Recenzja gry Similo Mity

Seria „Similo” pojawiła się na listach gier w zeszłym roku i chociaż produkty niewielkich rozmiarów i na kartach nie są tak od razu zauważalne na rynku, tu wręcz przeciwnie – okazało się, że szybko stała się rozpoznawalna, popularna i doceniona przez miłośników gier towarzyskich. Po rozegraniu „Similo Historia” i „Similo Baśnie”, a teraz jeszcze trzeciej odsłony, uważamy je za bestsellery w kategorii gier edukacyjnych, w ich przypadku dobra zabawa kooperacyjna i dedukcja wspierają naukę języka polskiego i historii. Są to produkty nieduże, zatem niedrogie, do tego śliczne i rozwijające dzieci – z pewnością warte zakupu. Zapraszam do recenzji!
„Similo Mity” jest grą kooperacyjną, karcianą, dedukcyjną dla pary i więcej uczestników, dla dzieci w wieku od 7 lat (z asystą na spokojnie od 6 lat), z czasem rozegrania partii trwającym ok. 10 minut. Poszczególne produkty można łączyć – narrator do podpowiadania używa kart odrębnej tematyki niż te rozłożone w układzie, z którego będziemy odrzucali kolejne postaci. Poszukujemy cech wspólnych – wygląd, emocje, postawy, czyny, koligacje rodzinne, tło historyczne i sytuacyjne.
Przy pierwszym kontakcie z tymi grami zawsze zwracamy uwagę na oryginalne opakowanie, nietypowe otwieranie, wykonanie z plastiku, generalnie jest to coś innego – czy lepszego, to już kwestia gustu, natomiast trudno przejść obojętnie, gdyż ilustracje są piękne i przezroczysta szybka jest tu jak najbardziej wskazana.
Zaczniemy od słabej strony, a potem będą już same superlatywy, ponieważ uwielbiamy te produkty i zostawiliśmy je w swojej kolekcji. W świadomości odbiorcy funkcjonują dwie mitologie – grecka i rzymska, odrobinę szkoda, że nazwy nie odnoszą się do obu kultur, cywilizacji tak bardzo znaczących dla rozwoju Europy. Wyobrażenie Erosa odbiega od naszego, obecnie kojarzy się głównie z kupidynem, niesfornym brzdącem biegającym z łukiem i czyniącym psoty – tak nauczyły nas bajeczki i tak się jakoś w umyśle zakodowało. Herosi mają to do siebie, że przeżywają niesamowite przygody, opisy skupiają się jednak na relacjach rodzinnych i symbolice, ma to zalety, ale tak barwne życiorysy aż proszą się o głębszy opis. Oczywiście pozostaje tu pole do popisu dla nauczyciela i pedagoga, a także rodzica – obecnie domowa edukacja jest przecież na czasie.
Wygląd postaci został utrwalony w pracach antycznych – mozaiki, rzeźby, itp. generalnie nie odbiega tutaj od powszechnych wyobrażeń. Mocno wyeksponowano artefakty, rekwizyty każdej z postaci jak trójząb, lwią skórę, strzały, fletnię, słynną puszkę nieszczęść, hełm ze skrzydełkami. Ważne są także specyficzne cechy anatomiczne – rogaty łeb, skrzydła na plecach, długa broda, włosy niczym złote runo lub jak żywe węże, oczy – ich liczba, barwa. Silnie związane z historią każdego bohatera jest tło karty – winna winorośl, pawie pióra, cerber, harfa, mądra sowa, serduszka, achillesowa pięta przebita strzałą, gorące słońce topiące wosk, pajęcza sieć.
Przebieg gry pozostaje bez zmian, opisaliśmy zabawę z pojedynczą talią kart w recenzji „Similo Historia”, natomiast łączenie dwóch produktów w opisie „Similo Baśnie” i odsyłamy do tamtych tekstów, warto obejrzeć wszystkie zachwycające nas odsłony serii. Zadaniem graczy jest eliminacja kolejnych kart z układu, w działaniu pomaga zespołowi narrator wykładający karty – wskazujące na dopasowanie bądź różnice, przeciwieństwo względem postaci, której ukrytą tożsamość poznał. Wszyscy wygrywamy odrzucając cały zbędny tłum, przegrywamy usuwając poszukiwaną osobę.
Karty mitów raczej prosto łączy się z baśniami, kiedy spoglądasz na wrzeciono Śpiącej Królewny od razu czujesz podobieństwo z Mojrami, gdzie w tle karty pokazano nici i tkanie losu przez te boginie uosabiające przeznaczenie. Stara wiedźma z bajki „Mała Syrenka” z kolei podobna jest do Meduzy, natomiast Myśliwy z „Królewny Śnieżki” to męski odpowiednik Artemidy, bogini łowów.
Postaci z bajek i mitologiczni bohaterzy mają swoje znaczenie, są wzorem pewnych życiowych postaw, przejawiają zbliżone emocje, ale także budzą w nas uczucia, które wpływają na reprezentację karty i jej wybór. Każda z nich jest nośnikiem określonych ludzkich cech, stąd raczej prosto łączyć je w grupy i tworzyć relacje.
Z historią i autentycznymi osobami także się udaje, natomiast warto już poznać życiorys każdej z osób, gdyż to realni ludzie, którzy zmienili bieg dziejów, nie wyobrażenia czy postaci z wierzeń. Karol Darwin, ojciec ewolucji z gęstą brodą przypomina nam Zeusa, filozofka i astronomka Hypatia z racji epoki i zamiłowania kojarzy się z Ateną, natomiast sławny Aleksander Wielki, władca imperium jest jak waleczny Achilles. W trakcie poszukiwania podobieństw zgłębiamy wiedzę z przedmiotu języka polskiego oraz historii, rozwijamy wyobraźnię dziecka, rozgrywka to przednia rozrywka.
Gorąco polecamy „Mity Similo”, która jest znakomitym dopełnieniem poprzednich kart z baśni i bajek oraz historii. Po jej włączeniu w rozgrywkę, zabawa staje się bardziej urozmaicona, ponieważ na potrzeby każdej partii możemy wymieniać talię tematyczną oraz tworzyć nowe połączenia i porównania, doszukiwać się kolejnych związków lub różnic i pomimo że, to „tylko” obrazki, uczyć się należytej argumentacji.
Dzięki niej staramy się zrozumieć sposób myślenia drugiej osoby, stajemy się bardziej otwarci na odmienną, indywidualną formę postrzegania świata, syntezy danych i ich interpretacji. Wzbudza w nas potrzebę sięgnięcia po mitologię, przeczytania o niezwykłych przygodach ukazanych w literaturze. Uświadamia, że wiara towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, że jest przejawem humanizmu i rozwoju – intelektualnego i emocjonalnego. Gorąco polecamy – ta seria to HIT!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Similo Mity” – unboxing
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!