział w Szczecinie.

Przyznam, że nie było łatwo o egzemplarz pokazowy, ale w końcu się udało i możecie obejrzeć to arcyciekawe narzędzie wsparcia dla nauczycieli i pedagogów. W placówkach oświatowych brakuje tego typu rozwiązań promujących naukę poprzez zabawę, niech ta propozycja będzie wzorem do naśladowania dla innych projektantów i dla osób decydujących o zakupach na potrzeby uczniów i kadry.

Na grę patrzymy przede wszystkim, jako pomoc dla nauczyciela, narzędzie dydaktyczne. Mniejsze znaczenie w tym przypadku ma dla nas mechanika prowadzenia rozgrywki, a istotna jest edukacja, wsparcie przy przekazywaniu wiedzy, zapamiętywaniu informacji. Opisywany produkt znakomicie nadaje się do prowadzenia lekcji powtórzeniowej, grupowania wiedzy w rodzaju map myśli.

Gra wygląda zjawiskowo – ilustracja pokazana na wieczku opakowania, rysowane portrety na kaflach – czuje się artyzm i umiejętnie malowane uczucia. Obrazy wywołują gorące emocje, a instrukcja jest nie tylko zbiorem reguł gry, ale także broszurą informacyjną, źródłem wiedzy – tekst dr Zofii Fenrych „Dlaczego warto uczyć o Polskim Państwie Podziemnym”.

Wewnątrz opakowania znajdziemy 56 kafli, księgę zasad, planszę składaną na cztery, pozostaje trochę niewykorzystanej przestrzeni. Jakość komponentów jest standardowa dla gier planszowych, w szczególności kafelkowych – w rodzaju memory, drukował Trefl S.A.

Wydawca proponuje 4 warianty prowadzenia rozgrywki, kilka modyfikacji znanych z gier pamięciowych i budowę sieci powiązań – najczęściej grupowanie informacji wokół centralnej jednostki stosujemy w nauce języków obcych, a warto proces ten rozszerzyć i na inne przedmioty.

Dla pierwszej gry rozdajemy płytki – po 8 żółtych kartoników na gracza, ustawiamy niebieskie kafle na właściwych miejscach na planszy (zasłonięty widok osoby), w tym piony działalności, czyli kategorie dla poszczególnych kolumn. W swojej turze gracz dopasowuje dane osobowe bohatera i jego wizerunek do rodzaju wykonywanej działalności w ramach zorganizowania i funkcjonowania całej struktury Polskiego Państwa Podziemnego. Po zapełnieniu pionowej linii otrzymuje w nagrodę płytkę pionu działalności. Rozgrywka kończy się, kiedy wszyscy uczestnicy wydadzą swoje kafle. Wygrywa gracz mający najwięcej punktów – osoba, która zapełniła kolumnę przed innymi zdobywa wyższe noty.

Drugi wariant niewiele się różni od podstawowego, teraz dochodzą kary za pomyłki, więc przy błędnym dopasowaniu wymieniamy losową płytkę z pulą banku gry. Trzecia opcja ofiaruje nam możliwość sprawdzenia biogramu danej osoby, aby mieć pewność po przeczytaniu noty, że kartonik położymy w dobrym miejscu – hasło tematyczne jest zapisane pogrubioną czcionką. W wersji dla zaawansowanych uczymy się nie tylko wyszukiwania konkretnych informacji, ale również argumentacji, gdyż płytkę mamy prawo położyć w innej lokacji, jeśli potrafimy udowodnić, że aktywność bohatera również kwalifikuje się do drugiej kategorii.

Wariant 4 to nowość, bardziej innowacyjna mechanika nauczania. W porównaniu do poprzednich jest stosunkowo odkrywcza, aczkolwiek bardziej zaawansowana – należy już posiadać pewien zasób wiedzy lub korzystać z sprawdzonych źródeł – też załączona tu instrukcja. Rozgrywka przebiega w sposób kooperacyjny, nie konkurujemy ze sobą, ale współpracujemy – praca grupowa jest bardzo ważna z powodu efektu synergii, czytaj zespół może więcej niż suma poszczególnych jego członków. Rozwijamy naukę pamięciową o budowę sieci powiązań, zatem pojawiają się relacje – wszystkie postaci nie działały przecież w próżni, nie funkcjonowały w oderwaniu od reszty. Kolejne kafle rozstawiamy wokół pionów działalności. Sąsiadują bokami, możemy odwracać kartoniki, rozstawiać je z widocznym rewersem lub awersem. Jeśli połączenie zostanie udowodnione, potwierdzone w argumentacji uczestnika, uznaje się je za poprawne. Dyskutowanie jest istotne dla badacza i wspiera rozwój, tworzy pasję, ponieważ angażujesz się głębiej walcząc o własne racje i broniąc swojej tezy.

Edukacyjna gra historyczna Polskie Państwo Podziemne” to zabawa i nauka w jednym, produkt nam odpowiada i uważamy, że jest atrakcyjną i wartościową pomocą przygotowaną na potrzeby prowadzenia lekcji, integracji młodzieży i zainteresowania omawianą tematyką.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

Film: „Polskie Państwo Podziemne Edukacyjna gra historyczna” – unboxing

Film: „Polskie Państwo Podziemne Edukacyjna gra historyczna” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *