Recenzja gry Calavera

Dzisiaj pokażemy wam grę typu papier i ołówek z użyciem kości oraz notatnika. Popularna mechanika z rysowaniem i rzutami jest nam dobrze znana i lubiana, tu pokazana została w klimatach meksykańskich, zatem widzimy kolorowe czaszki, szkielety w sombrero i róże, ale także strefę śmierci, stąd zaduma, refleksja i pokora, aby w pewnym momencie przystopować i zebrać profity.
„Moses” to niemieckie wydawnictwo rodzinne publikujące książki, ale także gry. Piszą o sobie, jesteśmy „dumni z naszych produktów, które są zabawne, rozrywkowe, czasem uczynią nas mądrzejszymi i miejmy nadzieję, że zawsze osłodzą codzienne życie”. Serdecznie witamy na blogu i cieszymy się, że możemy pokazać nowe, ciekawe gry.
„Calavera” jest grą dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, czas zabawy zajmuje ok. 20 minut. Autorem gry jest Klaus-Jürgen Wrede, który zaprojektował „Carcassonne”, jest to rodzina gier w rodzaju „rzucaj i zapisuj”, czy też „turlaj i pisz”. Podobne produkty oglądane u nas to „Qwixx on Board”, „Anubixx” oraz z racji ilustrowania „Skull”.
Tytuł z języka hiszpańskiego oznacza czaszkę i nawiązuje do meksykańskiego festiwalu podobnego do naszych uroczystości Wszystkich Świętych. U nas upamiętniamy wtedy naszych zmarłych bliskich, jest to dzień raczej wspomnieniowy, refleksyjny, cichy – tam jednak obchodzony hucznie i radośnie, podobnie do amerykańskiego „Halloween”, gdyż według wierzeń dusze wracają do swoich rodzin, które witają je kwiatami, wielobarwnymi czaszkami, szkieletami ozdabiającymi domy i ulice. W wizualizacji gry czuje się to nawiązanie do kultury.
Przy pierwszym kontakcie z produktem zwracasz uwagę na wysuwaną boczą szufladkę – zamknięcie jest nietypowe i całkiem interesujące. Wewnątrz opakowanie znajdziemy notes z kartkami do notowania wyników i zakreślania kolorów w trakcie zabawy, 6 kości: z barwami, różami – jokery, czaszkami – możliwość zakreślenia w cudzej kolejce, ale także straty tury dla aktywnego gracza. Całość domyka instrukcja oraz broszura ukazująca pozostałe produkty wydawcy. W ołówki lub długopisy wyposażamy się we własnym zakresie.
Gra przypomina nam serię „Qwixx” – podobnie zapełniamy linie wyników dla ścianek, także w pewnym momencie zamykamy obszary (w „Czaszce” jednak indywidualnie dla siebie, nie dla wszystkich uczestników), pojawiają się zapisy stanu gry – zdobyte punkty mogą przepaść jeśli wejdzie się na ostatnie trzy pola, ścigamy się o bonusy – zapełnienie obszarów wszystkich barw do pionowej kreski przed innymi graczami, którym pozostają wtedy do wybrania niższe wartości.
Każdy z uczestników może rzucić trzy razy, również odłożonymi sześcianami. Następnie decyduje się na wykorzystanie wszystkich ścianek w jednym kolorze lub użycie jokerów – te dla jednej barwy, nie uzupełniają one stanu odłożonych kości, ale stanowią alternatywę dla wyboru. Róże nie tylko zastępują dowolny kolor, ale służą również do „zamrożenia wiersza” – dla punktacji 4-6 należy wyrzucić dwa oznaczenia, dla 8 i 10 – trzy symbole kwiatu. Po wejściu w końcowy szary obszar, tzw. „strefa śmierci”, również możemy zastopować kolor, ale już ze stratą – dla 4, 0 lub ujemnych 3 punktów.
Kiedy wyrzucimy 1-2 czaszki, są one odkładane na bok, decydujemy się na któryś z pozostałych kolorów lub jokera (jeśli jest dostępny) i uzupełniamy zapisy w notesie. Przeciwnicy dla każdej „śmiertki” wybierają z pozostałych barw widocznych na kostkach (ewentualnie jokera) – akcja obligatoryjna, konkurenci muszą wstawić krzyżyk. Wyjątkiem jest już zablokowanie danego obszaru i brak możliwości zakreślenia alternatywnego pola, dopasowanego do innych pozostawionych ścianek. Dla trzech czaszek następuje natychmiastowe zakończenie tury bez możliwości uzyskania wyników, pozostali gracze nie używają wtedy wyrzuconych czaszek.
W trakcie rozgrywki otrzymujemy punkty za zakreślone pola dla każdej z barw, jak również zapełnione miejsca dla linii bonusów. Wyłaniamy zwycięzcę w momencie „zamrożenia” wszystkich barw u któregoś z graczy, wygrywa osoba posiadająca ich najwięcej.
Testowany produkt przypomina nam gry Steffena Benndorfa. W „Calavera” istotne jest wstrzymanie się w odpowiednim momencie i zapisanie uzbieranych wyników, aby nie obniżyć sumy za kolor, w grach z rodziny „Qwixx” robimy to, aby przeciwnik nie mógł kontynuować zakreślania i stracił jeszcze puste wiersze. W opisywanej grze nie pracujemy na numerach, ale na barwach, zatem jest mniej analizowania. Czaszki przypominają nam białe ścianki, z których wybierają wszyscy dla „Qwixx on Board”.
„Calavera” to dobry wybór dla wszystkich miłośników gier z notowaniem w arkuszach oraz igrania ze szczęściem, kuszeniem losu charakterystycznego dla mechanizmu „push your luck”, w którym wysokie wyniki związane są z większym ryzykiem. Skorzystanie z wizualizacji typowej dla „Dia de los Muertos” pozytywnie wpływa na atmosferę rozgrywki, która wydaje się bardziej tajemnicza, odrobinę mistyczna.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MOSES
Film: „Calavera” – unboxing
Film: „Calavera” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!