Recenzja gry Qwinto
Przyznam, że ostatnio dużo gramy w gry z notesami, pozycje numeryczne znakomicie wprowadzają dzieci w świat zapisu matematycznego oraz liczenia i porównywania wielkości, z racji prostoty reguł idealnie nadają się też jako dopełniające wieczór po dłuższej, bardziej zaawansowanej grze planszowej. Dzisiaj kolejna pozycja z rodziny „Qwixx”.
„Qwinto” to gra z mechaniką „papier i ołówek” i rzucaniem kośćmi dla 2-6 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem partii zajmującym ok. 15 minut. Autorami są Uwe Rapp oraz Bernhard Lach ostatnio znani z gry „Drop It”, my niebawem pokażemy również ich „Don Carlo”. Podobne gry wydawcy to „Qwixx on Board” oraz „Anubixx” – obie znakomite, które często wyciągamy na stół, ta druga dla młodszych odbiorców, ponieważ z wizualizacją antycznych budowli.
Na pierwszy rzut oka ta gra podobna jest do „Qwixx”, tu natomiast nie zamykamy przestrzeni naszego szeregu z lewej strony zajętego pola. W notesie nic nie wykreślamy, a notujemy wartości ze ścianek kości. Wpisywane numery muszą być uporządkowane rosnąco od lewej do prawej strony, a przy tym różne w ramach kolumny, ale uzupełniamy puste miejsca w dowolnym momencie. Tutaj gracz aktywny wybiera iloma kośćmi będzie rzucał i może zdecydować się na ich przerzut, w „Qwixx” kości były odrzucane na stałe i dopiero po zamknięciu poziomej linii, paska danej barwy.
Kolory kości określają jakie paski pól można uzupełniać, wyniki na ściankach są sumowane, kolejność wstawiania jest dowolna, ale hierarchia istotna. Posiadając dwa zapełnione szeregi zamykamy grę, podobnie po zużyciu wszystkich czterech pól dla ujemnych punktów. Zapełnione pionowe kolumny dają nam bonusy wskazane w sześciobocznych polach. Podczas kończenia gry dla uzupełnionej linii przepisujemy wartość z ostatniego pola, dla niepełnych szeregów sumujemy ilość (nie wartość) zajętych miejsc. Jeśli gracz aktywny nie zdecyduje się na zapisanie wartości z kości, oznacza to na arkuszu jako 5 stratnych punktów, będą odejmowane od finalnego wyniku.
W „Qwinto” nie gra się tak płynnie jak w „Qwixx” czy „Anubixx”, ponieważ prędzej podejmujemy decyzję o skreśleniu kratki z numerem lub cegiełki w strukturze architektonicznej, aniżeli dokonujemy wyboru miejsca zapisu konkretnej wartości. Natomiast ta gra jest dodatkowo treningiem kaligrafii cyfr i uczy ich szeregowania. Mając stały dostęp do pól z lewej strony mamy szansę na uzupełnienie luk w notacji i to cieszy, zatem śmielej też niż w pozostałych tytułach sięgamy po wartości ze ścianek kości, ilość sześcianów do turlania ma także istotne znaczenie w planowaniu akcji. Dla osób lubiących gry numeryczne będzie to kolejny znakomity produkt w kolekcji. Z pewnością warto wykorzystać również jako grę edukacyjną z matematyki na etapie początkowych klas szkoły podstawowej – analiza wartości i ich zapis numeryczny. Polecamy, rekomendacja do niemieckiej gry roku mówi wiele o znaczeniu tej pozycji i jest dodatkową rekomendacją.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy NSV
Film: „Qwinto” – unboxing
Film: „Qwinto” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!