Recenzja Dziennik 29 Przebudzenie

Dziennik 29” był bestsellerem, bardzo szybko książka-gra pojawiła się na szczytach list przebojów w księgarniach. Po komiksach paragrafowych, w których wybory rozwijają historię, a uczestnik zdarzeń decyduje, które etapy przygody zostaną uruchomione, tutaj otrzymaliśmy książkę-łamigłówkę. Wśród literackich modyfikacji warto jeszcze wymienić „książki” do niszczenia – ich destrukcja ma na celu pobudzenie twórczej aktywności i przypuszczalnie to od nich rozpoczęło się eksperymentowanie z literaturą.

Przebudzenie Dziennik 29” to interaktywna gra książkowa, wyzwania umysłowe przeplatane drobnym tekstem. Analizujemy obrazy, łańcuchy numeryczne oraz literowe, czasem warto użyć kolorowych kredek, zaginać rogi stron, obracać publikacją spoglądając na zwartość pod różnym kątem – zmieniać perspektywę, a nawet próbować patrzeć przez kartki – papier jest prześwitujący.

Ta odsłona cyklu bardzo przypomina nam film „Alien: Resurrection”, czyli „Obcy: Przebudzenie” – ciemne korytarze rodem z filmu są jak wyobrażenie labiryntu jaskini, po której błądzą postaci, do tego podtytuł! Ponadto w tej części słynnej filmowej sagi Ripley powróciła do życia dzięki klonowaniu, a jej DNA zmieszano z materiałem genetycznym kosmity, od razu zastanawiają istotne słowa wstępu publikacji „Oni to my!”.

Zabawa pod względem technicznym wygląda zupełnie jak za pierwszym razem, mam wrażenie jednak, że jest odrobinę więcej pisanego tekstu – czyżby dobre wnioski wyciągnięte ze znakomitego dziennika „Wyprawa 1907”, gdzie tekst zwarty budował atmosferę rodem z książek H. P. Lovecrafta?

Przy każdej zagadce znajduje się kod QR, po jego odczytaniu przenosimy się na stronę internetową publikacji, gdzie widzimy dwie podpowiedzi, rozwiązanie i przede wszystkim formatkę do wpisania hasła pozwalającego nam na przejście do kolejnej strony. Należy zapisywać zdobyte kody, ponieważ używamy ich do tłumaczenia kolejnych tajemnic.

Do korzystania z „książki” musicie się przyzwyczaić, ponieważ stale przełączacie się na smartfon i łączycie z siecią, ponadto zapis przypomina odręczną kaligrafię – jakby notatki prowadził piórem uczestnik wydarzeń – symbol litery „z” jest mocno zakręcony. Oprawa wizualna nawiązuje do astrologii i astronomii, anatomii ciała ludzkiego i po troszku biologii – szkice zwierząt i skojarzenie z ewolucją gatunków (pochodzenie człowieka), głównie jednak do geometrii – wszelkie figury płaskie, do kultur operujących symbolami runicznymi, ale także do kinematografii science-fiction – podróż w czasie i przestrzeni kosmicznej, wyprawa do wnętrza Ziemi (elementy wzorowane na techniczne, projektowe), życie pozaziemskie i obce cywilizacje.

Atmosferę zagubienia, chaosu informacji, narastającego zagrożenia związanego z zamknięciem i przebywaniem pod ziemią, związanego z tym strachu i obawy przed nieznanym budują opisy narratora – w utworze występuje on w pierwszej osobie.

Znajdziecie tu elementy szyfrowania, fizycznej manipulacji publikacją, programowania ruchu, obliczeń matematycznych i komunikacji alternatywnej. Dotykamy wiedzy z rożnych przedmiotów – kompasy i mapy to geografia, wszelkie działania na liczbach to wspomniana już matematyka, praca z utworem pisanym to analiza tekstu z języka polskiego, motywy odnoszące się do siły ciężkości czy też pojęcia czasu to fizyka.

Poziom trudności jest wysoki, wyzwania należą do skomplikowanych. Fani gier logicznych, wszelkich rebusów, szarad, krzyżówek powinni być usatysfakcjonowani, natomiast jeśli pragniecie odnaleźć tutaj emocjonalną głębię związaną z podejmowaniem przez bohaterów decyzji i ich czynami, możecie poczuć się odrobinę zawiedzeni.

Wydawca recenzowanej dziś publikacji posiada w swojej ofercie jeszcze „Zagadkową podróż” – ta dedykowana dla młodszego odbiorcy pozycja nie jest zakupiona z licencji, stworzyli ją nasi rodzimi artyści i tu łamigłówki gęsto-często przeplatane są fabułą – my preferujemy większą ilość tekstu, aby głębiej zanurzyć się w klimat, ale wtedy zagadek będzie mniej, coś za coś…

Czas spędzony z utworem uczy nas wytrwałości w dążeniu do celu, patrzenia na zadanie z wielu różnych perspektyw, szukania niekonwencjonalnych rozwiązań. Każda zagadka to kolejne odkrycie i przystanek na drodze do mety, finału tej niekoniecznie nastrojowej, ale z pewnością intelektualnie rozwijającej historii – dla miłośników kryptografii zakup obowiązkowy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Dziennik 29 Przebudzenie” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!