Recenzja gry Paronimy
Praktycznie każdy z nas słyszał o synonimach, czyli wyrazach zastępujących inne, o zbliżonym znaczeniu. Używamy ich na co dzień, żeby nie powtarzać się w naszym monologu czy też konwersacji, wtedy nasza mowa staje się atrakcyjna w odbiorze, ale także, aby pisać stylowo – bogaty, kwiecisty język sprawia, że tekst jest bardziej plastyczny, wartościowy, dzięki czemu czytelnik łatwiej może sobie wyobrazić to, co opisuje autor i przeżywać emocje. Dzisiejsza gra skupia się jednak na paronimach – tu za opisem wydawcy „wyrazach o bardzo podobnym brzmieniu, różniących się pojedynczą literą lub głoską”. „Umiejętność rozpoznawania tego brzmieniowego podobieństwa jest niezbędna w procesie komunikacji językowej.”
„Paronimy” to kolejny produkt z serii „Terapia”, niedawno oglądaliście u nas „Rozsypankę zdaniową”, dzisiaj wchodzimy głębiej w strukturę języka, przyglądamy się pojedynczym wyrazom (słowom) i w zależności czy redagujemy utwór, czy nas słychać – pracujemy na głoskach lub znakach (literach). Gra słowna, gra terapeutyczna, gra rehabilitacyjna, gra edukacyjna i gra ogólnorozwojowa – zastosowanie wybierzcie sami w zależności od waszych potrzeb i zainteresowań. Z pewnością w praktyce zastosują nauczyciele i pedagodzy, terapeuci, rehabilitanci, logopedzi, ale także rodzice – w czasie kwarantanny edukacja domowa stała się bardziej wyjątkowa i nabrała znaczenia. Produkt do wykorzystania zatem u specjalisty pracującego z uczniem, seniorem, niepełnosprawnym, ale nie tylko w gabinecie czy sali lekcyjnej, również w domu! Gra dedykowana dla 1-4 osób, dziecka w wieku od 7 lat, naszym zdaniem nawet 6 lat – ostatecznie młodsze dzieci również poszły do szkół podstawowych. Trening: „spostrzegawczości, kojarzenia, myślenia, refleksu”.
Po otwarciu opakowania oczom ukazują się tabliczki – wyglądają elegancko, ponieważ nie jest to tektura, ale elementy wykonane z tworzywa przypominającego drewno – przypuszczalnie sklejka. Naturalny kolor, zaokrąglone rogi, stosunkowo mocna struktura i intensywny zapach przy otwieraniu pudełka to wyróżniające cechy tych komponentów. Oczywiście jest też instrukcja z trzema wariantami zabawy oraz komentarzem odnoszącym się do zastosowania produktu, a całość domyka standardowa kostka z oczkami 1-6. Woń nie każdemu może odpowiadać, natomiast z biegiem czasu się ulotni, straci intensywność, również i my przyzwyczajamy się do tego zapachu, tak produkowane elementy wydają się jednak bardziej profesjonalne i solidniejsze od standardowych oferowanych na rynku.
Przebieg zabawy jest prosty, intuicyjny, interesujący – aktywność przypomina układanie krzyżówki. Tabliczki ustawiamy jedna obok drugiej, po wykorzystaniu wszystkich z danej grupy różniących się pojedynczą głoską (literą) możemy przejść do kolejnej. Zestawienia się krzyżują, wizualnie układ pomaga rozpoznawać różnice w zapisanych słowach. Możemy bawić się w trybie rywalizacji lub samodzielnie na zasadach wyzwania, łamigłówki słownej. W grze konkurencyjnej zamiast rozdzielać po równo tabliczki, można również użyć kostki wyznaczającej ilość budulca dla każdego z zawodników.
Rozgrywka uświadamia nam, że drobna nawet różnica w komponencie językowym zmienia znaczenie, opisujemy wtedy inny obiekt, zjawisko, stan, co powoduje nowe rozumienie. Od razu przychodzi nam na myśl stwierdzenie, że wszystko to, czego odbiorca nie potrafi nazwać, zapisać lub wypowiedzieć dla niego nie istnieje, nie funkcjonuje, gdyż nie jest wyrażone – refleksja do rozważenia, osobistej analizy.
Wydawca informuje, że jest to gra „uaktywniająca myślenie i kojarzenie, doskonale stymulująca mózg”, „rozwijająca zdolności językowe”. Aktywność związana z rozgrywaniem partii sprzyja „profilaktyce chorób neurodegeneracyjnych”, „rehabilitacji osób po urazach powodujących problemy z pamięcią”. Pozytywnie oddziałuje na „stan leksykalny pacjenta w zakresie fluencji słownej”, „wzbogaca słownik bierny, czynny oraz pobudza ośrodek mowy, dzięki powstawaniu nowych połączeń neuronalnych.” Wiedza nabyta w trakcie zabawy staje się „bazą konstruowania własnych wypowiedzi, jak i funkcjonowania w systemie komunikacyjnym”.
Pani Magdalena Drabarek, czynny nauczyciel, osoba posiadająca doświadczenie w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, informuje, że pozycję „można wykorzystać w ramach prowadzenia spotkań z dziećmi słabo słyszącymi, mających na celu usprawnienia językowe – zajęć doskonalących artykulację i rozwijających zasób słownictwa”. Nasz rozmówca dodaje również, że tego typu pomoce pedagogiczne spotkać można „u pedagoga na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci zagrożonych dysleksją”. Wydaje się również, że warto wypróbować w kontakcie z osobami dotkniętymi dyzartrią (upośledzony aparat mowy, świadomość ruchów języka), oczywiście w zależności od tego, jak ciężki jest stan chorego, jak głębokie są zaburzenia.
„Paronimy” to produkt, którego brakowało na rynku. Bardzo nas cieszy, że coraz częściej tworzy się gry specjalistyczne, które mogą zagospodarować pewne luki, niże, potrzeby dotychczas niezaspokojone, a istotne dla rozwoju ucznia, pacjenta, klienta.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER
Film: „Paronimy” – unboxing
Film: „Paronimy” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!