Recenzja gry Eila and Something Shiny

Warto rozpocząć od tego, że podoba nam się, kiedy gry dla młodzieży i dla dorosłych są dostosowywane do potrzeb dzieci, tak jest chociażby z „My Little Scythe”, druga sprawa – super, jeśli najmłodsi gracze uczestniczą i kształtują przebieg fabuły, jak dla przykładu w komiksach paragrafowych. Dzisiaj pokażemy wam grę fabularną „Eila i coś lśniącego”, odrobinę musiała czekać na otwarcie, ponieważ nie otrzymaliśmy instrukcji, potem rozpoczęła się pandemia, a wydawca jest z Hong Kongu. Serdecznie witamy „ICE Makes”, nazwa wydawnictwa to akronim, ukrywający angielskie słowa tłumaczone na inspiracja, łączenie i rozrywka, co uosabia ideę tworzenia innowacyjnych gier, zbliżających do siebie ludzi.
„Eila and Something Shiny” jest grą bazującą na kartach, które składają się w historię – kolorową, ładnie ilustrowaną bajkę. Odkrywamy fabułę dokładając kolejne karty, ale również część z nich zużywając poprzez uczestnictwo – podział obszaru zagrywania kart na przedziały czasowe jest tu bardzo interesującym pomysłem. Gra przeznaczona jest dla pojedynczej osoby, chociaż rodzeństwo może podejmować decyzje wspólnie, czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut, dla dzieci od 7 lat.
Pierwszy raz otrzymaliśmy do recenzji grę demo. Przyznam, że zazwyczaj odmawiamy ich przyjęcia, gdyż produkt wstępny nie jest tym samym, który oglądasz na sklepowej półce, zatem trudno wyrokować o wartości finalnego dzieła na podstawie oglądanych próbek, wycinków, fragmentów. Skoro jednak jest, to należy i warto o niej opowiedzieć.
Poza standardowym opakowaniem, w którym u nas mieszczą się trzy komiksy, talia kart pierwszego rozdziału oraz wstęp uczący jak grać, a także drewniane znaczniki i stojak na karty, otrzymujemy jeszcze osobno matę do gry – świetna rzecz i jeśli gra będzie dostępna po polsku, to polecamy ją zakupić, wygodnie porządkuje i organizuje wszystkie czynności.
W trakcie zabawy odkrywamy karty i decydujemy o przebiegu wydarzenia, od naszego wyboru zależy, jaki surowiec zdobędziemy i czy bieżąca karta aktywuje kolejne do przyszłej talii, wróci do gry bądź przepadnie. Ruch karty na lewo to przeszłość, karta jest rozegrana, na prawo to przyszłość i pojawienie się w budowanym na nowo stosie kart fabuły. Nowe stosy to przebieg każdego dnia, na pokonanie systemu gry mamy 7 dni, które są oznaczane energią na torze, jeśli nie możemy tego zrobić, tracimy pojedyncze życie.
W danej historii bierzemy udział, aby uzbierać pewien zestaw dóbr, w grze pojawiają się: marchewki będące pożywieniem dla naszego królika i zamieniane na energię służącą do oznaczania dnia i wykonywania bardziej wymagających czynności, złoto będące środkiem płatności (handel dobrami i zdobywanie narzędzi potrzebnych dla rozwoju fabuły), księgi wiedzy przekształcane na magiczne kamienie pomagające usuwać znaczniki strachu – pojawiające się w momencie, kiedy dzieje się coś złego, blokujące nam pola do magazynowania przydatnych zasobów.
Sposób prowadzenia rozgrywki jest innowacyjny, udział surowców na potrzeby realizacji kolejnych wydarzeń jest ciekawym rozwiązaniem, podobnie uruchamianie nowych i ruch bieżących kart związany z miejscem ich położenia dla danego czasu, słabą stroną jest jednak powtarzanie się części kart. Wybrane z nich będą powracały krążąc w zamkniętym cyklu, a widząc stale stare karty zaczynasz tracić cierpliwość, słabnie tempo zabawy, chociaż ciągle pozostaje potrzebne tu przetwarzanie surowca, zatem konieczność kolejnych odwiedzin przy straganie, wyrywania marchewek z ogródka, czy też pokonywania drogi do domu to wymóg gry. Nasz zwyczajny dzień jest jednak także po części cykliczny i wybrane elementy są niezmienne, chociażby przygotowywanie posiłków, uczęszczanie do szkoły czy też miejsca pracy, to naturalny ład i porządek.
Warto zwrócić uwagę na pozytywy ukazane w historii. Dziecko dowiaduje się, że praca to wartość i możliwość zdobycia funduszy, że należy wspierać potrzebujących, a osoby uratowane mogą nam się odwdzięczyć, pojawiają się także nieprzyjemni goście, negatywne postaci jak zastraszający nas wilk. Ponadto zdobywając karty nawyków, uświadamiamy sobie, że rozwijając swoje talenty i uprawiając sport, łatwiej nam się żyje (i spełnia cele przechodząc grę).
Jeśli poszukujecie gry legacy, w której bieżące działania kreują przyszłą rozgrywkę, a przy tym zależy wam na zabawie z opowiadaniem historii („storytelling”) i ma to być pozycja dla młodszych graczy, to „Eila and Something Shiny” jest atrakcyjnym wyborem. Ta gra ma pewne wady jak właśnie cykliczność wybranych scenek, ale również ogromny potencjał, ponieważ przypuszczalnie zwierzątko uczestniczyć będzie w kolejnych emocjonujących przygodach. Warto czekać na ten produkt w wersji ostatecznej i pełnej, z pewnością jest to tytuł pozostający w myślach i skłaniający do refleksji.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ICE MAKES GAMES
Film: „Eila and Something Shiny” – unboxing
Film: „Eila and Something Shiny” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!