Recenzja gry Pamięć sensoryczna Alexander Terapia

Produktów z rozpoznawaniem komponentów tylko za pomocą zmysłu dotyku nie ma za wiele, my mieliśmy przyjemność skorzystania z „Tactile Animals Montessori” oraz „Kot w worku” – obie pozycje bazowały na płaskich obiektach i dedykowane były dla młodszego odbiorcy. Manualna identyfikacja dla dorosłych użytkowników pojawiła się w ramach pojedynczej konkurencji w grze dla par „Między słowami Gierki Małżeńskie”. Bez podglądania dociągacie trójwymiarowe elementy w grze zręcznościowej Bausck”. Figurami geometrycznymi, ale znowu płaskimi uzupełnialiśmy ilustracje w grze edukacyjnej „Figuraki”. Brakowało pozycji przeznaczonej dla seniora, ale także specjalistycznej – terapeutycznej, rehabilitacyjnej.

Pamięć sensoryczna” to kolejny tytuł z serii „Terapia”, który wykorzystać można do pracy z uczniem, seniorem, dla potrzeb terapii czy też rehabilitacji. Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 4 lat, wewnątrz opakowania znajdziemy 24 bryły, worek oraz instrukcję. Na blogu możecie też przeczytać o „Kostkach z piktogramami”, „Paronimach”, „Rozsypance zdaniowej” – zapraszamy.

W produktach sensorycznych najczęściej pojawiają się żetony z rozmaitą fakturą – futerko, szorstki papier, materiał gładki i śliski. Klocki wydają się jednak ciekawsze, ponieważ pojawiają się wypukłości, silnie odczuwalny trzeci wymiar.

Po otwarciu opakowania, naszym oczom ukazują się schowane w materiałowym worku drewniane bryły – sześciany, kule, walce – cylindry, czasem spłaszczone w formie dysku, innym razem wydłużone niczym pałeczki. Wybrane z nich z otworami wewnątrz. Para brył o nieregularnych kształtach przypomina rączki do pieczątek. Elementy są gładkie, delikatnie lakierowane, ze spiłowanymi narożnikami, wewnątrz pełne. Wyglądają profesjonalnie, elegancko, mieszczą się w dłoni osoby dorosłej.

W instrukcji czytamy o 4 wariantach prowadzenia rozgrywki, w tym o trybie solo. Samodzielnie poszukujemy w rozsypanych elementach identycznych par. Wyzwanie bieżące jest porównywane z poprzednimi partiami. Pokonujemy własne, wcześniejsze wyniki – ilościowe, kiedy gramy z limitem czasu, bądź czasowe, kiedy dokonujemy pomiaru, ale czas nas nie ogranicza – kolejne rekordy okażą się krótsze, gdyż nasze działania będą szybsze i bardziej precyzyjne.

Wariant dla 2-4 osób polega na zasłanianiu oczu i znajdywaniu kopii w grupie elementów. Konkuruje para – kolejna dwójka sprawdza, potem następuje zamiana ról. Taka forma nadaje się do prowadzenia gry zespołowej. Druga możliwość polega na rywalizacji każdy z każdym, akcje wykonujemy wszyscy jednocześnie.

Najciekawszy z proponowanych wariantów rozgrywki wskazany jest dla pary uczestników. Jedna z osób opisuje obiekt – należy pojedynczą kopię odłożyć z puli gry, drugi gracz identyfikuje po dotyku, ale kieruje się opisem słownym. Tutaj poza rozgrywką sensoryczną pojawia się monolog, rozwijamy zatem bazę słownikową. Ważna jest także współpraca – ta integruje i uczy podziału ról i odpowiedzialności. Kiedy udzielamy porad, trenujemy logiczną argumentację, przy okazji rozwijamy empatię – świadomość potrzeby wspierania działań drugiej osoby w ramach komentarza, rozumienie emocji strony przeciwnej, współodczuwanie.

Grupowanie rozsypanych elementów w pary to prosta, aczkolwiek pożyteczna forma rozrywki. Identyfikujemy wspólne cechy, sprawdzamy drobne szczegóły koncentrując uwagę na detalach różniących bryły – objętość, waga, itp. Ćwiczenia tego typu są zalecane „dla osób po przebytych udarach lub z chorobą reumatoidalną”. Wydawca informuje również, że aktywność „może wspomagać terapię rąk oraz ruchu palców, a także współpracę obu dłoni”.

Zauważamy, że zabawa wzmacnia koncentrację uwagi, ponadto rozwija wyobraźnię – wyłączając pewne zmysły, inne mocniej angażują się w wykonywanie zadania, nie widząc – fantazjujemy, stajemy się bardziej pomysłowi, wykazujemy się inwencją twórczą, pracuje druga półkula mózgowa, nie ta analityczna, ale ta odpowiedzialna za kreatywność. Rozwijają się również zdolności manualne, gdyż przemieszczamy bryły – jest to przecież odmiana gry zręcznościowej.

Pani Magdalena Drabarek, nauczyciel posiadająca doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych zwraca uwagę na fizyczną styczność z tworzywem – „bezpośredni kontakt z bryłami pobudza zmysł dotyku i układ proprioceptywny, dziecko odczuwa ciężar, porównuje wymiary oraz kształty”. Zauważa również wzrost tempa pracy i wpływ na procesy poznawcze „następuje zauważalny progres, przy kolejnych próbach uczestnik zabawy działa sprawniej, zwiększa się refleks, skraca czas rozpoznania dla wskazanego obiektu”. „Jest to produkt do wykorzystania podczas terapii integracji sensorycznej” – podsumowuje konsultant, wskazując zastosowanie.

Pamięć sensoryczna” to mądre rozwiązanie, które uświadamia nam potęgę pozostałych zmysłów, czasem pomijanych, będących w cieniu pozostałych. Zabawa sensoryczna pozytywnie oddziałuje na umysł, zmysł dotyku, pamięć. Gra, z której chętnie skorzystają rehabilitanci, terapeuci, pedagodzy, osoby potrzebujące wsparcia tego rodzaju narzędziem pomocy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER

Film: „Pamięć sensoryczna Alexander Terapia” – unboxing

Film: „Pamięć sensoryczna Alexander Terapia” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!