Recenzja gry Similo Historia

W grach towarzyskich świetne jest to, że bazując na klasycznych rozwiązaniach można budować własne idee i tworzyć nowe treści oraz formę przekazu. Swego czasu na podstawie tradycyjnego domino powstały „Kingdomino” i „Queendomino” i od razu stały się bestsellerami. W tej recenzji pokażemy wam pierwszą grę z serii, która w rewelacyjny sposób rozwija mechanikę „Zgadnij kto to?”. Tamta pozycja również miała swój gorący czas i weszła do kanonu gier dedukcyjnych dla najmłodszych dzieci, propozycja na dzisiaj przeznaczona jest dla całej rodziny, dorośli także będą się dobrze bawić.

Similo Historia” to dedukcyjna gra karciana w trybie kooperacji dla 2-8 uczestników w wieku od 8 lat, najlepiej bawić się jednak w 3-4 osoby, ponieważ należy wspólnie wypracować stanowisko, podjąć decyzję, a przy zbyt licznych grupach bywa trudniej z jednogłośnym wyborem. Czas rozegrania partii zajmuje ok. 10-15 minut, można łączyć ze sobą kolejne produkty z serii. „Similo”, od „similar” z języka angielskiego, czyli „podobieństwo”, których poszukujemy i odkrywamy pomiędzy postaciami.

Autorami produktu są Martino Chiacchiera – znany z kart escape room „Ataku na Londyn”, „Tajemnicy Eldorado”, „Magicznej sztuczki”, „Zagadki Sfinksa”, „Kryminalnych zagadek Krwawych róży”, Hjalmar Hach – autor „Zamku smoków”, „Kolejowego szlaku Płomiennej czerwieni” oraz „Hall of Fame” będącą pierwowzorem dla „Similo” – tu razem z Pierlucą Zizzim.

Historia Similo” intryguje już przy pierwszym kontakcie – interesujące opakowanie zajmuje mało miejsca, dobrze chroni karty schowane w plastikowej obudowie, zwraca uwagę oryginalnym kształtem i wykonaniem. Karty są matowe, ukazują portrety od talii w górę – jak popiersia w rzeźbie, wizerunki są silnie nasycone barwami, tło dopasowane do kultury. Ilustrował Xavier Gueniffey Durin i przyznać trzeba, że obrazy są piękne, a jednocześnie ukazują typowe dla postaci cechy jak płeć, wiek, rasa, ubiór, indywidualna budowa ciała, osobowość, itp.

Narrator losuje tajną postać wybierając ją z wierzchu stosu, następnie dobiera 11 kart, tasuje i wykłada układ odkrytych kart, z których w trakcie 5 rund reszta uczestników będzie eliminować kolejne postaci, aż docelowo decydując się na jedną z pary wskażą na właściwą, ewentualnie odrzucą ją wcześniej i wtedy wszyscy razem przegrywamy – podpowiadający i odgadujący zespół.

Narrator może wyłożyć pojedynczą kartę wskazówki – zagrana pionowo informuje, że posiada cechy wspólne, zgodne z tożsamością ukrytej postaci, z kolei wyłożona poziomo jest niedopasowana, przeciwna względem wyróżników sekretnego bohatera – w tej odsłonie serii osoby są realne, sławne, historyczne, żyjące i znamienne dla swej epoki.

W pierwszej rundzie zespół narratora zakrywa lub usuwa jedną kartę, w kolejnej dwie, potem trzy i cztery, w piątej rundzie pozostanie wybór pomiędzy kartą właściwą i niepasującą do porady. Narrator w każdej rundzie wykłada jedną kartę, zawsze uzupełnia rękę do pięciu kart, nie mówi, nie gestykuluje. Wskazana jest dyskusja pomiędzy zespołem odgadujących, argumentowanie, konwersacja. Warto skorzystać z not biograficznych widocznych na kartach, ponieważ podpowiedzi mogą dotyczyć wyglądu, ale również epoki lub życiorysu danej postaci.

Historia Similo” to świetny produkt, z którego dowiemy się podstawowych faktów o życiu znanych osób, zatem polecamy wykorzystać na lekcjach historii lub języka polskiego, jako zabawkę edukacyjną, pomoc dla nauczyciela, narzędzie dydaktyczne.

Dedukcyjna zabawa pozytywnie oddziałuje na komunikację interpersonalną, rozwija umiejętności argumentowania własnych poglądów, wnioskowania na podstawie porad narratora, dzieci uczestniczą w wesołej zabawie, ale także w procesie uzgadniania wspólnego zdania uczą się współpracy.

Technika prowadzenia rozgrywki jest intuicyjna, odrobinę podobna do „Zgadnij kto to?” i lubiana przez dzieci, otwarta także na dodatkowe przemyślenia i dzielenie się wiedzą o bohaterach, która wykracza poza zawartość merytoryczną prezentowanych tutaj kart. Produkt rozwija pasje, pogłębia zainteresowania, uczy i bawi.

Gorąco polecam, zarówno dla zaspokojenia potrzeb domowej edukacji jak i dla rozrywki, aby wesoło i rodzinnie, a zarazem mądrze spożytkować czas, kiedy siedzimy w zamknięciu i nie wychodzimy na spacery.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Historia Similo” – unboxing

Film: „Historia Similo” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!