Recenzja gry Warcaby Alexander Terapia

Warcaby to gra tradycyjna, klasyczna, kultowa – pozycja uznawana obok szachów za jedną z najbardziej wartościowych gier historycznych. Wykorzystanie warcabów jako gry terapeutycznej i gry rehabilitacyjnej to znakomity pomysł, gdyż strategiczna rozgrywka uczy nas racjonalnego myślenia, planowania, pozytywnie oddziałuje na koncentrację uwagi i na dedukcyjne rozumowanie.

Warcaby Alexander Terapia” dedykowana jest dla pary uczestników w wieku od 7 lat, warto jednak próbować już wcześniej. Najważniejsza dla nas w omawianej dziś pozycji jest mnogość zaprezentowanych wariantów rozgrywki – możemy sobie wyobrazić jak ewoluowała ta gra, jakie znaczenie miała dla kultury regionów.

Po otwarciu opakowania uwagę zwracają dużych rozmiarów drewniane krążki – pionki w liczbie po 16 sztuk dla uczestnika są okazałe i wygodne w użyciu. Plansza składana na cztery części również zadowala poziomem wykonania. W instrukcji opisano aż 11 wariantów zabawy, co satysfakcjonuje.

Warcaby tradycyjne” polegają na zbijaniu pionów przeciwnika lub ich blokowaniu, poruszamy się o pojedyncze miejsca na ukos do przodu, eliminujemy krążki konkurenta przeskakując nad nimi. Akcję zbijania wykonujemy do końca, nie można przystanąć gdzieś w połowie drogi. Po dotarciu do ostatniej linii pionek zamieniany jest na damkę – zbudowana z pary krążków może się przemieszczać i eliminować wrogie jednostki na dłuższe odległości – po liniach prostych, ukośnych.

Warcaby narożnikowe” polegają na odmiennym rozstawieniu pionów – rzędy jednostek rozłożone są po skosach i poruszają się do przeciwnego rogu planszy, co znacząco oddziałuje na strategię, gdyż zmienia się pole walki. Podobnie jest w „warcabach włoskich”, tu natomiast modyfikacja polega na ułożeniu planszy literami do boków, numeracją w stronę graczy. W przypadku wyboru zbijania, należy w pierwszej kolejności eliminować damki oraz dłuższe ciągi pionów. W „warcabach celtyckich” wykonujemy dwa ruchy w turze gracza jednym pionem lub pojedyncze przemieszczenie każdą z pary jednostek, bicie jest możliwe tylko do przodu.

Piramida” oraz „Policjanci i złodzieje” polegają na przemieszczeniu jednostek w układzie na planszy – stworzeniu piramidy lub linii jak przy starcie po przeciwnej stronie płaszczyzny. Pionki się nie zbijają, mogą się przeskakiwać i poruszać w standardowy sposób.

W wybranych odmianach tej gry modyfikacji ulegają ruchy pionów i wstępne rozłożenie, co upodabnia je do figur i otwarcia partii w rozgrywkach szachowych. W „warcabach jednokierunkowych” ułożone piony na płaszczyźnie po lewej i prawej stronie planszy przemieszczają się ku górze, po drodze zbijane są piony konkurenta. „Warcaby tureckie” – piony sąsiadują ze sobą jak w „królewskiej grze”, ruchy i zbicie wykonywane jest pionowo, ale też poziomo, w tym damką. W „Boju Centurii” eliminacja jednostki następuje kiedy otoczymy ją z obu boków – w jednej turze można zbić parę pionów konkurenta, jeśli są zamknięte po bokach i rozdzielone jednostką przeciwną. „Go-bang” silnie kojarzy się z grą logiczną, celem jest ułożenie linii pięciu jednostek w pionie lub poziomie. Pierwszy etap gry polega na naprzemiennym wystawianiu pionów na planszy, następnie na wykonywaniu ruchów prawo-lewo, góra-dół, tu jednak nie przeskakujemy i nie zbijamy krążków.

Wilk i owce” to ciekawa zabawa w „ganianego” – wilk to pojedyncza jednostka, która ma przedostać się do przeciwnej strony planszy ochranianej przez cztery wrogie piony. Poruszamy się na ukos, nie zbijamy i nie przeskakujemy. Jedna strona stara się obejść konkurencyjne jednostki, druga zablokować ruchy wilka. Rozgrywka kojarzy się z polowaniem i łowami na „grubego zwierza”.

Magdalena Drabarek, czynny nauczyciel, informuje nas, że „w klasie 2 szkoły podstawowej obowiązkowo przeprowadza się zajęcia szachy, kodowanie albo rozwijające kreatywność, decyduje dyrektor placówki”. Z naszej strony dodamy, że od zawsze zwyczajowo to warcaby były pierwszym krokiem, grą poznawaną na krótko przed rozpoczęciem nauki gry w szachy. W obu pozycjach ruchy są kodowane – każde miejsce jest oznaczone właściwym identyfikatorem – literą i numerem.

Opisywane dzisiaj rodzaje warcabów i gier zbliżonych technicznie to praktyczna nauka strategii, kojarzenia i myślenia. Istotne stają się przewidywanie ruchów przeciwnika, analiza bieżącej i projektowanie przyszłej sytuacji na planszy. To również spotkanie z „żywą historią” – rozrywką przypuszczalnie znaną już w czasach starożytnego Egiptu, która przetrwała do teraźniejszości.

Warto przypomnieć, że gry jak tutaj recenzowane należą do kategorii działu sztuki wojennej, bo przecież według słownika języka polskiego, „strategia obejmuje przygotowania i prowadzenie konfliktu”. Ponadto „strategia to przemyślany plan działania w jakiejś dziedzinie”, zatem przekłada się na wszystkie sfery życia i działalności człowieka, na jego szeroko rozumiany sukces.

Zachęcamy, aby grać w warcaby i szachy z seniorami, gdyż zdarza się, że osoby starsze preferują gry klasyczne, dobrze im znane, w tym przypadku także turniejowe. Z racji praktyki reguł gry i nabytego doświadczenia prędzej zaprosimy je do szachów lub warcabów niż najnowszych pozycji z kręgu zainteresowań współczesnych „geeków”.

Warcaby pozwalają utrzymać wysoką kondycję umysłową również w dojrzałym wieku, skupiamy się nie tylko na rozgrywce, ale przede wszystkim na spotkaniu towarzyskim – budowaniu relacji z drugą osobą, a poruszając się w ramach ulubionej tematyki i zamiłowania przekazujemy wartościowe emocje, poświęcamy sobie czas, okazujemy zainteresowanie.

Świetna pozycja w ramach serii „Terapia”, polecamy zwłaszcza z racji ukazania całej rodziny gier – mnogości wariantów rozgrywki.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER

Film: „Warcaby Alexander Terapia” – unboxing

Film: „Warcaby Alexander Terapia” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!