Recenzja gry Blitzkrieg World War Two in 20 Minutes

Pokażemy wam dzisiaj jedną z najgłośniejszych produkcji zeszłego roku! Jestem wielkim zwolennikiem upraszczania reguł w grach wojennych i skracania trwania partii, aby promować je wśród młodszych uczestników w ramach kategorii gier rodzinnych – wolę rozegrać z córką pojedynek w realiach historycznego konfliktu niż bawić się w wyimaginowanej scenerii, ponieważ otrzymuję wtedy produkt nie tylko rozrywkowy, ale także edukacyjny. Czy można rozegrać II Wojnę Światową w 20 minut?
Serdecznie witamy na blogu „Plastic Soldier Company” – wydawca produkuje świetne figurki do gier planszowych, ale także udane pozycje wojenne, podoba mi się ich opis „gry są tym, po co żyjemy”, fantastyczne jak zamiłowanie zmienia pracę w rozrywkę, a przy tym ofiaruje klientom radość z zabawy.
„Blitzkrieg!: World War Two in 20 Minutes” jest grą planszową dla 1-2 graczy w wieku od 14 lat (śmiało próbujcie już z nastolatkami – spokojnie w wieku 10 lat), partia zajmie wam ok. 20 minut (początkowo może się wydłużyć do ok. 45 minut). Jest to gra strategiczna i wojenna opowiadająca o przebiegu II Wojny Światowej, zastosowane techniki rozgrywki to „przeciąganie liny”, losowanie żetonów jednostek z worka do rezerwy, aktywacja z puli gracza na planszę. Podobne gry, w których pokazano konflikty rozegrane na szybko to „Żelazna kurtyna” czy „13 Days: The Cuban Missile Crisis”, natomiast z gier dłuższych, ale opowiadających o wojnie w nieskomplikowany sposób, to „Projekt Manhattan”.
Po otwarciu gry dorośli zwracają uwagę na logicznie zorganizowany układ planszy – jasny, precyzyjny, ukazujący w prosty sposób całą złożoność prowadzonego konfliktu i wielość frontów. Dzieci z kolei od razu zaglądają do kolorowych, ślicznych worków z wizerunkiem żołnierza w boju. Warto zaznaczyć, że obrazki na żetonach jednostek są ładniejsze niż w standardowych grach wojennych dla zaawansowanego odbiorcy.
W grach planszowych w ostatnich latach obserwuje się, że coraz mniej jest bezpośredniej rywalizacji, tak typowej dla gier ukazujących pole bitwy, raczej każdy indywidualnie buduje w swoim obszarze gracza, a konkurujemy tylko pośrednio o finałowe punkty. Stąd świetnie, że Paolo Mori zrobił nam raczej familijną grę wojenną.
Przygotowanie trwa zaledwie chwilę, wyciągamy znaczniki pomiaru na tory, każdy losuje z sakiewki trzy jednostki ukrywane za zasłonką – to rezerwa gracza, ustawiamy również zakryte żetony broni specjalnych, aby każdy miał do nich dostęp – jest oczywiście bomba atomowa!
W swojej turze wydajesz żeton zza zasłonki (dla marynarki – woda, dla armii – ląd, dla sił powietrznych – dostępne oba, a są także pola dzielone) i ustawiasz na najwyższej wolnej jeszcze linii, są to kolejne kampanie w różnych teatrach operacji – te, do momentu rozstrzygnięcia na torze dostępne są wszystkie. Jeśli na polu bitwy znajduje się ilustracja efektu to wykonujesz przypisane jej działanie, przesuwasz znacznik o wartość z żetonu, sprawdzasz czy nie zamknąłeś kampanii bądź teatru operacji, a może wygrałeś grę, na koniec dociągasz z worka nowy żeton jednostki i uzupełniasz rezerwę za ekranem gracza.
Efekty z pola bitwy to: „produkcja przemysłowa” – dodanie losowej jednostki z worka do rezerwy, „bombardowanie” – odłożenie losowej jednostki z rezerwy przeciwnika do jego worka, „badania” – dodanie losowej jednostki specjalnej do własnej torby, „przewaga taktyczna” – przemieszczenie znacznika na torze właśnie aktywowanego teatru operacyjnego, „przewaga strategiczna” – jak wyżej, ale o więcej pól (bez możliwości zajęcia skrajnego na torze – zamknięcie teatru zmagań), „propaganda” – wzrost na torze zwycięstwa w wojnie (najważniejszy pasek gry), „ulepszona produkcja przemysłowa” – dołożenie losowej pary jednostek z torby do własnej rezerwy, „przemysł badawczy” – dodanie losowej jednostki specjalnej do rezerwy (nie worka), „ulepszone badania” – dodanie losowej pary jednostek specjalnych do torby.
Podstawowe jednostki to czołgi, samoloty i okręty, jednostki z błyskawicą reagują błyskawicznie („Blitz”), czyli pozwalają umieścić kolejny żeton na tym samym teatrze operacyjnym. „Generał” to kolejne przemieszczenie znacznika na torze pola bitwy dla wszystkich jednostek armii i sił powietrznych w danym teatrze zmagań, „admirał” podobnie, ale zamiast armii sprawdzamy marynarkę wojenną.
Jednostki specjalne: „elitarne siły” – lepsze wartości, „grupy zadaniowe” – ignorują efekt zajętego pola, „siły „Blitz” – szybkie reagowanie, czytaj zagranie kolejnej jednostki, „bombardowanie na morzu, z powietrza” – poza efektem z pola planszy otrzymujesz dodatkowy efekt „bombardowania”, „bomba atomowa” – przemieszczenie znacznika w teatrze operacyjnym o 7 pól w stronę zwycięstwa, w pozostałych aktywnych cofnięcie o 2 pola (warto używać gdy inne są już zakończone), „szpieg” – kopiowanie właśnie umieszczonej jednostki przeciwnika, „naukowiec” – zajęcie pola w teatrze operacyjnym poza kampanią – przyszłego pola bitwy.
Zabawę wygrywają Alianci kiedy osiągną 25 punktów. Jeśli państwa „Osi” zdobędą ten wynik, konkurent rozgrywa jeszcze ostatnia turę. Jeśli w trakcie gry nie masz jednostki do zagrania z rezerw lub brakuje odpowiedniego pola bitwy do jej wyłożenia – automatycznie przegrywasz grę.
Dla mnie „Blitzkrieg! Druga Wojna Światowa w 20 minut” to fenomen i rozumiem skąd wzięły się nominacje do „Golden Geek” i innych nagród oraz zachwyty blogerów z zagranicy. Ukazać światowy konflikt w sposób głęboki, ale prosty i rozgrywany jak opisuje tytułowy „blitzkrieg”, czyli jako „wojnę błyskawiczną” to spore wyzwanie dla projektanta. Szacunek dla autora, że to się udało, w dodatku na tak wysokim poziomie zarówno przyjemności rozrywki, jak również prostoty jej reguł.
Z pewnością omawiany dzisiaj produkt znajdzie się na liście najlepszych gier pokazywanych w tym roku na naszym blogu, ponadto zachęcamy krajowych wydawców, aby pojawił się u nas w sklepach. Zapraszajcie dzieci do uczestnictwa w praktycznych lekcjach historii z grami, to unikatowe doświadczenie, które kształtuje przyszłą pasję i zamiłowanie do wiedzy. Tytuł pozostaje w naszej kolekcji, rewelacja!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PSC GAMES
Film: „Blitzkrieg! World War Two in 20 Minutes” – unboxing
Film: „Blitzkrieg! World War Two in 20 Minutes” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!